Miksi kaatunut luotsivene ei uponnut heti? ”Totta kai sieltä voi löytyä jotain, mitä ei osannut ajatellakaan”

Julkaistu:

Nosto-operaatio
Onnettomuudessa menehtyneistä työntekijöistä ei suostuta kertomaan kuin että he olivat miehiä ja kokeneita työntekijöitä. Yrityksen henkilökunta tapaa tänään menehtyneiden omaiset.
Emäsalon edustalla merenpohjassa makaavaa luotsivenettä yritetään nostaa aikaisintaan ensi viikolla. Näin sanoo uponneen luotsiveneen omistaja, Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen.

Yrityksen luotsivene L242 kaatui Emäsalon edustalla perjantaina kello 16.58, Emäsalon pohjoisen luotsipaikan läheisyydessä. Kääntynyttä 15-metristä venettä yritettiin kääntää pitkään, mutta se upposi useiden tuntien jälkeen.

Sukeltajat löysivät kaksi miehistön jäsentä uponneesta aluksesta. Kosonen sanoo, ettei hän suostu kertomaan menehtyneistä henkilöistä muuta kuin sen, että he olivat miehiä ja kokeneita kutterinhoitajia.

– Tämä on todella herkkä asia, enkä halua avata yhtään enempää tietoja henkilöistä. Olemme punninneet tätä omaisten kanssa ja päätyneet siihen, ettemme kerro enempää.

Kosonen sanoo, että Finnpilot tapaa tänään kummankin menehtyneen omaiset pääkaupunkiseudulla. Omaisille annetaan mnahdollisuus kysyä onnettomuudesta ja tilanteen kulusta.


– Molemmille omaisryhmille, molemmille perheille järjestetään omat tilaisuutensa. Jos he haluavat kuulla, kerromme heille meidän sisäisistä keskusteluistamme ja tiedoistamme.

Toimitusjohtaja ja henkilöstö odottavat herkeämättä nosto-operaatiota

Luotsiveneonnettomuuden onnettomuustutkinta on parhaillaan käynnissä. Sitä johtaa Onnettomuustutkintakeskus. Kosonen sanoo, että koko henkilöstöä kiinnostaa, milloin vene saadaan ylös.

– Tapasimme eilen onnettomuustutkintakeskuksen väkeä ja esittelimme heille nostosuunnitelmamme. Lopullinen päätös siitä, millaisella laitteistolla nosto tehdään, puuttuu.

Arvioitu nostoaika on lähes varmuudella vasta ensi viikolla. Kosonen sanoo, ettei nostoa voida käynnistää heti, kun päätös tulee. Sitten alkavat käytännön valmistelut.

– Seuraavaksi katsomme säätä.

Kosonen alleviivaa, että nosto-operaatio on erittäin tärkeä asia henkisesti sekä hänelle että miehistölle. Vasta veneen tarkemman tutkimisen jälkeen varmistuu, mitä merellä todella tapahtui.

– Odotamme erilaisia poissulkevia tekijöitä. Haluamme varmistaa, ettei kaatumista aiheuttanut venttiilivika tai joku laitevika, joka olisi ottanut vettä sisään alukseen.

Toimitusjohtaja ei halua spekuloida tarkemmin kaatumisen todennäköisillä syillä. Fakta on se, että vene on jostain syystä kaatunut ja useiden tuntien jälkeen uponnut. Sääolosuhteiden piti olla kunnossa, vaikka merenkäynti olikin kaatumishetkellä rajua.


– Ainakin minulle se poissulkevuuksien hakeminen on iso juttu. Totta kai sieltä veneestä voi löytyä jotain, mitä ei ole osannut ajatellakaan. Tärkeintä meille on se, että vene saadaan mahdollisimman nopeasti ylös.

Toimitusjohtaja: Veneessä oli tuskin vettä kaatumishetkellä

Kosonen suostuu kuitenkin pohtimaan sitä, miksi vene ei uponnut heti vaan vasta useiden tuntien jälkeen merenpohjaan. Hän toteaa, että veneessä on tuskin ollut kovin paljon vettä kaatumishetkellä.

– Näin voisi olettaa, ettei veneessä ollut valmiiksi kovin paljon vettä.

– Kyllä se jotain kertoo, että vene on kellunut jotain kuusi tuntia ennen uppoamista.

Lopulta vene kuitenkin upposi. Kosonen sanoo, että vettä on mennyt sisään alukseen muun muassa ilmanvaihtokanavien kautta. Myös kääntöyritykset ovat saattaneet lisätä veden virtaamista veneeseen.

Finnpilot on kokoustanut aktiivisesti Onnettomuustutkintakeskuksen ja muiden asiaan kuuluvien tahojen kanssa nosto-operaatiosta. Seuraava palaveri on jo perjantaina merivartioston kanssa.

– Kyllä tässä on päivittäistä yhteydenpitoa. Onnettomuustutkintakeskus heiluttaa nyt tahtipuikkoa. Kukaan ei saa koskea veneeseen ilman heidän lupaansa.

Kun veneen nosto-operaatio viimein alkaa, venettä on Kososen mukaan tarkoitus kuvata jo ennen nostoa ja mahdollisesti nostovaiheessa siltä varalta, että vene vaurioituu operaatiossa.

– Yritämme tietysti kaikin keinoin varmistaa, että saamme veneen ehjänä ylös.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt