Kotimaa

Kaaos lentokentällä: Finnairin johtoryhmän jäsenet jakoivat yöllä vettä liikennekaaoksen uhreille

Julkaistu:

Lentoliikenne
Huopia, vettä, mehua, voileipiä...
Helsinki-Vantaan lentoasemalla yöpyi viime yönä satoja ihmisiä, joille Finnair ei onnistunut löytämään hotellimajoitusta.

Klassinen kysymys, miten meni niin kuin omasta mielestä?

– Tilanne oli asiakkaillemme todella vaikea, kertoo Päivyt Tallqvist Finnairin viestinnästä.

– Emme onnistuneet saamaan asiakkaillemme majoitusta Etelä-Suomesta ja satoja ihmisiä joutui yöpymään lentokentällä.

Jo aikaisemmin monet matkustajat olivat joutuneet odottamaan lentokoneiden sisällä useita tunteja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tilanne oli erittäin ikävä ja olemme erittäin pahoillamme, Tallqvist sanoo ja kertoo Finnairin jatkavan tänään asiakkaidensa uudelleen reitittämistä.

– Käytännössä yövytimme hotelleihin niin paljon ihmisiä kun saimme hotellihuoneita, mutta meillä oli pitkät jonot ja lopulta kävi ilmeiseksi, etteivät kaikki tule saamaan hotellihuonetta.


Ainoaksi vaihtoehdoksi katsottiin siinä vaiheessa yöpyminen lentoasemalla.

– Hankimme illan aikana huopia niin paljon kuin pystyimme ja toimitimme kentälle jumiin jääneille myös vettä ja mehua ja voileipiä.

Ihmiset ovat valittaneet, ettei Finnairin henkilökuntaa näkynyt missään?

– Yöaika ei normaalisti ole se kiireisin aika liikenteessä. Pyrimme saamaan lisäresursseja, mutta tilannetta vaikeutti osittain Ilmailualan Unionin voimassa oleva ylityökielto, jonka vuoksi lisäresursseja oli vaikea saada.

Tallqvist kertoo paikalle saadun ”vapaaehtoisia”.

– Heitä tuli yhtiön sisältä auttamaan. Meillä oli myös johtoryhmäläisiä jakamassa vettä.

Tallqvist mainitsee ainakin Finnairin henkilöstöjohtajan ja viestintäjohtajan jakaneen liikennekaaoksen uhreille vettä, mutta ei lähde sen tarkemmin yksilöimään.

Tallqvist muistuttaa, ettei lentoasema oli tarkoitettu yöpymiseen, mikä hankaloitti tilannetta.

– Ymmärrämme, että tilanne oli ihmisille todella ikävä.

Missä he nukkuivat?

– Täällä on tietysti penkkejä. Yritimme järjestää makuupaikkoja lapsille ja vanhuksille ja akuutisti sitä tarvitseville, mutta paikkoja, joissa pystyy oikaisemaan itsensä, on rajallinen määrä.

– Erilaisia penkkejä.

Mietittekö, että poikkeustilanteen vuoksi olisitte kääntyneet Punaisen Ristin puoleen?

– Varmasti kartoitettiin yön aikana erilaisia vaihtoehtoja, mutta kenttä on toimintatilana haasteellinen ja teimme sen minkä pystyimme, mutta selkeästi se ei ole ollut riittävää ja asiakkaillamme on ollut ikävä tilanne yön aikana.

Mietittekö Punaista Ristiä?

– En pysty kommentoimaan, mutta tiedän, että erilaisia vaihtoehtoja kartoitettiin.

Finnair joutui tiistaina perumaan 60 lentoa ja moni lento oli myöhässä. Syynä oli, että kahdeksan normaalisti kiireisen tunnin ajan kolmesta kiitoradasta oli käytössä vain yksi.

Lumenpoisto on Finavian vastuulla.

– Tilanne ruuhkautui heti aamun jälkeen.

– Viivästykset jatkuvat, koska moni Aasiaan lähtenyt lento myös palaa myöhässä, Tallqvist muistuttaa.