Kotimaa

Yli 60 lentoa peruuntui, matkustajat jumittuivat kentille – Finnair: ”Olemme äärimmäisen pahoillamme”

Julkaistu:

Lentoliikenne
Lentoyhtiö Finnair joutui perumaan tiistaina kymmeniä lentoja. Liikenteen normalisoituminen voi kestää vielä päiviä.
Maanantainen myrsky Keski-Euroopassa ja tiistain sankan lumipyryn aiheuttamat Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotierajoitteet ruuhkauttivat pahoin Helsinki-Vantaan lentoaseman tiistain ja keskiviikon vastaisena yönä.

Osaltaan tilanteeseen vaikutti myös Ilmailualan unionin ylityökielto. Finnair joutui perumaan yli 60 yhdensuuntaista lentoa ja lisäksi useat lennot myöhästelivät.

Useat Ilta-Sanomien lukijat raportoivat tiistai-iltana myöhästyneistä ja perutuista lennoista. Esimerkiksi espoolainen Hannu Silvennoinen kertoi, että hänen vaimonsa piti lähteä työmatkalle Madridiin kello 17 lähtevällä koneella. Kello 21 jälkeen lento peruutettiin ja vaimo palasi lopulta kotiin istuttuaan tuntikausia Helsinki-Vantaalle jämähtäneessä lentokoneessa.

Myös terminaalit ruuhkautuivat pahoin. Muun muassa Kristiina Katajikko kertoi illalla seisoneensa jonossa kolme ja puoli tuntia. Harmitusta lisäsi se, että informaation kulku matkustajien suuntaan kangerteli pahoin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Varhain keskiviikkoaamuna lentoyhtiö Finnair pahoitteli tilannetta.

– Olemme äärimmäisen pahoillamme myöhästymisistä ja lentojen peruuntumisista. Pyydämme häiriöitä anteeksi kaikilta asiakkailtamme. Asiakaspalvelumme pääsi ruuhkautumaan pahasti, eikä Etelä-Suomesta löytynyt majoitustilaa kaikille asiakkaillemme, joiden vaihtoyhteys katkesi Helsinki-Vantaalla, sanoo Finnairin asiakaskokemusjohtaja Piia Karhu.


– Toimitimme asiakkaillemme illan ja yön aikana ruokaa, juomista ja huopia lentoasemalle kaiken saatavilla olleen määrän. Etsimme lepotiloja ensimmäiseksi lapsiperheille, vanhuksille sekä muille akuuttia lepoa tarvitseville matkustajille. Poikkeusjärjestelyt eivät nyt kuitenkaan olleet riittäviä, mistä olemme todella pahoillamme.

Korvaavia yhteyksiä on etsitty ja viestitty asiakkaille läpi yön. Työ jatkuu vielä tänään keskiviikkona. Kun asiakkaalle on saatu tehty uusi varaus, se näkyy Finnairin mobiilisovelluksessa tai verkkosivuilla kohdassa Varaukseni.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lentoliikenteessä häiriöitä myös lähipäivinä

Finnair on suunnitellut yön aikana miten liikenne saadaan normalisoitua mahdollisimman pian. Paluu normaaliin liikennekiertoon ja uudelleenreititys vie kuitenkin aikaa.

Tämän hetkisen arvion mukaan kotimaan ja Euroopan liikenteessä viivästykset ovat todennäköisiä tänään keskiviikkona, mutta suurimmalta osin liikenne palautuu normaaliksi torstain aikana. Kaukoliikenne palautuu normaaliksi suurimmalta osin torstaina.

Finnair tiedottaa mahdollisista peruutuksista ja myöhästymisistä suoraan asiakkaille tekstiviestein ja lisäksi se jakaa tietoa Twitterissä ja asiakaspalvelusivullaan finnair.fi/info.