Kotimaa

Lumimyräkkä iskee – näin Helsinki-Vantaa tekee sen mihin muut lentokentät eivät pysty: ”2010 ymmärsimme, kuinka hyviä olemme”

Julkaistu:

Snowhow
Tiistain lumimyräkkä ei aiheuttane ongelmia Helsinki-Vantaan kentälle, kertoo kentän varajohtaja.
Keski-Euroopan ja Britannian lentokentillä on kärvistelty viime päivinä lumisateiden aiheuttamien viivästysten kanssa.

Finnairin viestinnästä kerrotaan, että yhtiön lennot ovat myöhästelleet sääolojen vuoksi viikonloppuna niin Brysselin, Amsterdamin, Lontoon, Frankfurtin, Düsseldorfin kuin Muncheninkin lentokentillä.
  • Videolla lähipäivien sääennuste.
Suomeen saapuu tiistaiksi voimakas matalapaine ja lumimyräkkä, mutta Helsinki-Vantaan kentällä se ei aiheuttane sen suurempia murheita tai viivästyksiä. Siitä pitää huolen maailmalla paljon kiitosta niittänyt lentokentän snowhow, eli Helsinki-Vantaan lentokentän talvikunnossapito-osaaminen.

Suomen päälentokentän lumiosaaminen tunnetaan ja tunnustetaan maailmanlaajuisesti. Snowhow´ta on käyty katsomassa Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtajan Heini Noronen-Juholan mukaan kaikilta maailman merkittävimmiltä lentokentiltä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Salaisuutemme lähtee siitä, että emme suhtaudu lumeen minään erityisenä vaan luonnollisena asiana. Meillä on talviolosuhteet viisi kuukautta vuodesta. Haluamme varmistaa, että liikenne toimii kaikissa olosuhteissa.

Kaikkien aikojen mediahuomion Helsinki-Vantaan lumiosaamisen sai joulukuussa 2010, kun BBC teki snowhow´sta näyttävän etusivun jutun verkosivuilleen.

– Kun Heathrow´n kenttä Lontoossa meni lumimyräkän takia kiinni vuonna 2010, se aiheutti oikein ryntäyksen tänne katsomaan, miten hoidamme asian. Silloin 2010 ymmärsimme, kuinka hyviä olemme talvikunnossapidossa.

Helsinki-Vantaan talvikunnossapito maksaa Noronen-Juholan karkean arvion mukaan noin kymmenen miljoonaa euroa vuodessa. Sillä rahalla palkataan noin 70 vakituisen kenttätyöntekijän lisäksi toiset 70 työntekijää koko talvikaudeksi.

– Meillä on talvisin miehistö valmiudessa kolmessa vuorossa.

Pelkästään kiitotien kunnossapidossa vastaavaan tiimiin kuuluu 12 ihmistä. 18 metriä pitkissä erikoisvalmisteisissa lumiauroissa on yhdeksän metriä leveät terät ja auraharjapuhaltimet. Laitteet kulkevat kiitotiellä lennonjohdon ohjauksessa ja noin kymmenen laitteen letkassa – ikään kuin viuhkamaisessa muodostelmassa.

– Ensin isoimmat lumet aurataan, sitten kiitotie harjataan ja lumi puhalletaan sivuun. Lopuksi isot lingot heittävät lumen pitkälle pois kiitotieltä.

Lentoaseman apulaisjohtaja sanoo, että tällä operaatiolla saadaan noin 60 metrin levyinen kiitotie kesäkuntoon vain 11–12 minuutissa.

– Kunnossapito-operaatiota toistetaan sen mukaan, kuinka paljon lunta sataa. Kiitotien lumikuorma ei saa kasvaa yli 1–2 senttimetriin. Jos lunta on kertynyt paljon, se aiheuttaa ongelmia laitteiden kestävyydelle.

Vaikka tiistaille on luvassa erityisen hankala keli, Helsinki-Vantaan kentälle ei ole varattu lisämiehitystä.

– Se on vain lunta. Kaikki prosessimme kautta linjan on rakennettu niin, että ne sisältävät talven. Mikään talveen liittyvä ei ole meille poikkeusolosuhde.

Vaikka lumimiehitys maksaa miljoonia euroja vuodessa, Noronen-Juhola sanoo, että sijoitus maksaa itsensä nopeasti takaisin.

– Jos lähdemme peruuttelemaan lentoja ja laittamaan kenttää kiinni, joutuisimme esimerkiksi järjestämään vaihtoehtoisia majoituspaikkoja matkustajille.

Mutta miksi sitten Keski-Euroopassa lumi aiheuttaa ongelmia, vaikka kaikkien merkittävien lentokenttien delegaatiot ovat käyneet tutustumassa Helsinki-Vantaan toimintaan?

– Se on heidän oma ratkaisunsa muun muassa liiketaloudellisin perusteluin. Jokaisella kentällä tehdään niin kuin tehdään, ja me teemme näin. Meille on kunnia-asia pitää kenttä aina auki.

Finavian viestintäpäällikkö Annika Kåla julkaisi alkuvuonna Twitterissä videon Helsinki-Vantaan kentän lumitöistä.

”Se sujuu kuin tanssi!”, Kåla kirjoitti englanninkielisessä tviitissä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt