Luotsivene L-242 suunniteltiin erityisen turvalliseksi – miksi korkealaatuinen vene kaatui järkyttävin seurauksin?

Julkaistu:

Syytä veneen kaatumiseen ei vielä tiedetä. Luotsiveneiden suunnittelussa ja rakentamisessa on pyritty siihen, että ohjaajat voivat selviytyä tehtävistään nopeasti ja turvallisesti.
Noin 15 metriä pitkä, nopea luotsivene kaatui ja upposi Emäsalon edustalla perjantaina klo 16.58. Sukeltajat löysivät kaksi miehistöön kuulunutta henkilöä uponneesta luotsiveneestä.

– Finnpilot Pilotage Oy:n varsin uusi venekalusto on erinomainen ja henkilökunnan ammattitaito ja kokemus ovat korkealla tasolla, Luotsiliitto ry:n puheenjohtaja Antti Rautava kertoi Ilta-Sanomille lauantaina.

– Suomenlahdella uponneen luotsiveneen vakaus on onnettomuustutkinnassa keskeinen asia, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoi STT:lle.

Rajavartiolaitoksen esikunnasta Helsingistä vahvistettiin Ilta-Sanomille lauantaiaamuna, että menehtyneet on saatu nostetuksi veneestä pois.

Syytä veneen kaatumiseen ja uppoamiseen ei vielä tiedetä.


Miksi vene upposi?

Finnpilot Pilotage Oy:n luotsivene L-242 kaatui Emäsalon edustalla perjantaina klo 16.58 lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa. Merivartiosto yritti kääntää kaatuneen veneen, mutta vene upposi operaation aikana. Sukeltajat löysivät kutterinhoitajat uponneesta luotsiveneestä.

Luotsiveneessä oli kaksi Finnpilotin työntekijää, jotka olivat menossa noutamaan luotsia luotsattavasta aluksesta.

Finnpilotin kalusto koostuu talvikäytössä olevista kuttereista, nopeista luotsiveneistä ja Perämeren hydrokoptereista. Finnpilotilla on 30 nopeaa luotsivenettä. Ne on valmistettu vuosina 1986–2012.

Veneiden valmistusmateriaali on alumiini ja niiden kantavuus on 6–10 henkilöä. Veneiden pituus on 9–16 metriä ja paino 7,5–15 tonnia. Veneiden nopeus on noin 27 solmua. Veneiden käyttöiäksi on arvioitu 15–20 vuotta.

Luotsiveneet on varustettu kahdella akselivetoisella moottorilla. Ohjaamossa on istumapaikat viidelle. Luotsiveneiden suunnittelussa ja rakentamisessa on pyritty siihen, että ohjaajat voivat selviytyä tehtävistään nopeasti ja turvallisesti.

Finnpilotilla on lisäksi 33 luotsikutteria, jotka on valmistettu teräksestä vuosina 1966–2012 . Niiden kantavuus on 10 henkilöä. Pituus on 10–16 metriä ja paino 45–60 tonnia. Kutterien käyttöikä on 20–25 vuotta.

Edit: Juttua on editoitu sunnuntaina 10.12. klo 13.20. Kevyemmistä kesäveneistä käytetään nykyään termiä nopea luotsivene.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt