Onko puhelimesi jo piipannut? Näin 7 miljoonan Suomi 100 -viestin lähetys toteutettiin – ”Vastaavaa ei ole tehty koskaan aiemmin”

Ihmetteletkö, miksi onnitteluviesti ei ole vielä piipannut puhelimessasi? Siihen on selvä syy.

Suomi 100 organisaatio alkoi suunnitella jo yli kaksi vuotta sitten tekstiviestionnittelukampanjaa, jossa suomalaisten matkapuhelimiin tulee onnitteluviesti Suomen pyöreiden vuosien kunniaksi.

Seitsemän miljoonaa tekstiviestiä pitäisi olla toimitettu perille kello kuuteen mennessä illalla.

– Vastaavaa ei ole tehty koskaan aiemmin Suomessa. Meillä ei ole myöskään maailmalta tiedossa mitään vastaavaa, että olisi kaikkia onniteltu henkilökohtaisesti, kertoo viestintäpäällikkö Päivi Pirttilä Suomi 100 -organisaatiosta.

Onnitteluviesti lähtee matkaan kerran, joten jos vastaanottajan puhelin sattuu olemaan pois päältä, tekstiviesti ei mene perille. Tekstiviestejä ei lähetetä uudelleen, jotta puhelinverkko ei kuormitu.

– Aukkoja voi jäädä, mutta jos kaikki menee hyvin, niin uskoisin, että suurin osa suomalaisista tulee saamaan tämän viestin. Tarkoitus on, että puhelimet eivät enää itsenäisyyspäivän iltana piippailisi. Lähetys on ajoitettu päiväaikaan, jotta viestit ilahduttaisivat eniten ja häiritsivät vähiten, Pirttilä kertoo.

Teleoperaattorit maksavat onnitteluviestikampanjan kulut. Suomi 100 -organisaatiossa on laskettu, että seitsemän miljoonan tekstiviestin hinnaksi tulisi tavalliselle kuluttajalle 500–600 000 euroa.

Moni on jo huomannut, että onnitteluviestiin ei voi vastata, sillä viestillä ei ole mitään lähettäjänumeroa. Ihmiset ovat kuitenkin löytäneet toisenlaisen tavan reagoida onnentoivotukseen.

– Olemme saaneet tosi paljon suoraa, myönteistä palautetta. Ihmisistä tämä on tuntunut tosi kivalta ja huomaavaiselta.

Liittymätiedot kootaan manuaalisesti

Kaikki tekstiviestit eivät tule perille samaan aikaan, koska teleoperaattorit käyvät lähettäessään läpi liittymälistojaan. Esimerkiksi Telialta kerrotaan, että onnitteluviestit lähetettiin ensin kuluttaja-asiakkaille ja vasta sitten yritysasiakkaille.

– Kaikki liittymätiedot on koottu manuaalisesti ja ryhmitellään sopivan kokoisiin lähetysryhmiin, jotta saataisiin hajautettua kuormitusta ja varmistettua viestien perillemeno, selvittää Telian viestintäpäällikkö Mira Linnamaa.

Telialla onnitteluviestien lähetys on erillään normaalista viestintäympäristöstä, josta teleoperaattori lähettää asiakkailleen viestejä.

– Lähetys tehdään järjestelmällä, joka kertoo onnistumisprosentit. Teknisessä toteutuksessa on mukana sekä manuaalista työtä että automaatiota. Asiantuntijat valvovat koko prosessia; Linnamaa kuvailee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?