Tieto kuvamanipulaatiosta yllätti Pelastusarmeijankin: ”Halonen halusi poseerata portailla itse, aikataulusyistä kasvot oli kuvattu erikseen” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Tieto kuvamanipulaatiosta yllätti Pelastusarmeijankin: ”Halonen halusi poseerata portailla itse, aikataulusyistä kasvot oli kuvattu erikseen”

Pelastusarmeijan markkinoinnista vastaava Anne Fredriksson kertoo olleensa tähän asti itsekin siinä uskossa, että kiitosta saaneessa kuvassa on Tarja Halonen ”omalla kehollaan”.

Tarja Halosen kuvaa käytettiin Pelastusarmeijan mainoskampanjassa.­

22.11.2017 19:05

Presidentti Tarja Halonen paljasti pietarilaisen Fontanka-uutissivuston haastattelussa, että suurta huomiota herättäneessä Pelastusarmeijan varainkeruukuvassa käytettiinkin hänen kohdallaan photoshoppausta. Halosen mukaan kuvan keho kuuluu häntä muistuttavalle naiselle ja hänen omat kasvonsa liitettiin kuvaan vasta myöhemmin kuvankäsittelyohjelmalla.

Kun IS soitti Pelastusarmeijan markkinoinnista ja yritysyhteistyöstä vastaavalle Anne Fredrikssonille, hänen ensireaktionsa oli yllättynyt.

– Onpas outoa. Tarja Halonen on ihan kuvattu siihen kampanjaan. Siinä kuvassa on kyllä hänen kehonsa ja päänsä, Fredriksson totesi ensin, mutta lupasi sitten selvitellä tarkemmin kuvan taustoja.

Tarja Halonen esiintyi Pelastusarmeijan mainoskampanjassa.­

Hieman myöhemmin Fredriksson palasi asiaan uudella puhelinsoitolla ja vahvisti selvittäneensä, että tieto sijaismallin kehon käyttämisestä pitää paikkaansa.

– On totta, että kuvauksissa oli käytetty Tarja Halosen itsensä hyväksymää look alike -kehoa. Halonen itse oli suostunut kuvauksiin ja hän olisi ollut valmis ottamaan niihin osaa kaikilta osin, mutta aikataulusyistä oli sitten päädytty siihen, että hänen kasvonsa liitettiin myöhemmin kuvaan.

Fredrikssonin mukaan Halonen on myös hyväksynyt koko lopputuloksen, aina mallin yllä olevia vaatteita ja tämän asentoa myöten.

– Halosen kasvot on kuvattu myös nimenomaan tätä mainoskuvaa varten eli niitä ei ole otettu mistään arkistosta.

Fredrikssonin mukaan sekä valokuvaaja Anton Sucksdorff että mainostoimisto Make it Simple tekivät oman osuutensa kuvausjärjestelyissä täysin ilmaiseksi. Koska kampanja haluttiin aikanaan julkistaa mahdollisimman pian, ainostaan Peter Vesterbacka oli ehditty saada kuvauksiin mukaan kokonaan aitona itsenään, mutta Halosen osuus oli päädytty tekemään kuvankäsittelyn avulla.

Peter Vesterbacka Pelastusarmeijan mainoksessa.­

IS kysyi Fredrikssonilta muun muassa, eikö kuvamanipulaation käyttäminen ole hieman kyseenlaista kristillisiä arvoja kannattavalta yhteisöltä, kun samaan aikaan kaikkialla kohistaan nykyään valeuutisista ja kuvahuijauksista.

– Mainoskuvahan on aina lavastettu joka tapauksessa, alkaen vaikkapa siitä, että eivät Halonen ja Vesterbacka ole koskaan olleet oikeasti kodittomia. Ei tämä ole mikään dokumenttikuva, vaan lavastettu ajatus siitä, että kenelle tahansa voi sattua huono onni elämässä, Fredriksson muotoili.

– Voidaan aina tietysti saivarrella kuvan teknisiä asioita, kuten miksi se julkaistu mustavalkoisena, vaikka se oli alkujaan värikuva. Mutta kun Halonen on tälle kampanjalle omat kasvonsa antanut, niin kyllä hän siinä silloin periaatteessa itse istuu. Eli siinä mielessä totta kai hän on siinä oikeasti.

Fredriksson kertoo Pelastusarmeijan olevan Haloselle ja Vesterbackalle kiitollisia siitä, että nämä lähtivät rohkeasti mukaan maailmallakin huomiota herättäneeseen herättelykampanjaan.

– Lopputuloksen kannalta ei ole merkitystä, miten (Halosen) kuva on otettu. Lopputulos on se, että tämän kampanjan avulla me voimme auttaa vähävaraisia ihmisiä. Siinä tulevat meidän kristilliset arvomme mukaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?