Kotimaa

Suomen pojat jäävät tytöistä rajusti Pisa-testin ongelman­ratkaisussa – OAJ:n Luukkainen: ”Lukutaito ei selitä noin valtavaa eroa”

Julkaistu:

Opettajien ammattiliiton johtaja Olli Luukkainen pohtii, pitäisikö koulusta tehdä enemmän poikia kiinnostava.
Tänään julkaistu Pisa-tutkimuksen osa kertoo huolestuttavan viestin suomalaisten 15-vuotiaiden poikien alisuoriutumisesta ongelmanratkaisua ja lukutaitoa vaativissa ryhmätöissä.

Vertailu on aiemmin julkaisematon osa OECD-maiden Pisa 2015 -tutkimusta.

Tutkimuksessa arvioitiin 15-vuotiaiden keskustelutaitoja tilanteissa, joissa yritetään ratkaista ongelmia yhdessä muiden kanssa. Ero tyttöjen ja poikien keskustelutaidoissa on kuitenkin mukana olleista maista suurin ja ero näkyi etenkin lukutaitoa painottavissa tehtävissä.

Tietyltä kantilta katsottuna Suomen koululaisilla menee loistavasti: Suomalaisnuoret ovat OECD-alueella seitsemänneksi taidokkaimpia keskustelemaan rakentavasti ratkoessaan yhdessä ongelmia, mutta varjopuolena on suuri kuilu tyttöjen ja poikien välillä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ero sukupuolten välillä oli ongelmanratkaisutilanteissa maailman suurin. Tyttöjen ja poikien suoritusero oli koko vertailussa keskimäärin 29 pistettä, mutta Suomessa se oli huimat 48 pistettä, kommentoi opetusneuvos Tommi Karjalainen aiemmin STT:lle.

Karjalaisen mukaan poikien suoriutuminen paljon tyttöjä heikommin johtuu siitä, että Pisa-tutkimuksen tehtävät ovat varsin lukupainotteisia.

OAJ:n Luukkainen: ”Selittääkö erityisen tuen riittämättömyys”

Opettajien ammattiliiton puheenjohtaja Olli Luukkaisen mukaan kyse on muustakin kuin lukutaidosta.

– Ei se kokonaan voi selittää noin älyttömän suurta eroa, Luukkainen toteaa.

Tulos on vielä tuore, eikä Luukkainen halua spekuloida, miten hihat pitäisi kääriä poikien tulosten parantamiseksi.

– Tämä vaatii nyt lisää selvitystä siitä, mistä noin suuri ero johtuu.

– Onko koulun toimintatavoissa jotain sellaista, mitä pitäisi muuttaa? Selittääkö tuloksia esimerkiksi erityisen tuen riittämättömyys, Luukkainen pohtii.


Luukkaisen mukaan yksi keino voisi olla kehittää koulua enemmän poikia kiinnostavaksi.

Huoli poikien lukutaidosta on ollut otsikoissa ja keskustelun aiheena aiemminkin tänä vuonna. Lokakuussa Luukkainen otti aiheeseen kantaa Twitterissä kirjoittamalla, että osaa pojista ei kiinnosta kuin viihde ja pelaaminen.
Luukkaisen twiitti oli vastaus Ilkka Oksalalle, joka puolestaan oli kysynyt ”mistä johtuu, että peruskoulu on vieläkin järjestetty niin, että oppimisvaikeuksista kärsivät ovat lähes yksinomaan poikia”?

Luukkainen vastasi: ”Ei se niin ole. Suurta osaa pojista ei huvita kuin pelaaminen ja viihteellisyys.”

Nyt Luukkainen sanoo, että tarkoitus ei ollut silloin syyllistää kaikkia poikia.

– Mutta kyllä tämä kertoo joka tapauksessa, että yhteys lukutaidon heikkenemiseen on olemassa.

Menihän tytöillä sentään hyvin

Luukkainen haluaa muistuttaa, että samalla tulos tarkoittaa suomalaisten tyttöjen olevan maailman huippua, ja että kaikkiaan Suomi on kuitenkin tutkimuksen kärkeä.

–Se on myös tärkeää, että tässä selvityksessä koulujenväliset ja alueidenväliset erot ovat todella pieniä. Se on erinomainen juttu, että ei ole eroja alueellisesti, koulujen välillä eikä perhetaustassa. Nämä ovat Erinomaisia asioita.

Testin tuloksista käy ilmi, että Suomessa nuoren sosio-ekonominen tausta tai asuinpaikka vaikuttavat Pisa-tuloksiin vähemmän kuin lähes kaikissa muissa testin kärkipään maissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt