Onnettomuustutkintakeskus: Raaseporin turmaristeys suljettava välittömästi liikenteeltä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Onnettomuus­tutkintakeskus: Raaseporin turmaristeys suljettava välittömästi liikenteeltä

Julkaistu: 15.11.2017 13:02

OTKESin mukaan tasoristeys on suljettava välittömästi liikenteeltä, kunnes olosuhteita on parannettu.

Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) esittää Raaseporissa sijaitsevaa Skogbyn tasoristeystä suljettavaksi toistaiseksi. OTKESin mukaan tasoristeystä ei pitäisi käyttää ennen kuin sen turvallisuutta on parannettu.

  • Otsikon alla olevalla videolla ilmakuvaa turmapaikalta.

Skogbyn tasoristeyksessä tapahtui 26. lokakuuta 2017 onnettomuus, jossa menehtyi neljä ihmistä.

Tutkijat havaitsivat Skogbyn tasoristeyksen olevan erityisen vaarallinen.

Tutkijoiden mukaan tien ja radan välinen kohtauskulma on liian pieni. Tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta, kun virallisten määräysten mukaan kohtauskulman tulee olla vähintään 58,5 astetta. Yleensä kohtauskulma on 72–90 astetta.

Onnettomuus tapahtui tässä tasoristeyksessä 27. lokakuuta.

Tutkinnassa todettiin myös, että idästä tasoristeystä lähestyttäessä niin sanottu näkemäalue on liian pieni. Turmaristeyksen näkemäalue on kahdeksan metrin päässä risteyksestä 480 metriä, vaikka sen pitäisi olla 720 metriä.

Edellä mainitut seikat aiheuttavat OTKESin mukaan suuren onnettomuusriskin.

Poliisi kertoi aiemmin, että turman tapahtumapaikka, Leksvallintien tasoristeys on liikenneviraston toimesta viimeksi tarkastettu 28.8.2017, jolloin näkyvyysolosuhteet on käyty läpi ja mahdolliset vesakot raivattu.

  • Katso videolta, kuinka onnettomuus tapahtui.

Tasoristeysturman tapahtumat tiedetään pääpiirteissään hyvin turma-auton kuljettajan versiota lukuun ottamatta.

Todistajakertomuksista ja ajopiirturin perusteella tiedetään, että kuorma-auto on edennyt tasoristeystä kohti hyvin rauhallista vauhtia, liki madellen.

Tapauksen tutkinnanjohtajan Ilkka Kantolan mukaan kiskobussilla oli kaikki syy olettaa, että kuorma-auto pysähtyy tasoristeyksen eteen eikä lähde ylittämään sitä.

Turma-ajoneuvon hytissä oli kolme varusmiestä ja lavalla viisi varusmiestä. Kaikki menehtyneet varusmiehet olivat lavalla asetuksen mukaisessa turvakehikossa olevissa istuimissa.