Stockmannin asiakas tulistui Hullujen päivien maksullisista kasseista: ”Tuon hintatason tavaratalolla luulisi olevan pelisilmää”

Julkaistu:

Muovi
Stockmannin Facebook-sivuilla on syntynyt runsaasti keskustelua, kun eräs asiakas pahoitti mielensä siitä, että tavaratalo on alkanut periä maksua muovipusseista.
Tavaratalo Stockmannin Hullujen päivien -Facebook-sivuille on syntynyt varsinainen muovipussigate, kun muovikassien maksullisuudesta tulistunut asiakas kirjoitti sivuille pitkän ja kirosanoilla ryyditetyn palautteen. Asiakkaan mielestä ei ole hyvää palvelua, että ”Helsingin liki kalleimmassa myymälässä” kysytään erikseen, onko kassille tarvetta. Hänen mielestään hyvään palveluun kuuluu, että henkilökunta pakkaa tuotteet kysymättä ilmaiseen kassiin.

– Tulin Helsingin liki kalliimpaan myymälään ostamaan sadoilla euroilla erilaisia vaatteita ja tarvikkeita, ja minulta kysytään, että onko kassille tarvetta? No en kuule tarvii, kaivan taskuista mun Pirkka-kestokassit, jonne runttaan pari pukua ja päälle kengät ja laukun, että voisin säästää 10 senttiä ja luontoa, mielensä pahoittanut asiakas kirjoittaa.

Mies väittää, että kassista kysyminen jokaiselta erikseen synnyttää tavarataloon turhaa lisäruuhkaa. Hän toivoo, että jos muovikassista pyydetään erillistä maksua, se voitaisiin suoraan lisätä ostetun tuotteen hintaan.

– ...kun olette sanoneet jokaiselle kassalle, että kysyy, haluaisiko asiakas ostaa säkin, se on todella ruuhkauttava ja aikaa venyttävä prosessi. Leipokaa se 10 senttiä joka tuotteen hintaan tai tarjotkaa automaattisesti kassia, ja sitten, jos asiakas kieltäytyy, niin ei ole tarve myydä, asiakas kirjoittaa.


”Nyt ollaan päästy taas isojen ongelmien pariin”

Maksullisista muovikasseista tulistuneen miehen kirjoitusta on kommentoitu runsaasti. Pieni osa kommentoijista on kirjoittajan kanssa samaa mieltä.

– Allekirjoitan. Tuon hintatason tavaratalolla luulisi olevan pelisilmää tarjota se kassi, kuten ennenkin, eräs asiakas komppaa keskustelun aloittajaa.

Moni kuitenkin ihmettelee kirjoitusta ja huomauttaa, että muovinkulutuksen vähentämiselle on painavat ympäristöperusteet.

– Et sitten tajunnut että Stocka haluaa profiloitua nykyaikaiseksi yritykseksi, joka ei ole sulkenut silmiään siltä faktalta, että maailma on tukehtumassa muovisaasteeseen, yksi kommentoija hämmästelee.

– Nyt ollaan kyllä päästy taas isojen ongelmien pariin. Hyvin rankka kokemus herralla takana, otan osaa. Hyvä vaan kaikki turha muovi pois, toinen sivaltaa.


”Meidän täytyy ajatella ympäristöä”

Stockmann siirtyi muovikassien maksullisuuteen verrattain myöhään vasta syyskuun alussa. Esimerkiksi Helsingin Sokos-tavarataloissa muovikasseista on peritty maksua jo vuoden alusta alkaen. Taustalla on EU:n pakkausjätedirektiivi, jonka tarkoituksena on vähentää muovijätteen syntymistä ja merten roskaantumista.

Stockmannin viestintäpäällikkö Anna Bjarland kertoo, että suurin osa asiakkaista ymmärtää, miksi muovikasseista on alettu periä maksua.

– Tästä on tullut sekä positiivista että negatiivista palautetta. Olemme käyneet hyviä, pitkiä keskusteluja asiakkaiden kanssa aiheesta. Meidän intresseissä on vähentää muovin kulutuksen määrää, Bjarland sanoo.

Viestintäpäällikön mukaan siihen on syynsä, ettei muovikassin hintaa vain lisätä tuotteen hintaan.

– Silloin ihminen ei pysähdy miettimään, tarvitseeko hän tämän kassin vai ei. Silloin muovikasseja menisi ihan samalla lailla, Bjarland perustelee.

Joku saattaa ajatella, ettei yhdellä tai kahdella kassilla ole merkitystä, mutta Stockmannilla menee miljoonia kasseja vuodessa, viestintäpäällikkö huomauttaa.

– Kyllä sen silloin ymmärtää, että sillä on merkitystä, meneekö muovikasseja miljoona vai kymmenen miljoonaa vuodessa.

Asiakkaan mielestä maksun pyytäminen muovikassista ei ole hyvää palvelua. Oletteko eri mieltä?

– Me olemme ajatelleet, että meidän täytyy ajatella ympäristöä, koska olemme vastuullinen yritys. Meillä on tehty linjanveto, että muovijätteen määrää halutaan vähentää. Toki kyllä meillä toimii vuokralaisia, joita on kehotettu samaan, mutta kaikki eivät noudata vielä tätä käytäntöä, Bjarland kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt