Vastaanottotoiminnan asiantuntija: ”Turvapaikanhakijoiden ahdistuneisuus ja epävarmuus lisääntyneet selvästi” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Vastaanottotoiminnan asiantuntija: ”Turvapaikanhakijoiden ahdistuneisuus ja epävarmuus lisääntyneet selvästi”

Pekka Nuutinen arkistokuvassa vuodelta 2015.

Julkaistu: 6.10.2017 18:32

Tuhannet hakijat ovat valittaneet kielteisestä turvapaikkapäätöksestä.

Jatkuva odottaminen painaa turvapaikanhakijoita – tuhannet ovat valittaneet kielteisestä turvapaikkapäätöksestä ja odottavat hallinto-oikeuden päätöstä asiasta.

Toisaalta taas kaikki vuonna 2015 saapuneet turvapaikanhakijat eivät ole saaneet vielä ensimmäistäkään turvapaikkapäätöstä. Maahanmuuttoviraston (Migri) tavoitteena on antaa lopuillekin tuolloin tulleille päätös lokakuun aikana.

Vastaanottokeskuksissa on tällä hetkellä noin 850 myönteisen turvapaikkapäätöksen saanutta ihmistä, jotka odottavat kuntasiirtoa, kertoo Migrin vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.

Nuutisen mukaan vastaanottokeskuksista poistuu viikoittain kaikkiaan noin 150 ihmistä.

– Keskuksista lähdetään kuntaan noin kahden tai kolmen kuukauden sisällä, liikettä on koko ajan. Kuntapaikkoja kyllä on nyt, mutta joskus ne ovat sellaisissa paikoissa, joihin ihmiset eivät ehkä hakeutuisi.

Suomen Punainen Risti (SPR) tuottaa palvelut 28 vastaanottokeskukseen. SPR:n vastaanottotoiminnan asiantuntija Hanna-Leena Tikkanen kritisoi kuntapaikkojen pitkiä odotusaikoja.

– Odotusaika oli viime vuonna 102 vuorokautta, meidän näkökulmasta se on liian pitkä aika. Joko niitä kuntapaikkoja ei ole, tai ne eivät vastaa tarpeeseen. Yksin tulleelle henkilölle voi olla tarjolla perhepaikka, eli se ei sovi oleskeluluvan saaneen profiiliin.

Apea tunnelma

Sekä Nuutisen että Tikkasen mukaan tilanne vastaanottokeskuksissa on rauhallinen, mutta apea.

Molemmat huomauttavat, että ensimmäistä kertaa valtaosa keskuksissa olevista on samassa vaiheessa turvapaikkaprosessissa – valtaosa 11 200 vastaanottokeskuksessa kirjoilla olevasta on valittanut saamastaan kielteisestä turvapaikkahakemuksesta hallinto-oikeuteen.

– Vuonna 2015 saapunut iso joukko liikkuu kohti prosessin loppua. Se tietysti näkyy siten, että siellä on paljon kielteisen päätöksen saaneita, Nuutinen sanoo.

– Ahdistuneisuus, hermostuneisuus ja epävarmuus ovat selvästi lisääntyneet turvapaikanhakijoiden keskuudessa, Tikkanen kertoo.

Hangon ja Mikkelin vastaanottokeskukset jatkavat

Migri ryhtyi vähentämään vastaanottokeskusten määrää rankalla kädellä viime vuonna, kun turvapaikanhakijoiden määrät laskivat. Vähennyksiä on kuitenkin ryhdytty jarruttamaan.

Esimerkiksi Hangon ja Mikkelin vastaanottokeskusten lakkautusta viivytettiin ensin tämän vuoden loppuun, mutta tuoreimman päätöksen mukaan ne jatkavatkin toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella.

– Teimme kovaa etupainotteista saneerausta, mutta asiakasmäärät eivät olekaan vähentyneet siinä tahdissa kuin oletimme. Vastaanottokeskusten käyttöaste oli vähän aikaa 97 prosenttia. Meillä pitäisi olla myös valmiusvaraa, jos alkaa tapahtua, ettemme ole heti käpälät pystyssä, Nuutinen sanoo.

Lisäksi Raaseporiin avautuu lokakuussa uusi vastaanottokeskus, jolla Migri testaa uutta Uudellamaalla toteutettua kilpailutusmallia, joka on tarkoitus laajentaa koko maan kattaviin viiteen alueeseen.

– Kilpailutuksen järjestäminen on koettu hyvin haastavaksi. Alueellisella jaolla järkevöitetään kilpailutusta, Nuutinen sanoo.

Nuutisen mukaan Raaseporin lisäksi suunnitteilla ei ole muita uusia vastaanottokeskuksia.

280 miljoonaa palveluntuottajille

Aikuisten ja perheiden vastaanottokeskuksilla on tällä hetkellä 14 eri palveluntuottajaa ja alaikäisten yksiköillä seitsemän. Nuutinen arvioi palveluntuottajille maksettavan tänä vuonna yhteensä noin 280 miljoonaa euroa vastaanottopalveluiden tuottamisesta.

Nuutisen arvion mukaan vastaanottokeskukset työllistivät parhaimmillaan 5 000–6 000 ihmistä.

– Nyt töissä on varmaan arviolta 2 200–2 500 ihmistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?