Suomalaiset kertovat hotellipettymyksestään paratiisisaarella – ”Kuvissa oli viihtyisä ravintola, paikan päällä vain laavu ulkona ”

Julkaistu:

Matkustajilla on vahva epäilys siitä, he saivat ruokamyrkytyksen hotellin tarjoamista ruoista.
Kun Matkavekan lomalento nousi Lappeenrannan kamaralta kohti Kreikan Zákynthoksen saarta maanantaina 11. syyskuuta, koneessa oli iloinen ja odottavainen ilmapiiri. Paluulennolla tunnelma oli kääntynyt päälaelleen.

Matkustajien painajainen alkoi, kun heidät kiikutettiin parhaat päivänsä nähneeseen hotelliin, joka ei vastannut lainkaan matkatoimiston mainostamia kauniisti sommiteltuja kuvia.

– Kuvissa oli viihtyisä ravintola, jossa oli liinat pöydällä ja kukkia, mutta paikan päällä oli vain laavu ulkona ja risainen pressu sen päällä, kertoo lappeenrantalainen Esko Nupponen, 74.

– Oppaat sanoivat, että kuvat ovat ammattilaisten ottamia, eivätkä aina vastaa todellisuutta. Mutta mihin sitä sitten voi uskoa, jos noin paljon huijataan, mies kysyy.

Miehen mukaan hotellin palvelu, siisteystaso sekä ruoka olivat kaikki kelvottomia. Kansainvälisen matkasivuston Tripadvisorin mukaan liki 40 prosenttia kävijöistä on arvioinut hotellin todella huonoksi.

– Ei siellä ollut henkilökuntaakaan, yksi ainoa ukonturjake, joka oli koko ajan vähän päissään. Se oli pihamiehenä, kokkina ja tarjoilijana, tiputteli mennessään lautaset pitkin pihaa, Nupponen kertaa.

Matkavekan verkkosivuilla hotellia kuvataan kolmen tähden arvoiseksi keskitason hotelliksi.

– Eikä se ollut edes halpa, halvempiakin vaihtoehtoja olisi ollut.

Oppaat osasivat odottaa valituksia

Hotellissa majoittui Nupposen arvion mukaan toistakymmentä suomalaista, joista suuri osa kimpaantui kelvottomasta yösijasta. Tiistaiaamun tervetuliaisseremoniassa matkaoppaat saivat kuulla kunniansa.

– Aamulla ihmiset hyökkäsivät oppaiden kimppuun ja vaativat pääsyä toiseen hotelliin. Oppaat tiesivät kyllä mistä on kyse, kun eivät edes laittaneet hanttiin.

Halukkaat siirrettiin keskiviikkona toiseen hotelliin, mutta silloin oli kuitenkin jo liian myöhäistä. Aamulla hotellissa alkoi vatsatautiepidemia, joka Nupposen mukaan tavoitti koko suomalaisjoukon. Nupposen vaimo oksensi suoraan pöytään.

– Minä olin pari päivää ripulissa, kunnes hommasin itseni oppaan avustuksella yksityiselle klinikalle, jossa olin pari päivää tiputuksessa.

Sitä ennen pariskunta ei ollut ruokaillut lomansa aikana missään muualla, kuin Matkavekalta varaamassaan hotellissa.

– Otimme vaimon kanssa täyshoidon, ettei tarvitsisi lähteä hotellia kauemmas syömään, kun olemme aika iäkkäitä, mies kertoo.

”Lämmin ruoka kylmää, kylmä ruoka lämmintä”

Yhtä lailla oli pilalla lappeenrantalaisen Liisan, 54, loma. Hän ja hänen matkakumppaninsa Harri saivat molemmat oman osansa vatsapöpöstä. Heidän pakettimatkaansa kuului aamiainen ja yksi ateria.

Liisan arvion mukaan suomalaisporukasta noin kuusi henkilöä joutui sairaalahoitoon vatsataudin takia. Nainen arvelee syyksi hotellin ravintolasta saatua ruokamyrkytystä.

– Hotellissa tarjoiltiin vettä suoraan kraanasta, vaikka meitä nimenomaan ohjeistettiin olemaan juomatta vesijohtovettä, Liisa kertoo.

– Lämmin ruoka oli kylmää ja kylmä ruoka lämmintä. Ruokaa säilöttiin selvästi miten sattuu, komppaa Nupponen.

Seuraava hotelli oli aivan kelpo, mutta Nupposen ja Liisan seurueiden loppuloma meni toipilaana. Etukäteen maksetut puoli- ja täyshoidot menivät sivu suun, sillä ruoka ei enää maistunut koko lomalla.

Reklamaatio vetämässä

Molemmat pariskunnat ovat tehneet asiasta reklamaation matkanjärjestäjä Matkavekalle, mutta eivät ole tyytyväisiä matkatoimistolta saamaansa palveluun. Liisan mielestä rehellistä vastausta on vaikea saada.

– Odotamme tällä hetkellä tarkempaa tietoa kohteesta ja teemme selvitystyötä asiasta. Luonnollisesti aina kun on tällainen asia, niin se käsitellään perusteellisesti, kommentoi Matkavekan tuotantojohtaja Tiina Saari IS:lle.

Saari ei vahvista eikä kiellä Liisan väitettä siitä, että useampi suomalainen olisi joutunut heidän kohteessaan sairaalahoitoon. Ei edes sitä, että hotellin suomalaisturistit ovat kärsineet vatsapöpöstä.

– Emme voi kommentoida yksittäisiä tapauksia, hän sanoo.

Kyseinen hotelli on kuitenkin otettu viime päivinä pois Matkavekan valikoimista.

– Olemme matkustelleet hirveästi, emmekä koskaan törmänneet tällaiseen. Ala-arvoinen homma, Liisa kuittaa.

– Koko loma meni pilalle. Varmaan oma vika, kun ei ottanut asioista selvää, huokaa Nupponen.

Matkatoimisto Oy Matka-Vekka ja Lomamatkat Oy yhdistyivät vuoden 2016 alussa uudeksi matkanjärjestäjäksi, jonka virallinen nimi on Primera Holidays Oy. Tämän vuoden toukokuussa yhtiö on alkoi myymään matkojaan pelkästään Matkavekka-nimen alla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt