Ilmavoimilta lisätietoa suomalaishävittäjän hätäkutsusta ilmassa – laskutelineeseen iski vika kesken Aurora-harjoituksen

rac

Julkaistu:

Ilmavoimat
Aurora-sotaharjoitukseen osallistunut suomalaishävittäjä lähetti sunnuntaina hätäkutsun ilmassa. Hornet F18 laskeutui jarruvaijerin avulla Ålborgin lentokentälle Tanskassa sunnuntaina kello 14.45.
Suomen ilmavoimien Hornet F18-koneen sunnuntainen laskeutuminen jarruvaijeriin Tanskassa johtui laskutelineen luistonestojärjestelmässä ilmenneestä viasta, kertoo Karjalan lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Joni Mahonen Ilta-Sanomille.

F18-hävittäjä lähetti hätäkutsun ilmasta sunnuntaina hieman ennen kello 14.30:a.

Kone laskeutui jarruvaijeriin Ålborgin lentokentälle kello 14.45. Asiasta kirjoitti aiemmin tanskalaislehti Nordjyske.



Hävittäjä osallistui Ruotsissa parhaillaan käynnissä olevaan Aurora-sotaharjoitukseen, jossa Suomi on mukana.

– Hornetiin tuli vikaa ja normaalin toiminnan mukaan katsottiin varakenttiä sekä Ruotsin että Tanskan puolella, Mahonen kertoo ja korostaa, että hänellä on tässä vaiheessa tapahtuneesta vain ”toisen käden tietoa”.

– Kun kyse on laskutelineviasta, katsotaan, että kiitotie on riittävän pitkä. Tanskassa kenttä oli riittävän pitkä varmistamaan turvallisuus ja siellä oli myös jarruvaijeri käytössä.



Yllä olevalla Ilmavoimien videolla näkyy Hornetin laskeutuminen vaijeriin harjoituksessa vuosi sitten. Jos video ei näy, katso se tästä.

Millainen tilanne oli lentäjän kannalta?

– Ei tällainen ole kriittinen tilanne, vaikka laskuun ei päästä heti. Siinä on aikaa reagoida ja pystytään menemään varakentälle, niin kuin tuollakin mentiin toisen maan alueelle.

Mahosen mukaan vastaavia tapauksia sattuu Ilmavoimille muutamia vuodessa.

– Tämä on meillä normaalia toimintaa. Sen dramaattisemmasta jutusta ei ole kyse. Meillä on tukikohdissa jarruvaijerit käytössä, jotta kone voidaan ottaa turvallisesti laskuun. Vaijeri on varmistavana tekijänä, jos laskun aikana jotain tapahtuu.

Mahosen mukaan kone olisi teoriassa pystynyt laskeutumaan myös ilman vaijeria.

– Nämä ovat sellaisia varmistavia toimenpiteitä.

Jarruvaijerit ovat Mahosen mukaan maailmalla säännöllisessä käytössä lentotukialuksilla.

– Koneen perässä on koukku, jonka saa laskettua alas. Ja kiitotiellä on ”donitsien” päällä oleva vaijeri, johon koukku tarttuu laskun aikana, hän selvittää.

Millainen pysäys vaijerilasku on lentäjille?

–Itse en ole sellaista koskaan kokenut, mutta kaveri on vöissä kiinni, kun kone pysähtyy muutaman sadan metrin matkalle.

Tanskassa tehty laskeutuminen jarruvaijeriin ei vaurioittanut konetta, eikä aiheuttanut henkilövahinkoja.

– Kone on lähetetty jo turvallisesti pois Tanskasta. Sinne lähetettiin korjausryhmä perään ja vika on jo korjattu, Mahonen sanoo laskutelinevikaan viitaten.

Tapahtuma viivästytti Ålborgin kentältä lähdössä ollutta Norwegianin matkustajalentoa noin puoli tuntia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt