Helsingin uusi piispa perehtyi nuorena miehenä itsetyydytykseen erinomaisin arvosanoin - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Helsingin uusi piispa perehtyi nuorena miehenä itsetyydytykseen erinomaisin arvosanoin

Teemu Laajasalo: ”Jos joku masturboi, hän tekee sen siksi, koska se on kivaa.”

Uudeksi Helsingin piispaksi valittu Teemu Laajasalo teki teologian maisterin tutkintoon kuuluneen ja erinomaisin arvosanoin hyväksytyn pro gradu -tutkielmansa otsikolla ”Autoerotiikka seksuaalieettisenä kysymyksenä”.­

16.8.2017 19:52

Helsingin uusi piispa, Kallion seurakunnan kirkkoherra Teemu Laajasalo perehtyi nuorena miehenä itsetyydytykseen erinomaisin arvosanoin.

Laajasalo voitti keskiviikkona piispanvaalin täpärästi jo ensimmäisellä kierroksella.

Laajasalo nousi valtakunnalliseen julkisuuteen kesällä 1997, kun Ilta-Sanomien toimittaja Riika Kuuskoski haastatteli Suomen silloista nuorinta pappia, joka oli perehtynyt itsetyydytyksen ja seksuaalifantasioiden moraalifilosofiaan.

Laajasalon tieteellinen oivallus itsetyydyttäjän eettisesti hyvästä seksuaalifantasiasta oli: ihmettele, koskettele, hyväile, älä tartu.

Mitä itse itsetyydytykseen tuli, Laajasalo arveli sitä harrastettavan, ”koska se on kivaa”.

Laajasalo oli tuolloin 22-vuotias, opiskellut lähes ennätystahtia ja vihitty papiksi saman keväänä ja toimi nuorisopastorina Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnassa.

Laajasalon teologian maisterin tutkintoon kuuluneesta erinomaisin arvosanoin hyväksytystä pro gradu -tutkielmasta Autoerotiikka seksuaalieettisenä kysymyksenä oli kertonut ensimmäisenä Ylioppilaslehti. Lehti oli käyttänyt Laajasalon autoerotiikasta sen kansanomaisempia nimiä, kuten vallattomalla ylioppilasnuorisolla usein on tapana.

IS:n haastattelussa uunituore ”itsetyydytyspastori” kiitteli akateemisia opettajiaan, erityisesti silloista apulaisprofessori Jaana Hallamaata, joka nyt oli hänen toinen vastaehdokkaansa piispanvaalissa. Oman tiedekunnan ulkopuolelle kiitokset menivät filosofi Esa Saariselle ja filosofi Pekka Himaselle.

Laajasalo näki tuolloin itsetyydytyksen eli autoerotiikan eli masturbaation seksuaalisuuden ”puhtaimpana muotona”.

”Siinä seksuaalisuus on irrotettu mahdollisimman pitkälle toisesta ihmisestä ja lisääntymisestä, Laajasalo selitti IS:n haastattelussa.

Hän nosti seksuaalietiikkansa ytimeksi toisen kunnioittamisen, jonka arveli olleen myös Jeesuksen ajatusmalli.

Haastattelussa sivuttiin hiukan kriittisesti Tuomas Akvinolaista, jonka mielestä seksiin piti kuulua lisääntymismahdollisuus, toiseen ihmiseen suuntautuminen ja sen piti tapahtua avioliitossa.

”Jos joku masturboi, hän tekee sen siksi, koska se on kivaa. Aina ei nähdä, että seksiä voisi harrastaa vain siksi, Laajasalo ihmetteli akvinolaista nihkeyttä.

Laajasalo pohti, milloin itsetyydytys ja siihen liittyvät seksifantasiat ovat pettämistä. Hän teki sen esittämällä runsaasti kysymyksiä:

”Onko vieraasta partnerista uneksiminen jo pettämistä? Entä jos siihen liittyy fyysinen toimenpide, masturbaatio? Vai onko pettämistä vain fyysinen akti? Entä jos aktissa oman kumppanin kanssa ajattelee toista?”

Vastauksiakin IS:n lukijat saivat:

”Ihmisen täytyy itse tietää tavoitteensa. Kyllähän ihmiset halailevat ja pussailevat toisiaan ilman, että se on pettämistä. Joskus fantasiat tukevat seksielämän onnistumista, mutta on ongelmallista, jos miehen täytyy aina yhtyessään vaimoonsa ajatella jotakuta toista”, Laajasalo arveli.

Hän kehotti aina kunnioittamaan toista, ”päiväunissakin”.

Laajasalo arveli lähes jokaisen harrastavan itsetyydytystä jollakin tavalla. Häntä itseään kiinnosti siinä yhteydessä ranskalainen vuonna 1995 kuollut jälkistrukturalisti Emmanuel Levinas , joka tosin ei itse kirjoittanut mitään itsetyydytyksestä, mutta antoi Laajasalolle kättä pitempää seksuaalisuuden filosofiseen pohdiskeluun.

Avainkäsitteet olivat minä, toinen ja sama. Minä ei saa alistaa toista samaksi, vaan toisen täytyy saada olla toinen.

Toisen ihmisen autoeroottisessa ja moraalisesti oikeassa kohtaamisessa toteutuu Laajasalon mukaan niin sanottu caresse-hyväily, jossa minä koskettaa toista ottamatta kuitenkaan toisesta kiinni.

Laajasalo paheksui sellaista autoeroottista fantasiaa, jossa mentaalirepresentaation toista manipuloidaan minän tarpeen mukaiseksi. Se oli hänen mielestään toista alistavaa. Kuten fyysisesti läsnä olevaan toiseen, myös mentaalisen representaation toiseen pitää suhtautua ihmetellen, kosketellen ja hyväillen, mutta ei tarttuen.

Myöhemmässä elämässään Laajasalo perehtyi myös kasvatustieteisiin ja väitteli vuonna 2001 kasvatustieteen tohtoriksi. Tieteellistä kiinnostustaan ihmiskunnan seksuaalisuuteen hän ei missään vaiheessa unhottanut. Väitöskirjassaan hän uppoutui seksuaalisuuden käsittelyyn lukion oppikirjoissa.

Laajasalo tiedettiin jo hyvin nuorena mieheksi, joka vei naisille kukkia. Sittemmin hänestä kasvoi paitsi kirkkoherra, myös tv-koomikko, joka käytti aluksi nimeä Teemu Tammisalo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?