Kotimaa

Tarja Halonen jäi lääkärin neuvosta pois Helsingin-lennolta 1978 – kone putosi järveen ja räjähti

Julkaistu: , Päivitetty:

Presidentti Tarja Halonen kommentoi Ilta-Sanomille Rissalan lento-onnettomuutta, jossa hän olisi ollut mukana ilman lääkärin neuvoa 1978.
Sen piti olla aivan tavallinen päivä lokakuussa 1978.

Suomen ilmavoimien Douglas DC-3 lentokone oli lähdössä Kuopion lentoasemalta Helsinkiin.

Maanpuolustuskurssille nro 60 osallistuneet politiikan ja talouselämän vaikuttajat olivat palaamassa kotiin. Kurssi oli pidetty jo kaksi vuotta aiemmin. Tällä uudella tapaamisella he olivat käyneet Kuopiossa tutustumassa muun muassa Karjalan Lennostoon ja Kemira Oy:n Siilinjärven tehtaaseen.

Myös silloisen SAK:n lakimiehen Tarja Halosen piti olla mukana lennolla, sillä hän oli maanpuolustuskurssin emäntä. Lääkäri kuitenkin kielsi ehdottomasti osallistumisen. Tuleva presidentti Halonen oli raskaana, ja laskettu aika oli marraskuussa. Lepo oli lääkärin mukaan tarpeen, sillä Halonen oli matkustellut tiuhaan ja käynyt jopa Chilessä asti.

– Soitin, että pahoittelut, vaikka olen kurssin emäntä, lääkäri on sanonut, ettei pidä lentää, presidentti Tarja Halonen kertoo tänään TV1:llä nähtävässä dokumentissa Muisti: Uutinen Rissalasta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusintadokumentissa muistojaan onnettomuudesta kertovat presidentti Tarja Halonen, Yleisradion toimittajat Arvi Lind ja Aimo Nikulainen, jotka lensivät heti onnettomuusiltana tapahtumapaikalle, sekä koneen putoamista todistanut lennonjohtaja, onnettomuuspaikan lähellä asunut silminnäkijä ja ryhmä pelastustöihin osallistuneita.

Dokumentin on käsikirjoittanut ja ohjannut Sakari Silvola.

Lääkäri pelasti Tarja Halosen ja hänen odottamansa tyttären hengen.

Lennonjohtaja Olavi Hytönen kertoo dokumentissa koneen perämiehen ilmoittaneen kello 21.31, että ”oikea moottori ei peuhaa”. 19,5 sekunnin kuluttua kone putosi järveen, syttyi tuleen ja räjähti.

Se oli yksi siviiliajan suurimmista lento-onnettomuuksista. Kaikki 15 matkustajaa kuolivat. Joukossa oli kolme kansanedustajaa.

Tarja Halonen kuuli onnettomuudesta radiosta.

– Muistan sen täsmälleen hyvin. Mä nimittäin luin seuraavan päivän kokouspapereita, ja tyttäreni isä, tuota, tiskasi, Tarja Halonen kertoo dokumentissa.

Halonen oli lapsensa isän Kari Pekkosen kanssa keittiössä.

– Hänellä oli sellainen tapa, että hän kuunteli koko ajan uutisia. Mä en seurannut niitä uutisia niin tarkkaan, ja sitten Kari sanoi, että eikö se ollut joku Rissala, johon sun piti mennä, presidentti Tarja Halonen kertoo dokumentissa.

–  Mä hätkähdin ja aloin kuunnella. Sitten sitä varmisteltiin. Totta kai, kyllä se oli aikamoinen sokki, Tarja Halonen muistelee dokumentissa.

Ilta-Sanomat tapasi presidentti Tarja Halosen heinäkuussa Porissa SuomiAreenalla ja kysyi, oletteko olleet koskaan yhteydessä lääkäriin, joka kielsi teiltä lentämisen Kuopioon lokakuussa 1978.

– En ole ollut yhteydessä. Hän on ihan tavallinen neuvolalääkäri, Tarja Halonen vastasi.

Dokumentissa Tarja Halonen muistelee tyttärensä Anna Halosen koliikkivauva-aikoja. Tv-lehdelle hän kommentoi:

– Kyllä me ajateltiin sitä vähän perheessä, että kun yöt meni lyhyeksi, että pitää kärsiä. Vauvan ansiosta sitä ollaan yleensä hengissäkin, hän kertoi.

Rissalan onnettomuus ei ole presidenttiperheessä puheenaihe, joka nousisi usein pintaan.

– Ei se ole perheessä sellainen, josta on puhuttu. Tytär on jo aikuinen ja itsekin äiti ja poissa Suomesta. Ei me niitä... Joskus silloin, kun käy Kuopiossa, silloin muistaa, että sellainen tapahtui, mutta ei se ole muuten mielessä, presidentti Tarja Halonen kertoi Tv-lehdelle.

– Se ei palaa mieleen kovin usein. Vain silloin, kun te kysytte.

Aiotteko katsoa dokumentin?

– Kyllä me luultavasti katsomme, jos tulee tilaisuus, presidentti Tarja Halonen kertoi.

Onnettomuuden syyksi on selvinnyt toisen moottorin yhden sylinterin pakoventtiilikoneiston murtuminen. Ylen dokumentissa kerrotaan, että toinen todennäköinen myötävaikuttava syy onnettomuuteen on ollut miehistön huomion kiinnittyminen moottorihäiriöön.

He ovat ryhtyneet moottoripalon vaatimien toimien seuraamisen. Aikaa ei käytetty koneen ohjaamiseen, jolloin lennon loppuvaiheessa aikaa on menetetty tuhoisin seurauksin.

Muisti: Uutinen Rissalasta nähdään torstaina TV1:llä klo 20.00.

Juttu on julkaistu alun perin Ilta-Sanomien Tv-lehdessä.

Juttua korjattu 2.8. kello 10.55: Toisin kuin jutussa aiemmin virheellisesti väitettiin, ei Rissalan lento-onnettomuus ollut suurin siviiliajan lento-onnettomuus. Suurin onnettomuus sattui Koivulahdessa vuonna 1961, ja siinä kuoli 25 ihmistä.