Helsingin vaakuna väistyy – kaupungin uusi ilme hämmentää somessa - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Helsingin vaakuna väistyy – kaupungin uusi ilme hämmentää somessa

Vaakunaa on tarkoitus käyttää enää virallisimmissa yhteyksissä.

Julkaistu: 1.6.2017 13:47

Helsingin uusi tunnus ja ilme on saanut sosiaalisen median kriitikot innostumaan. Kommentoijat pohtivat, kestääkö kokonaisuus aikaa.

Twitterissä ensimmäiset käyttäjät ovat jo ehtineet ottaa kantaa kaupungin uuteen ilmeeseen:

”Luulin, että tää väriyhdistelmä katosi maailmasta 1980-luvun vaatteiden myötä, mutta kasari is back #helsinki #takatukka #olkatoppaukset!”

”Hyhhyi! Ilmassa leijuu esanssinen hubbabubba-tuoksu.”

”Äärettömän hirveä. #helsinki”, kuuluvat kommentit.

Esimerkkejä väreistä ja graafisista elementeistä.

Vanha, sinivalkoinen Helsingin kaupungin vaakuna väistyy kesäkuun alussa uuden tieltä, kun Helsinki ottaa uuden ilmeen käyttöön. Tästedes vanha vaakuna esiintyy kaupungin symbolina pääosin juhlallisissa yhteyksissä. Tilalle tulee yhtenäinen ja värikäs ilme.

Uusi vaakuna ja ilme on helsinkiläisen suunnittelutoimiston Werkligin käsialaa. Yhteistyö kaupungin kanssa alkoi syksyllä 2016. Ilmeen pääsuunnittelija Mikko Reponen on työskennellyt graafisena suunnittelijana yli 15 vuotta, mutta oman kotikaupungin tunnuksen suunnittelu on Reposen mukaan ainutlaatuinen kokemus.

– Puhun koko tiimin puolesta. Tämä on ollut koko toimistolle hieno, kerran elämässä -kokemus, Reponen sanoo.

Eri värisiä uusia Helsingin tunnuksia.

Helsinki-tunnuksen raamit on poimittu vanhasta vaakunasta. Reponen kertoo, että uuden ilmeen väripaletin on tarkoitus olla kuin työkalupakki, jota kaupunki voi hyödyntää monessa eri tilanteessa.

Sosiaalisessa mediassa on pureuduttu uuden ilmeen värimaailmaan. Erityistä huomiota on herättänyt eräässä visualisoinnissa käytetty vaaleanpunainen. Brittilehti The Guardian on nimennyt vaaleanpunaisen tämän hetken hittiväriksi, ”millennial pinkiksi”. Lehti on Reposen kanssa samoilla linjoilla, sillä julkaisu kuvailee väriä kuitenkin ajattomaksi.

– Ilme on suunniteltu niin, että se nimenomaan kestää aikaa. Ihmiset kokevat värit subjektiivisesti, ja joku voi kokea, että tietty väri kuvastaa tämän ajan henkeä. Trendit kulkevat sykleissä, ja ilmeen väripaletin värit on valittu perustellusti historiasta ja ympäristöstä, Reponen sanoo.

Helsigin visuaalisen ilmeen värikartta.

Ilmeen värit on poimittu Helsingistä, esimerkiksi rakennuksista ja joukkoliikennevälineistä.

Reposen mukaan suunnittelutoimisto on saanut myönteistä palautetta sekä kaupungilta että ulkopuolisilta.

Myös kaupungin koko brändiä on uudistettu. Brand new Helsinki -sivuston mukaan kaupungin uusi brändi rakentuu neljän kulmakiven ympärille: Helsinki on nyt brändätty muuttuvaksi, toimivaksi, kontrastiseksi ja omaperäiseksi kaupungiksi.

Helsingin kaupungin vaakuna.

Kaupungilla on myös uusi ”asenne”: englanninkielinen sanaleikki ”one Hel of an impact”. Sivustolta selviää, että iskulauseen ja koko brändin on tarkoitus kuvastaa sitä, mitä vuoden 2020 Helsinki edustaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?