Lääkärihelikopterin miehistö hengenvaarassa harrastajan lennokin takia Pirkkalassa – ”Osuma olisi fataali” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Lääkärihelikopterin miehistö hengenvaarassa harrastajan lennokin takia Pirkkalassa – ”Osuma olisi fataali”

Julkaistu: 23.5.2017 6:32

FinnHemsin lääkärihelikopteri joutui väistämään dronea palatessaan tukikohtaan. Dronea lennätettiin lentokieltoalueella ja korkeammalla kuin määräykset sallivat.

FinnHemsin lääkärihelikopteri joutui vaaratilanteeseen Pirkkalassa sunnuntai-iltana. Helikopterin miehistö bongasi ympärillä lentävän dronen (lennokki, kamerakopteri) ja onnistui väistämään sen. Tapaus sattui helikopterin ollessa paluulennolla kohti Pirkkalan tukikohtaa.

Lääkärihelikopterin miehistön kuvaamalla videolla näkyy kun kopteri väistää dronen läheltä. Samoin siitä näkee, kuinka hankalaa helikopterista on nähdä pieni drone.

Jutun pääkuvana olevalta videolta näet, kuinka lääkärihelikopteri väistää dronea.

Läheltä piti -tilanne tapahtui 400 metrin korkeudessa, jossa droneja ei saisi ilman poikkeuslupia lennättää. Määräysten mukaan droneja saa lähtökohtaisesti lennättää 150 metrin korkeudessa, korkeammalla lentäminen vaatii ilmatilavarauksen tai poikkeusluvan. Lentokenttien läheisyydessä saa lennättää dronea vain 50 metrin korkeudessa.

Dronea lennätettiin aivan lääkärihelikopterin tukikohdan läheisyydessä, jossa on FinnHemsin eteläisen alueen lentotoiminnan johtajan Jouni Romppasen mukaan lentokielto.

Vaara on todellinen

Lääkärihelikopteri onnistui väistämään dronen noin 50 metrin päästä, kertoo Romppanen. Dronet alkavat olla niin yleisiä harrastekäytössä, että vastaavien tilanteiden pelätään yleistyvän, ellei tietoisuus lentokäytännöistä leviä harrastajien keskuudessa.

– Dronet ovat niin pieniä, että niitä on vaikea nähdä. Siitä (videolta) näkee oikeastaan juuri sen, miten vaikeaa sellaista on huomata, Romppanen kertoo.

– Jos sellainen osuu pahaan paikkaan, niin osuma olisi fataali. Esimerkiksi tuulilasit ovat vain pleksiä, eli törmäyksessä kopteri tulisi suoraan läpi. Joku sen laskikin, että siinä vauhdissa törmäys vastaisi voimaltaan kuin lentäisi betonisäkkiä päin.

Näin vakava tilanne on Romppasen mukaan ensimmäinen laatuaan, mutta droneista on tehty Trafille ilmoituksia yhä useammin. Esimerkiksi onnettomuuspaikoilla ja sairaaloiden läheisyydessä on lennätetty droneja, jotka haittaavat lääkärihelikopterien toimintaa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ylitarkastaja Janne Pallonen kertoo, että Trafille tehdyt ilmoitukset vaaratilanteita aiheuttavista droneista ovat vain jäävuoren huippu.

– Videoltakin näkee, miten vaikea lennokki on huomata. Todennäköisesti kaikkia tilanteita ei edes huomata, eikä siten raportoida.

Vaaratilanteen aiheuttaneen dronen lentäjää tuskin saadaan tavoitettua, sillä keinoja lentäjien jäljittämiseen ei juuri ole. Pääasiassa raporttien pohjalta voidaan ohjeistaa eri tahoja alueella tehdyistä dronehavainnoista ja auttaa kehittämään keinoja niiden havaitsemiseen sekä vaaratilanteiden välttämiseen.

Miten saada harrastajille tietoa säännöistä

Ammattilennättäjistä ei ole haittaa, Pallonen kertoo. Ongelma on, että tavallinen tallaaja, joka ostaa halvan dronen marketista, ei välttämättä tiedä laista ja määräyksistä.

– Ammatikseen lentävät haluavat jo toimenkuvansa puolesta perehtyä sääntöihin. Sitä on mietitty, miten saadaan tieto myös harrastajien pariin, Pallonen kertoo.

Dronen lennättämistä koskeva tietopaketti ”ei ole hirveän raskas”, mutta Trafin järjestelmään rekisteröityminen ja siten lentämistä koskeva byrokratia voi jarruttaa harrastajia kääntymästä Trafin puoleen. Esimerkiksi lentokerroista täytyy pitää kirjaa.

– Suomessa on kuitenkin ymmärtääkseni liberaaleimmin säännelty dronejen lennättämistä, mutta pelkällä regulaatiolla asiaa ei ratkaista. Täytyy miettiä, miten saadaan viesti perille, Pallonen sanoo.

Lisätietoa drone-harrastusta koskevista määräyksistä löytyy Trafin sivuilta.

Hankitko oman dronen? Muista ainakin nämä määräykset

Kuinka korkealla saan lentää kauko-ohjatulla ilma-aluksella tai lennokilla?

Pääsääntöisesti alle 150 metrin korkeudella ilman erillistä ilmatilavarausta tai poikkeuslupaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että mikäli lennättäminen tapahtuu lentokentän läheisyydessä, aiheutuu siitä 50 metrin korkeusrajoitus lähi- tai lennontiedotusalueella yli 5 kilometrin päässä kiitotiestä.

Kuinka kaukana itsestäni saan lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia?

Tarkkaa etäisyyttä ei ole määrätty mutta ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa, kauko-ohjaustähystäjää tai lennokin lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

Tyypillisesti etäisyys olisi oltava enintään noin 500 metriä, kuitenkin siten, että ilma-aluksen koko huomioidaan, eli pienemmillä ilma-aluksilla etäisyys olisi vähemmän ja suuremmilla mahdollisesti yli 500 metriä, kun edellä mainitut edellytykset täyttyvät.

Saako kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia laitetta lennättää mihin kellonaikaan tahansa?

Lennokkia saa lennättää edellyttäen, että vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen lennätys tapahtuu riittävän lähellä niin, että vaikuttava ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luontevasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

Saako kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia laitetta lennättää yleisön päällä?

Lennokin lennättäminen yleisön päällä on kielletty.

Kuinka lähellä lentokenttää saan lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia?

Lennättämisestä on sovittava etukäteen lennonjohdon tai lentotiedotuselimen kanssa, jos lennätystä suunnitellaan lentoaseman valvottuun ilmatilaan tai lentotiedotusvyöhykkeelle alle viiden kilometrin etäisyydelle kiitotiestä ja/tai yli 50 metrin korkeudelle. Useimmissa tapauksissa kyseiset alueet ulottuvat kiitotien suunnassa noin 20 km ja sivusuunnassa noin 13 km lentoasemaa ympäröivään maastoon.

Lähde: Trafi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?