Kirkkopäivien mainoskampanja pahasti metsään – alusvaatekuva vedettiin pois anteeksipyyntöjen saattelemana - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Kirkkopäivien mainoskampanja pahasti metsään – alusvaatekuva vedettiin pois anteeksipyyntöjen saattelemana

Kirkkopäivät päätyi vetämään kohua herättäneen alusvaatekuvan pois mainoskampanjastaan.

Julkaistu: 30.4.2017 9:35

Kirkkopäivien kuvallisesta mainoskampanjasta nousi kohu, jota nyt pyydellään anteeksi.

Moni hieraisi silmiään nähtyään katukuvassa Turun Kirkkopäivien mainoksia.

Kuvissa on taustalla keksittyjä mainoksia, joiden päälle ”JEZUZ” on tussilla kirjoittanut kommentteja.

Alusvaatekuvan lisäksi mainoksissa versioitiin luottokortti-, lääke- sekä vakuutusmainoksia, joiden päälle Jezuz oli kommentoinut ajatuksiaan.

Kohun keskelle nousi varsinkin kampanjassa käytetty alusvaatekuva.

Kampanjan kuvissa pyrittiin tuomaan esille sitä, kuinka Jeesus nykypäivän ajattelisi asioista.

Suurinta kohua ja keskustelua herätti kuva, jossa nuori nainen on pukeutuneena pelkkiin alusvaatteisiin.

Mitähän tämä #kirkkopäivät-mainos viestii? Nainen on biksuissa, koska ei vielä tiedä Jeesuksesta? Pukeeko se sitten päälle kun tietää? https://t.co/xJ4siMcrNP— Maria Pettersson (@MariaPetterss0n) 29. huhtikuuta 2017

Jos twiitti ei näy, katso se tästä.

Järjestävän tahon lausunnon mukaan tarkoituksena oli välittää viestiä, ettei ihmisten tarvitse näyttää tältä, vaan olet hyvä juuri sellaisena kuin olet.

Kampajan sloganit eivät kuitenkaan avautuneet kansalle ja kohu nousi.

Kuvissa haluttiin tuoda esille Jeesuksen ajatuksia nykypäivän asioista.

Nyt kyseinen kuva on poistettu anteeksipyyntöjen saattelemana Turun Kirkkopäivien mainonnasta. Tapahtuman sivuilla on jaettu anteeksipyyntö, jossa kampanjan taustoja pyrittiin selventämään.

– Pieleen meni. Kuvavalinta oli selkeästi epäonnistunut. Pyydämme sitä anteeksi ja poistamme kuvan mainonnasta, tiedotteessa kirjoitetaan.

Anteeksi. https://t.co/cM4LTGOOcb #kirkkopäivät— Kirkkopäivät (@kirkkopaivat) 29. huhtikuuta 2017

Jos twiitti ei näy, katso se tästä.

Turussa toukokuussa järjestettävän tapahtuman markkinoinnissa päätettiin panostaa suuresti huomiota herättäviin katumainoksiin. Kuvissa pohditaan muun muassa yhdenvertaisuutta, elämänvalintoja sekä ulkonäköpaineita.

Viestien oli tarkoitus välittyä kuvien päälle tussattujen lausahduksien avulla, mutta näin ei ainakaan puolialastoman naisen tapauksessa käynyt.

Pitsialusvaatteisiin pukeutuneen naisen poseerausta ja käyttöä pidettiin seksistisenä sekä naisia esineellistävänä.

kirkkopäivien mainos esineellistää ihmisen #kirkkopäivät #alastonkehomyy #naisenasemakirkossa #ihminenkauppatavarana— Markku Palosaari (@MarkkuPalosaari) 28. huhtikuuta 2017

Jos twiitti ei näy, katso se tästä.

Kampanjan taustalla kirkkopäivien keskustelut ja arvot

Kirkkopalvelut ry:n viestintäpäällikkö Salla Peltosen mukaan ajatus kampanjaan on peräisin itse Kirkkopäivistä ja siellä käsiteltävistä aiheista.

Mainoksiin haluttiin tuoda mukaan Kirkkopäivien aiheita, kuten armo, lähimmäisenrakkaus, yhdenvertaisuus ja hyvä elämä. Rohkealla kampanjalla haettiin huomiota, mutta kuvien saama vastaanotto kuitenkin yllätti tekijät.

– Rohkealla kampanjalla halusimme pysäyttää ihmiset ajattelemaan, mikä on ihmisen arvo? Olemmeko kaikki yhdenvertaisia? Riitämmekö sellaisina kuin olemme? Mistä saamme turvan hädän hetkellä?

Peltonen muistuttaa, että Kirkkopäivien mainontaa on aiemminkin kuvailtu rohkeaksi.

– Halusimme tehdä kampanjan, joka herättää huomiota ja keskustelua, Peltonen kertoo.

Kuvien sanoma ei kuitenkaan auennut kaikille ja asiasta käytiin keskustelua sosiaalisessa mediassa sekä yhdessä kirkon työntekijöiden kanssa, jotka olivat myös kritiikkiä osoittaneet.

– Lauantaina päätimme vetää vetää alusvaatekuvan pois kampanjasta, sillä sen viesti ei selvästi avautunut. Kuvavalinta oli virheellinen, Peltonen sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?