Kansanedustajan asu aiheutti kitkerän kiistan – onko puku aito vai jäljitelmä? ”Kyseessä kulissi” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Kansanedustajan asu aiheutti kitkerän kiistan – onko puku aito vai jäljitelmä? ”Kyseessä kulissi”

Joidenkin mukaan kansanedustaja Satu Taavitsaisen (sd) asua pidetään jäljitelmäpukuna.

Kansanedustaja Satu Taavitsainen ihmettelee pukuunsa kohdistunutta kovasanaista arvostelua.

19.4.2017 6:10

Kansanedustaja Satu Taavitsaisen (sd) käyttämää pukua on arvosteltu Twitterissä. Keskustelu kävi vilkkaana ja välillä jopa kiivaana. Kiistan aiheena on se, että Taavitsaisen puku ei ollut joidenkin saamelaisten mukaan aito saamenpuku, vaan siitä käytettiin nimitystä fake-puku, jonka voi suomentaa jäljitelmäpuvuksi.

– Tämä artikkeli avaa hieman sitä, miksi jotkut saamelaiset reagoivat fake-pukuihin, Saamelaisalueen koulutuskeskuksen saamen kielen lehtori Outi Länsman kertoo Twitter-viestissään.

Satu Taavitsainen yllään kittiläläisen ompelijan Enontekiön puvun mallin mukaan tehty puku.

IS kysyi Satu Taavitsaiselta, mistä kiistassa oikein on kyse.

Osaatko sanoa, mistä tämä johtuu? Miten itse näet käyttämäsi puvun?

– Kuvassa päälläni olevan puvun teki äidilleni mittojen mukaan kittiläläinen ompelija Enontekiön puvun mallin mukaan. Kaunis puku oli äitini 50-vuotislahja. Sitä on säilytetty ja pidetty hyvin ja äitini halusi ottaa minusta kuvan se päällä käydessämme pääsiäisenä hänen luonaan Kittilässä, Taavitsainen kertoo Ilta-Sanomille.

Hän kertoo myös sukutaustastaan.

– Äitini suku Paksuniemet ovat metsäsaamelaista sukua Kittilän Könkäältä läheltä Leviä. Suvun kantavanhemmat ovat Juho ja Kadja, joka oli Lapin suurnoita Torajaisen tytär. Olen aina ollut läheinen sukuni kanssa ja kiinnostunut saamen kielestä, rakastanut joikuja ja tuulta, Taavitsainen painottaa.

Taavitsainen ihmettelee kovaa kritiikkiä.

Saamelaisten Marianpäivän juhlat Hetassa vuonna 2003. Kuvassa serkuksilla on Enontekiön puvut.

– Sukuni on asunut 400 vuotta samalla paikalla ja olen käynyt siellä säännöllisesti, koska sieluni lepää siellä. Olen todella hämmentynyt kovin aggressiivisesta käyttäytymisestä, jota esimerkiksi saamelaisaktivistit Outi Länsman ja Pirita Näkkäläjärvi harjoittavat ja syyttävät pukua feikiksi, hän ihmettelee.

– Tulkitsen, että he eivät selvästikään pidä metsäsaamelaisuutta "oikeana" saamelaiskulttuurina ja vaikka heille kertoo puvun taustan, niin sillä ei ole heille merkitystä.

Hän kysyy, miksi vain porosaamelaiset kelpaavat.

Miten asia voisi kääntyä myönteiseksi riidan sijaan?

– Mielestäni kaikkien saamelaisten tulee pitää yhtä ja hyväksyä kulttuurinsa monimuotoisuus. Yhdessä toimien saamelainen kulttuuri vahvistuu, saamen kieli kiinnostaa ja jokainen voi olla ylpeä ja onnellinen omista juuristaan.

– Metsäsaamelaisilta löytyy paljon saamenpukuja kodeistaan, mutta he eivät ole kehdanneet niitä käyttää juuri tällaisen epäaito ilkkumisen vuoksi. Tällaisen kiusaamisen on loputtava. Toivon vanhempien saamelaisten puhuttelevan näitä nuoria aktivisteja. Pukuja saa jokainen kantaa ylpeydellä. Saamelaisilla olisi mahdollisuus saada ystäviä ja heidän asioidensa puolestapuhujia. Se kannattaa hyödyntää eikä pilata omia mahdollisuuksia erottelemalla ja haukkumalla toisia ihmisiä. Pidetään kaikki mukana!, Taavitsainen korostaa.

Saamen käsitöiden tuntija: Ei aito, mutta tuskin pahantahtoisuutta

IS kysyi myös Saamen käsitöiden tuntijalta kiistan syytä.

– Taavitsaisen puvusta näkee heti ensisilmäyksellä, että se ei ole aito, vaan jäljitelmä, saamen käsitöiden asiantuntija, enontekiöläinen Maarit Magga kertoo.

Saamelaiset ajattelevat hänen mukaansa vaatteistaan niin, että niillä on sielu ja henki.

– Kuvan kehonkieli kertoo siitä, ettei tilanne ole aito. Minua ihmetyttää, miksi juuri Enontekiön pukua on yritetty innokkaasti tehdä. Se on kaikkien monimutkaisin ja vaikein, hän korostaa.

– Saamelaisille saamenpuku ei ole vain vaate, vaan se ilmentää arvoja ja identiteettiä.

Hän korostaa, ettei tunne Taavitsaista ja uskoo, että tässä tapauksessa kyseessä saattaa olla tietämättömyys eikä pahantahtoisuus.

– Tällaisen jäljitelmäpuvun pitäminen ei ole kuitenkaan mikään kumarrus saamelaisille, vaan kyseessä on eräänlainen kulissi ja profiilin nosto, Magga ihmettelee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?