Kotimaa

Museojunan kuljettaja säpsähti, kun Pikku-Jumbon viimeinen vaunu savusi

Julkaistu:

Palokunta riensi Havisevan seisakkeelle.
Pirkanmaan pelastuslaitos hälytettiin sunnuntaina illansuussa romanttisen nimen omaavalle Havisevan rautatieseisakkeelle.

Seisake on Tampere-Orivesi -radalla Kangasalla lähellä Ruutanan Shelliä.

Pelastuslaitosta odotti, edelleen romanttisesti, museojuna, 78-tonninen veturi Pikku-Jumbo ja kuusi puista vaunua.

Tarkkaan ottaen Pikku-Jumbon edessä oli vielä dieselveturi, sillä museojunaa oltiin palauttamassa päivän Tampere-Nokia -turistiajeluidensa jälkeen kotipesäänsä Keuruun Haapamäelle höyryveturipuistoon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Veturinkuljettaja, Haapamäen Museoveturiyhdistyksen liikennepäällikkö Hannu Lehikoinen oli pysäyttänyt seisakkeelle ja hälyttänyt palokunnan huomattuaan, että hänen junansa viimeinen vaunu savusi voimakkaasti.

Myös veturi savusi yhä, vaikka oli hinauksessa.

– Sen kuuluukin savuta, Lehikoinen korostaa.

– Mutta pitää olla varovainen, kun ajaa höyryveturia ja tulee kipinöitä ja vaunut ovat puisia, Lehikoinen lisää.

Tällä kertaa savu ei johtunut tulipalosta, vaan vaunua lämmittävästä kaminasta.

– Savua tuli enemmän kuin pitäisi, Lehikoinen lisää.

– Kaminassa oli reilusti tulta ja savua tuli reilusti, kertoo päivystävä palomestari Johannes Valkama Pirkanmaan pelastuslaitokselta. Muuten kaikki oli kunnossa ja matka kohti Haapamäkeä saattoi jatkua.

Pikku-Jumbo eli Tk3 1136 on Tampellan vuonna 1947 valmistama kevyt tavarajunaveturi.

Se oli suurimman osan työvuosistaan, vuoden 1964 loppuun asti, VR:n Iisalmen varikon alaisuudessa . Varaveturina se seisoi vuoteen 1970, kunnes kriisivarastoitiin Lievestuoreen asevarikolle.

Haapamäelle Tk3 1136 siirrettiin vuonna 1986. Se oli järjestyksessä toinen Museoveturiyhdistyksen ajokuntoon kunnostama höyryveturi. Ensimmäisen museojunansa Pikku-Jumbo veti vuonna 2007.

Tk3-veturityyppiä rakennettiin vuosina 1927−1953 yhteensä 161, mikä tekee siitä valmistusmäärältään Suomen suurimman höyryveturisarjan.

Polttoaineena käytetään koivuhalkoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt