Taksilaki kiehutti eduskunnassa – ”En ole löytänyt yhtään taksikuskia, joka tätä kannattaisi”

Julkaistu:

Eduskunta on keskustellut liikennekaaresta ja taksilakien muutoksista.
Hallitus on vapauttamassa taksit kilpailulle.

Hallituspuolueet pääsivät sopuun taksilain uudistamisesta viime syksynä ja eduskunnan liikennevaliokunta sai mietintönsä valmiiksi muutama viikko sitten.

Uuden lain myötä esimerkiksi taksien taksoja ei enää säädeltäisi, taksien päivystys- ja asemapaikkavelvoitteet poistuvat ja taksilupia ei enää rajoiteta.

Eduskunta keskusteli tänään taksilain uudistuksesta.

Taksilain uudistus on herättänyt myös paljon kritiikkiä. Kilpailun vapauttamisen on pelätty huonontavan taksipalvelua maaseudulla ja johtavan epäterveeseen kilpailuun ja harmaaseen talouteen.

Näin harmaa talous kitkettäisiin

Liikennevaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Jalonen (ps) vakuutteli avauspuheessaan, että laki kitkee harmaata taloutta.

– Kuitinantovelvollisuudet tulevat muusta lainsäädännöstä. Taksamittari pitää olla ja hinnat etukäteen näkyvillä. Voi olla myös tekniikkaneutraaleja vaihtoehtoja. Jälki jää ja verottaja saa tiedot, niin harmaata taloutta ei synny, Jalonen totesi.

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) ensimmäisessä esityksessä olisi sallittu harrastelijataksikuskit, jos he olisivat tienanneet alle 10 000 euroa vuodessa.

– Kymppitonnin rajan tienaavat kuskit eivät ole mukana tässä laissa, kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk) muistutti.

Tämä aiotaan tukkia muun muassa sillä, että laissa ammattimaisella kuljettamisella tarkoitetaan ”henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista tiellä tulonhankkimistarkoituksessa korvausta vastaan”.

– Tässä on suuri riski, että harmaa talous kasvaa, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd) sanoi.

Huoli maaseudun takseista

Taksilain puolustajat vakuuttavat, että kilpailun vapauttaminen laskee hintoja ja parantaa palveluita.

– Kun saamme aikaan kilpailua ja hinnat voivat vaihdella kysynnän mukaan, se parantaa kaikkien asemaa, kansanedustaja Antero Vartia (vihr) sanoi.

– Kunta voi maksaa taksin päivystyksen, eikä sitä otettaisi taksinkuljettajalta, kansanedustaja Jukka Kopra (kok) muistutti.

Kilpailu todennäköisesti laskee hintoja isommissa kaupungeissa, kun hintoja ei säädellä ja taksit saavat ajaa vapaasti melkein missä tahansa Suomessa.

Keskustalle hankala kysymys on ollut päivystys- ja asemapaikkavelvoitteen poistuminen.

Nyt joka kunnassa on ollut pakko olla tietty määrä takseja ajoissa 24/7 ja kyytejä on saanut ottaa vain omalta toiminta-alueeltaan.

Maaseudulla taksiyrittäjälle kannattavia kyytejä ovat lähinnä koulukuljetukset ja kelakyydit, illat ja viikonloput ovat usein tappiollisia maaseudun takseille.

Kun taksimatkojen hintoja ei enää säädellä, se johtaa kriitikoiden mielestä epäterveeseen kilpailuun ja maaseudun taksien tyhjenemiseen.

– En ole löytänyt yhtään taksikuskia, joka tätä lakia kannattaisi. He ovat huolestuneet epäterveestä kilpailusta, kansanedustaja Katja Hänninen (vas) sanoi.

– Olen keskustellut Lahden seudun taksiyrittäjien kanssa. Ei sieltä kehuja ole tullut. Nyt on katsottava Suomea kokonaisuutena. Helsingin hipsterikuplassa tekniikka varmaan toimii ja palvelee kuluttajaa, mutta miten on maaseudulla, kansanedustaja Mika Kari (sd) kyseli.

– Taksi voi laskuttaa syrjäseutujen asukkailta melkein mitä vaan, kansanedustaja Hanna Sarkkinen (vas) epäili.

– Mitä ne taksit siellä Ilomatsissa pysyisivät, kun voivat lähteä Joensuuhun hakemaan kyytejä, kansanedustaja Sari Essayah (kd) kyseli.

Kääntyikö perussuomalaisten takki?

Perussuomalaisille vaikea kysymys on ollut taksikilpailun vapauttaminen. Vaaleissa ja hallitusneuvotteluissa puolue lupasi, että takseja ei vapauteta.

Valiokunnan puheenjohtaja Jalonen tunnusti, että laki olisi toisenlainen, jos perussuomalaiset saisivat päättää ja nyt kyseessä on kompromissi.

– Siinä se tuli, että perussuomalaiset ovat kääntäneet takkinsa. Edustaja Jalonen tunnisti, että lakiesitys olisi erilainen, kansanedustaja Antti Lindtman (sd) innostui.

– Perussuomalaiset eivät ole kääntäneet takkia. Perussuomalaisten ja Taksiliiton näkemykset ovat olleet toisiaan vastaavia, Jalonen vastasi Lindtmanille.

Taksiliitto omalta osaltaan hyväksyi valiokunnan mietinnön kilpailun vapauttamisesta.

Myös keskustan kansanedustaja, taksiyrittäjä Markku Pakkanen (kesk) myönsi, että laki ei ole paras mahdollinen.

– Kyllä Suomen taksiala on huolissaan, ja ihan perustellusti. Taksi haluaa olla tässä mukana, Pakkanen sanoi.

Monitulkintainen laki

Liikennevaliokunta käsitteli Bernerin ja hallituksen esitystä monta kuukautta.

Lakiluonnos herätti paljon päänvaivaa liikennevaliokunnalle ja oli monelta osin vaikeasti tulkittava. Valiokunta teki selvennyksiä kymmeniin pykäliin. Muutosesitykset ovat lähinnä lakiteknisiä, ja lisätekstiä valiokunta kirjoitti lähinnä lain perusteluihin.

Valiokunta muutti mietinnössään pykäliä vain muutamissa sisältökohdissa. Esimerkiksi ammattimaisen kuljettajan määritelmä löytyy ensimmäisestä pykälästä, jatkuvaksi esitetty taksilupa muutettiin kymmenen vuoden luvaksi ja taksinkuljettajille lisättiin kelpoisuusvaatimukseksi kuljettajakoe.

Tämän illan keskustelussa ei ollut täysin selvää esimerkiksi se, miten harmaa talous estetään, miten estetään hintojen nousu maaseudulla tai voiko tilatun taksin käännyttää pois, jos hinta ei miellytä.

Jatkossa taksiksi kelpaa myös melkein mikä tahansa moottoriajoneuvo kolmipyörästä kuorma-autoon tai henkilöautosta pakettiautoon.

Laissa on ilmeisesti myös verotekninen ongelma, joka kaipaa veroista vastaavan valtiovarainministeriön toimia. Laissa säilyy ennallaan se, että uutta taksia ostettaessa saa autosta 4 800 euron autoveron alennuksen. Kun jatkossa taksiluvan saa käytännössä jokainen hyvätapainen ihminen, liki jokainen voi mennä autokauppaan taksilupa taskussaan ja saada uudesta autosta 4 800 alennukseen autoveroon, vaikka ei olisi aikomustakaan ajaa taksia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt