Kotimaa

Tässä on uusi taksilaki: meni pilkulleen kuin Bernerin esityksessä – näin se näkyy kuluttajille

Julkaistu:

Politiikka
Taksikilpailu vapautuu ensi vuoden heinäkuussa, eduskunnan viestintävaliokunta teki mittavan määrän selvennyksiä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) tulkinnanvaraiseen lakiluonnokseen.
Ei mennyt kuin elokuvissa niin sanotun taksilain käsittely eduskunnassa.

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) valmistelema lakiesitys liikennekaaresta on ollut puolisen vuotta liikennevaliokunnan käsittelyssä, ja nyt perjantaina valiokunta sai vihdoin valmiiksi mietintönsä lakiluonnoksesta.

Lakiluonnos oli sen verran tulkinnanvarainen, että valiokunta halusi puuttua noin 40 pykälään.

Eikä täysin selkeää ole vieläkään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hallituspuolueiden edustajat eivät lopulta muuttaneet piiruakaan Bernerin sorvaamia lakipykäliä.

Kaikki muutosesitykset tehtiin vain lakien perusteluihin.

– Tällä voi ehkä puhdistaa omaatuntoa, mutta ne perustelut ovat vain tulkintaohjeita. Pykäliä noudatetaan, opposition kansanedustaja Katja Taimela (sd) huomautti.

 

Perustelut ovat vain tulkintaohjeita. Pykäliä noudatetaan.

Näin yritetään tukkia harrastelijakuskeja ja harmaata taloutta

Ehkä suurin epäselvyys lakiluonnoksessa oli ammattimaisen kuljettajan määritelmä. Epäilevien tuomaiden mukaan Bernerin lakiluonnos oli sellainen, joka olisi mahdollistanut niin sanottujen kymppitonnin harrastelijataksikuskien toiminnan ja harmaan talouden.

Nyt valiokunta kirjoitti perusteluihin, että ammattimaisella kuljettamisella tarkoitetaan ”henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista tiellä tulonhankkimistarkoituksessa korvausta vastaan”.

– Se on hyvä, mutta se on lain perusteluissa. Olisin halunnut sen lakiin, se ei ole lakipykälässä. Laki on laki ja perustelut ovat toiveita. Onneksi on edes perusteluissa, kansanedustaja, taksiyrittäjä Markku Pakkanen (kesk) kertoi.

Valiokunta kirjoitti lain perusteluihin myös pari muuta kohtaa harmaan talouden ja kuitittomien kuskien estämiseksi.

Autossa olisi oltava taksamittari tai joku muu luotettavasti hintaa määrittelevä laite tai järjestelmä.

Jos digitalisointi etenee, aina kuittia ei tarvittaisi: jos kyyti on tilattu sähköisesti etukäteen, verottajan pitäisi tällöin päästä aina laskun jäljille.

– Nämä ovat hyviä tarkennuksia alkuperäiseen luonnokseen. Mutta nykyiseen verrattuna tämä tuli löysemmäksi. Nykyisin on sinetöidyt mittarit ja kuukausiyhteenvedossa näkyy kaikki ajetut kilometrit, keikkojen lukumäärä ja ajetut eurot, Pakkanen huomautti.

Taksimatkojen hintasääntely unholaan, taksilupien määrää ei rajoiteta

Kuluttajille näkyvin uudistus on se, että taksimatkojen hinnat vapautuvat. Jatkossa ei olisi siis määrättyjä taksoja.

Lisäksi taksilupien määrää ei enää rajoiteta.

– Niitä voi hakea niin paljon kuin haluaa. Kun olet hyvämaineinen, saat taksiluvan, Pakkanen sanoi.

 

Niitä (taksilupia) voi hakea niin paljon kuin haluaa. Kun olet hyvämaineinen, saat taksiluvan.

Taksinkuljettaja puolestaan tarvitsee jatkossa kuljettajaluvan, jonka valiokunta lisäsi mietinnössään lakiluonnoksen perusteluihin.

– Alkuperäisessä esityksessä olisi luovuttu kaikesta: nykyisin vaaditaan kolmen viikon yrittäjäkurssi ja kuljettajalle viikon kuljettajakurssi. Näistä luovutaan ja kuljettajalle riittää kuljettajakoe, Pakkanen kertoi.

Jatkossa myös melkein mikä tahansa moottorilla käyvä ajoneuvo kelpaa taksiksi.

– Ajoneuvon määrittely on väljä. Pystyy ajamaan kevyellä nelipyörällä, kuorma-autolla, henkilöautolla, pakettiautolla. Taksiluvalla voi ajaa melkein mitä vaan, Pakkanen sanoi.


Taksilupa kaikille halukkaille ja roima alennus autoverosta?

Potentiaalinen autovero-ongelma jäi nyt ratkaisematta, koska liikennevaliokunta ei veroista päätä.

Taksiautoilijat ovat voineet saada 4 800 euron alennuksen autoverosta uutta autoa ostettaessa.

Bernerin lakiluonnoksessa tämä toki säilyy entisellään, mutta lain muotoilu on sellainen, että käytännössä liki jokainen voisi saada uudesta autosta 4 800 euron veroalen. Kun vain hankit itsellesi taksiluvan ja kävelet autokauppaan, saat veroalen vaikka et taksia olisi edes aikeissa ajaa.

Valtiovarainministeriöllä on puolitoista vuotta aikaa ratkoa tämä ongelma.


Maaseudulta katoavat taksit iltaisin ja viikonloppuisin?

Taksiuudistuksessa siirtyvät unholaan niin päivystys- kuin asemapaikkavelvoite.

Päivystysvelvoite on tarkoittanut sitä, että kunnan alueella on pitänyt olla tietty määrä autoja ajossa vuorokauden ympäri. Asemapaikkavelvoite taas on kieltänyt kyytien ottamisen oman toimialueensa ulkopuolelta.

Uuden lain myötä esimerkiksi Porvoosta Helsinkiin asiakkaan ajanut taksi voi jäädä Helsinkiin kyytejä odottamaan.

Toisaalta maaseudulla taksien tarjonta voi vähetä, kun päivystysvelvollisuus poistuu. Maaseudulla kannattavia ajoja ovat aamun ja päivän koulukuljetukset ja kelakyydit, illat ja viikonloput ovat maaseudun taksiyrittäjille pääosin tappiollisia.

Oppositiossa olevat Sdp ja vasemmistoliitto jättivät mietintöön vastalauseet ja ne olisivat halunneet säilyttää taksiliikenteen sääntelyn nykyisellään.

– Emme halua takseja betonoida. Kun hintasäätelystä ja taksien määrän säätelystä luovutaan, emme lakia kannata. Se johtaa epäterveeseen kilpailuun, harmaaseen talouteen ja maaseudulla taksipalveluiden karsimiseen, kansanedustaja Taimela sanoi.

– Kaupungissa hinnat voivat toki halventua. Saa nähdä mitä tapahtuu, kun ihmiset lentokentällä alkavat neuvotella taksien kanssa, että kuka heittää Helsinkiin kahdellakympillä vai pitääkö maksaa kolmekymppiä, Taimela jatkoi.

Eduskunnan viestintävaliokunnan mietinnön liikennekaaresta voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt