Hengenvaarallinen villitys leviää nuorten keskuudessa ja herättää huolta: ”Halikuva muuttuu nopeasti tragediaksi” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Hengenvaarallinen villitys leviää nuorten keskuudessa ja herättää huolta: ”Halikuva muuttuu nopeasti tragediaksi”

Uudella kampanjalla pyritään lopettamaan junaradalla tapahtuvien vaarallisten selfie-kuvien ottaminen.

Suomessa kuolee vuosittain kymmeniä ihmisiä junien alle. Liikennevirasto on huolestunut nuorten, ja jopa aikuisten, keskuudessa leviävästä trendistä, jossa junaradoilla toikkaroidaan ottamassa selfie- ja kaverikuvia.­

24.2.2017 6:05

Suomessa kuolee vuosittain 50–60 ihmistä jäätyään junan alle junaradalla. Liikenneviraston rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuomisen mukaan niin sanottuja läheltä piti -tilanteita raportoidaan arviolta saman verran vuosittain.

– Kyllä näitä havaintoja ihmisistä radalla on ja niistä aina kuljettajat raportoivat meille sitten eteenpäin, Tuominen kertoo.

Vaikka Selfie raiteilla voi tappaa -kampanja onkin kohdistettu nuoriin, muistuttaa Tuominen, että radalla pyörii myös aikuisia ihmisiä. Yleisimpiä syitä oleskeluun rata-alueella on oikaisu kielletyn alueen läpi.

Paikoin myös rataa ympäröiviä aitoja on rikottu, mikä helpottaa radalle pääsyä.

11 vuotta veturinkuljettajana toimineen Tuomo Jacobssonin mukaan tilanne on aina kuskille karmiva, kun radalla näkyy ajon aikana liikettä. Hän kertoo kokeneensa tapauksia kymmeniä kertoja uransa aikana.

– Kuski ei useimmiten näe, mitä radalla tapahtuu. Kuvia siellä ollaan monesti ottamassa, Jacobsson kertoo.

Hän muistaa hyvin esimerkiksi tapauksen, jossa kavereiden yhteiskuva junaradalla oli muuttua tragediaksi, mutta sillä kertaa vahingoilta vältyttiin. Tiukille kuitenkin meni.

Liikennevirasto puuttuu huolestuttavaan trendiin

– Tämä asia on ollut aika paljon esillä mediassa viime vuosina. Olemme myös lähettäneet tästä tiedotteita kouluihin aiemmin. Nyt halusimme tällaisella isommalla kampanjalla yrittää herätellä ihmisiä, turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta kertoo.

Kampanjan videolla nuori nainen oikaisee radan ylitse, mutta jää keskelle rataa ottamaan valokuvaa itsestään. Kesken kuvanoton juna kuitenkin yllättää naisen. Lähes äänettömästi ja nopeasti kulkevaa junaa on erittäin vaikea havaita. Ihmisiä pyritään muistuttamaan myös siitä, ettei vauhdissa olevaa junaa ole mahdollista pysäyttää äkillisesti.

Liikkuva juna ei pysähdy nopeasti vaikka jarrut olisivat pohjassa. Lisäksi jarruihin ja junaan voi tulla suuriakin vaurioita.­

Tuomisen mukaan radalla itsensä kuvaaminen on nuorten keskuudessa uusi ja huolestuttava trendi.

– Se on ongelma, että otetaan näitä valokuvia radalla. Tietysti se on nyt tullut näiden uusien somekanavien ja älypuhelinten myötä uutena tähän mukaan.

Turvallisuuspäällikön mukaan tapausten määrissä ei ole nähtävissä mitään dramaattista kasvua, mutta huolestuttavaa on se, ettei suuren huomion ja tiedottamisenkaan jälkeen tilastoissa ole näkynyt laskua.

Tilanne on kuljettajalle pulssia nostattava

Havaitessaan liikettä rata-alueella kuljettajan on tehtävä sekunneissa päätös siitä, miten toimii. Jacobssonin mukaan ainoa oikea vaihtoehto on vetää hätäjarrusta ja soittaa veturin pilliä.

Kaikki muu on kiinni radalla olevasta henkilöstä.

– Se on kuljettajalle tosi ikävä paikka. Syke nousee välittömästi ja takapuoli nousee penkistä. Joka kerta on vedettävä jarrusta ja toivottava parasta.

Veturinkuljettajan näkökulmasta ihmisen näkeminen raiteilla on aina järkyttävä hetki.­

Jacobsson kertoo, etteivät radalla kuvia nappailevat teinit aina ymmärrä millaisesta asiasta on kyse, vaikka törmäystä ei tapahtuisikaan. Läheltä piti -tilanteetkin aiheuttavat aina ongelmia, kustannuksia sekä häiriöitä liikenteeseen.

– Harvoin sille ihmiselle käy tilanteessa mitään, mutta jo jarrua vedettäessä vahinko on käynyt. Pitkän jarrutuksen aikana esimerkiksi junan pyörät sekä jarrut voivat kärsiä isojakin vahinkoja.

Halikuva oli muuttua tragediaksi

Jacobsson muistaa hyvin hiljattain tapahtuneen läheltä piti -tilanteen, joka osui hänen omalle kohdalleen. Kaikkien onneksi Jacobssonin kuljettaman veturin vauhti ei ollut tapahtumahetkellä kova, joten hänen onnistui hidastaa entisestään havaittuaan rata-alueella kaksi ihmistä.

– Huomasin jo kauempaa, että kaksi ihmistä oli ihan radan vieressä ottamassa halikuvaa toisistaan. Hiljentäessäni he tajusivat, ettei ole edes kiire ja jatkoivat kuvanottamisen ihan loppuun saakka. Siinä oli hyvin lähellä, ettei halikuva olisi muuttunut tragediaksi.

Kuljettajan mukaan kuvaa ottanut pari ei ollut radalla, mutta ihan vieressä, vielä vaara-alueella. Kovaa tullut veturi olisi heihin osunut.

Vaikeaksi kuskille tekee myös tilanteissa sen, ettei ikinä tiedä, mitä radalla liikkujalla on mielessään.

– Niin kamalaa kun se onkin, kuski voi kuitenkin yrittää rauhoittaa itseään sillä, että jarrutuksen ja pillinsoiton lisäksi muuta ei ole ikinä tehtävissä. Junalla ei voi väistää samoin kuin esimerkiksi rekalla.

Veturinkuljettaja toivoo, että ihmiset ymmärtäisivät kokonaisuudessaan, että koko rata-alue on rauhoitettua aluetta, eikä siellä saa oleskella.

Pimeän hahmon liikkuminen missä tahansa alueella, vaikka radan ulkopuolella, saa aina kuskin pelästymään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?