Pikkukunta sai reilulla 10 000 eurolla konsultilta kolme sanaa ja uuden brändin - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Pikkukunta sai reilulla 10 000 eurolla konsultilta kolme sanaa ja uuden brändin

Savitaipale osti konsultilta reilulla 10000 eurolla uuden brändin.

Julkaistu: 11.2.2017 13:04

”Valtuusto on ollut ihan liekeissä.”

Kolme Ässää.

Pienessä eteläkarjalaisessa Savitaipaleen kunnassa on tapahtunut kummia.

– Minusta tuntuu, että valtuusto on ollut ihan liekeissä, sanoo kunnanjohtaja Tapio Iso-Mustajärvi.

Liekeissä symbolisesti.

Mikä Savitaipaleella on uutta, on konsultilta reilulla 10 000 eurolla ostettu uusi brändi, joka on oikeastaan myös strategia.

Kolme Ässää.

– Kaiken takana oli ajatus, jota voisi sanoa visioksi, että Savitaipale olisi ihmisten huulilla. Se on sitä mainetta, viestintää ja vetovoimaa, mistä puhutaan, Iso-Mustajärvi kertoo.

– Saisimme pikku hiljaa väkeä tänne. Jos meistä ei kukaan tiedä, ei tänne sankoin joukoin rynnätä.

Kaikki alkoi, kun Savitaipale kytkeytyi mukaan Vaasan yliopiston väitöskirjatutkimukseen kuntien strategioista. Tutkimuksen alkaessa kukaan ei tuntenut Savitaipaleen ”strategiaa”, eivät kunnan omat työntekijät eikä edes kunnan johtoryhmä.

Tunnettuus oli selvityksen mukaan 0 %.

– Se oli puunmakuinen kuntastrategia, jossa tavoiteltiin kaikkea hyvää: kunta on erinomainen paikka asua ja yrittää ynnä muuta ynnä muuta ynnä muuta, Iso-Mustajärvi muistelee.

”Minusta tuntuu, että valtuusto on ollut ihan liekeissä”, sanoo kunnanjohtaja Tapio Iso-Mustajärvi.

Tosin vertailukunnissakin tilanne oli lähes yhtä surkea. Savitaipaleella ei kuitenkaan jääty itkemään.

– Lähdimme ihan totaalisesti uudelle tielle. Nyt meillä on iskusana Savitaipaleen salaisuus eli Sovussa, Sydämellä ja Sisulla, Iso-Mustajärvi kertoo.

Iso-Mustajärvi kiittää eteenpäin potkimisesta edellä mainitun väitöskirjan tekijää Maarika Maurya, joka on paitsi tutkija, myös konsulttiyritys Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja.

Aluksi Maury siis selvitti kyselytutkimuksella, ettei kukaan Savitaipaleella tuntenut sen strategiaa (0 %).

– Sitten hän tarjosi osaamistaan ja apuaan, että tehdään uusi ja hänen kanssa sitä työstivät meillä ihan kaikki, traktorikuskista opettajiin ja rehtoriin.

Savitaipaletta luonnehditaan erinomaiseksi paikaksi asua ja yrittää.

Sisu-sanan löysi Savitaipaleen elinkeinoasiamies.

– Hän on ollut tässä ihan avainmoottori, kunnanjohtaja kehuu.

Entä Sopu ja Sydän?

– Osittain ne tulivat konsultilta, osittain kunnan johtoryhmältä ja avaintyöntekijöiltä. Konsultti poimi ydinsanoja ja tiivisti, Iso-Mustajärvi kuvailee brändiprosessia.

Kun Maury tammikuussa selvitti uuden strategian tunnettuutta, se oli peräti 98 %.

Strategia sisältää sekä Savitaipaleen brändiviestin että Savitaipaleen arvot.

– Tätä ei haluttu kutsua kapulakieliseksi strategiaksi, vaan Savitaipaleen salaisuudeksi, Iso-Mustajärvi sanoo.

Iso-Mustajärven mukaan Sovussa, Sydämellä ja Sisulla saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sen takana on iso muutos ja selkeä läpivientiohjelma.

– Sanat eivät ole vain mainoslauseita tai latteita sloganeita, vaan niitä viedään eteenpäin systemaattisesti ja konkreettisin teoin. Siitä rakennetaan kaikkiin tekemisiin mittarit.

Strategia viedään ”selkäytimiin, asenteisiin, puheisiin ja arjen tekoihin”.

– Savitaipaleen tulokset ovat huikeita. Tällaista tulosta ei ole ollut yhdelläkään kunnalla tai kaupungilla, Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja Maury kehuu vuolaasti.

Mauryn mukaan strategian läpivientiin suunniteltiin ”läpivientipolku”. Hän myöntää, että kolmesta sanasta voi kysyä, ovatko kolme sanaa strategia ollenkaan.

– Toisaalta myös sanotaan, että kulttuuri syö strategian: tämän tyyppinen strategia saadaan menemään kulttuuriin asti, jolloin sen avulla voidaan saada oikeasti muutosta aikaan.

– Kyse on siitä, että lähdetään liikkeelle toimintakulttuurin muutoksesta. Toivon, että nämä painopisteet jäävät pysyviksi arvoiksi kuntaan. Innostus on silmin nähtävää, ihmiset käsittelevät asiaa aktiivisesti ja strategia näkyy toiminnassa monipuolisesti, Maury ylistää.

Mauryn mukaan salaisuus on ”viestin kirkastamisessa, henkilökunnan valmentamisessa oivallukseen ja vahvassa viestinnässä”.

Näin menee Savitaipaleen strategia tiedotteen mukaan: Savitaipale on kunta, jonka salaisuutena on motto: Sydämellä, Sovussa ja Sisulla. Teemojen sisälle on rakennettu koko kunnan strategia ja strategian läpivientiohjelma.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?