Rinteeltä täyslaidallinen Sipilälle ja Bernerille: ”Kävi sääliksi, miten taitamattomasti voi toimia”

Julkaistu:

Antti Rinne katsoo, että hallituksesta puuttuu tietämystä siitä, miten hallinto ja poliittinen päätöksenteko Suomessa tapahtuu. Oppositiojohtajan mukaan tie eteenpäin väyläkohussa olisi parlamentaarisen työryhmän perustaminen.
Oppositiojohtaja Antti Rinne (sd) katsoo, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin ympärillä pyörivä väyläkohu on osoitus hallituksen jonkinasteisesta johtamisongelmasta.

– Hallituksessa on selkeästi ministereitä, joilla on todella vähän tuntemusta siitä, miten hallinto ja poliittinen päätöksenteko tapahtuu suomalaisessa yhteiskunnassa.

Tarkoitatteko näillä henkilöillä liike-elämästä tulleita Anne Berneriä ja pääministeri Juha Sipilä?

– Kyllä se siltä näyttää. Sekä pääministeri että ministeri Berner ovat kohun keskiössä. Jos ajattelee pääministerin toimintaa yleisemminkin, niin tämä on näkynyt hänen mediasuhteissaan, suhteessa oikeuskansleriin ja perustuslakiinkin.

Hallituslähteet kertoivat torstain Ilta-Sanomissa, että he eivät saaneet mitään yksityiskohtaista tietoa suunnitellusta liikenneuudistuksesta. Esityksen sisältö selkeni heille vasta muutama päivä ennen Bernerin tiedotustilaisuutta. Tuolloin 150-sivuinen esitys tuli heidän pöydälleen luettavaksi. Veroministeri Petteri Orpo sai tietää esityksen sisältämästä autoveron poistosta vasta keskiviikkona, kun kokoomus oli ehtinyt kahlata esityksen sivulle 79, josta asia kävi ilmi.

Rinteestä on erikoista, että Berner maalasi itsensä täysin nurkkaan esittelemällä esitysluonnoksen itse.

–  Jos ministeri on niin syvällä valmistelussa, että tulee esittelemään selvitysluonnosta omanaan jää poliittinen liiketila pois. Mahdollinen korjausvara oli tässä keississä heti menetetty. Sivusta katsoen kävi sääliksi, miten taitamattomasti voi toimia, Rinne sanoo.

Rinnettä hämmästyttää erityisesti se, että hallituspuolueet eivät olleet samalla sivulla Bernerin esityksen pääkohdista. Myös hänen kuvansa tapahtumista on se, että hallituskumppanit pyysivät Berneriltä ”lähes viikoittain” tarkempia tietoja, mutta niitä ei herunut. Näin siitäkin huolimatta, että ministerikolmikko Berner, puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) ja ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen (kok) tapasivat IS:n tietojen mukaan liikenneasioiden valmistelua varten perustetun työryhmän puitteissa noin kerran kuussa syksystä lähtien. Berner itse on sanonut pitäneensä hallituskumppaninsa informoituna.

”Kertoo johtajuudesta todella paljon...”

Rinteen on vaikea saada kiinni siitä, miksi Juha Sipilä on antanut kaiken tapahtua.

– Kyse on isosta, merkittävästä ja radikaalista yhteiskuntamuutoksesta. Minusta johtajuudesta kertoo todella paljon se, jos pääministeri antaa yksittäisen ministerin toimia sillä tavalla kuin on toimittu.

Hänen ei anna hyvää arvosanaa myöskään tapauksen jälkihoidosta Sipilälle.

– Ennen kuin muiden hallituskumppaneiden kanssa on keskusteltu, tullaan julkisuuteen blogitekstillä, jossa uudistusta kehutaan. Samaan aikaan toiset tekevät täystyrmäyksen kohteliaalla tavalla.

Sipilä julkaisi perjantaina päivä Bernerin tiedotustilaisuuden jälkeen blogitekstin, jossa hän kiitteli liikenne- ja viestintäministeriä rohkeasta ja ennakkoluulottomasta toimeksiannon mukaisesta selvityksestä. Pääministeri mukaan kyse oli uudesta polittisesta kulttuurista, johon Suomessa ei ole totuttu.

Lauantaina ulkoministeri Timo Soini (ps) antoi hankkeelle ”kohteliaan täystyrmäyksen” ilmoittamalla, etteivät Bernerin ajatukset liikenneväylien yhtiöittämisestä ja autoilijoiden seurannasta etene hallituksessa. Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) kyseenalaisti yhtiöittämisen hyödyn ja pyrki hillitsemään esityksen autokaupalle aiheuttamaa markkinareaktiota.

Maanantai-iltana Berner ilmoitti sopineensa pääministeri Sipilän kanssa, että keskeyttää liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityshankkeen.

Rinne: Sdp voisi vetää parlamentaarista työryhmää

Rinne tarjoo askeleeksi eteenpäin parlamentaarista työryhmää, joka pystyisi pohtimaan väylien rapautumiseen liittyviä ongelmia vaalikausien yli. Hän tarjoaa vetovastuuseen Sdp:tä.

– Olen esittänyt, että Sdp voisi olla valmis tällaisen parlamentaarisen työryhmän vetovastuuseen. Meillä on yli kaksi miljardia korjausvelkaa pelkästään tiestössä ja se alkaa olemaan tällä hetkellä talouskasvussa pullonkaula.

Rinne ei pidä Bernerin ajatusta liikenneväylien yhtiöittämisestä hyvänä diilinä kansalaisille.

– Se mahdollistaa yksityistämisen väylien puolella, mikä johtaa siihen, että meidän yhteisillä verorahoilla vuosikymmenien aikana rakennettu väyläverkko tulisi voiton tavoittelun kohteeksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt