Bernerin suunnitelmat tyhjensivät autokaupan: ”Juuri nyt on aika hiljaista”

rac

Julkaistu:

Liikenteen mullistus
Kun ehdotus selvitykseksi liikenneväylien kehittämisestä oli torstaina julkaistu, porvoolaiset autokauppiaat joivat kahvit hiljaisessa liikkeessä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esitteli ehdotuksen selvitykseksi liikenneväylien kehittämisestä. Jos esitys menee suunnitellusti läpi, autovero poistuu ja polttoaine- sekä ajoneuvovero laskevat.

ISTV:n videolla autokauppiaat ja autoilijat kertovat mielipiteensä Bernerin ehdotuksesta. Pääset katsomaan videon klikkamalla artikkelin pääkuvaa.

Porvoolaisen Autotalo Järven kahvihuoneessa tunnelmaa voisi kuvailla parhaiten sanalla alistunut. Pitkällä tähtäimellä ehdotuksessa on kuitenkin paljon hyvää. Tulevina viikkoina etenkin uusien autojen kaupassa saattaa kuitenkin puhaltaa kylmä tammikuinen tuuli.

Toimitusjohtaja Pasi Järvi hörppii kahvia yllättävän iloisena. Hän luottaa edelleen vaihtoautokauppaan ja siihen, että selvityksestä on tulossa vielä lisätietoa.

– Juuri nyt on aika hiljaista, mutta on tässä muutama asiakas käynyt. Eilen pari asiakasta jätti ostamatta. He halusivat odottaa esitystä.

Autoala on toivonut jonkinlaista kompensaatiota autoilijoille, jotka tekevät kaupat ennen mahdollista autoveron poistumista. Toiveen perusteena on markkinahäiriön välttäminen. Pasi Järvi jakaa toiveen.

– Jos tulee tietoa kompensaatiosta, niin kauppa tuskin tyrehtyy. Kyllä asiakkaat uskoisivat siihen. Uusien autojen kaupassa voi tulla notkahdus, jos tietoa ei tule. Vaihtoautojen hinnoittelussa vaikutukset tuskin näkyvät välittömästi.


Järvileasing Oy:n myyntijohtaja Markku Peltoniemi on tehnyt 51 vuoden uran autokaupassa. Se tarkoittaa, että hän on nähnyt muun muassa 1990-luvun laman ja vuoden 2008 autoverouudistuksen.

– Nyt puhutaan kokonaan uudesta rakenteesta. Haluan, että sukupolvet elävät puhtaammassa maailmassa ja että sähköistetään. Kun saisimme vain jänteikkään ja jämäkän ohjelman siitä, miten mennään eteenpäin. Me elvymme hyvin nopeasti. Yrittäjälle on tuskaista, kun mennään pitkälle eteenpäin. Kulut ja kustannukset juoksevat koko ajan ja tulovirtakin pitäisi saada jostain.


Peltoniemen mukaan Järvileasingin tilauskannassa on nyt noin 50 autoa. Ensi viikolle kaavailtu pidempi toimitus menee todennäköisesti jäihin odottamaan esityksen yksityiskohtien selviämistä.

– Keskimääräinen hinta leasing-autolle on nyt noin 25 000 euroa, ja veron osuus on 5 000–6 000 euroa. Kun leasing-aika on esimerkiksi 40 kuukautta, niin on helppoa matematiikkaa laskea, minkälainen vaikutus on. Yritykset eivät varmaan ota nyt vastaan.

Sisään astuu asiakas, joka ei uutisista hätkähdä. Hän etsii isoa Volvoa ja toivoo verorahojen päätyvän jatkossa entistä paremmin teiden kunnossapitoon. Enempää hän ei suostu asiaa pyörittelemään

Jos ehdotus menee läpi, autot ovat jatkossa entistä vähäpäästöisempiä ja turvallisempia. Lämmittävätkö tiedot autoilijoita?

Sipoonjärven Nesteellä tankkaava Joonas Nurminen on juuri tarkistanut ehdotuksen talousvaikutukset Liikenteen turvallisuusviraston Trafin verkkopalvelusta.

– Taisi olla noin 1 500 euroa lisää vuodessa omalla kohdalla. Nyt ei mene ainakaan uutta kalustoa hankintaan. Ei ole mun juttu.


Jari Syrjälä näkee ehdotuksen valoisat puolet.

– Hyvältä kuulostaa. En tosin ole katsonut, miten se koskee minua. Saadaan uusien autojen hintaa alemmas.

Syrjälä toivoo nykyistä uudempaa autokantaa, mutta käyttää omat rahansa moottoripyörään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt