Rekkakuski Juha, 48, kertoo ammattinsa vaaroista: humalaiset sotilaat ryöstelevät, rosvot käyttävät tainnutuskaasua - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Rekkakuski Juha, 48, kertoo ammattinsa vaaroista: humalaiset sotilaat ryöstelevät, rosvot käyttävät tainnutuskaasua

Juha Malkki on vuosien varrella joutunut varautumaan kaikenlaisiin vaaroihin sekä Euroopassa että Venäjällä.

Julkaistu: 22.12.2016 15:14

Kuormalasteja ryöstelevän mafian jäsenet tuntuvat herrasmiehiltä kuormuri-iskuja tekevien terroristien rinnalla, sanoo suomalainen kuljettaja.

Valkeakoskella asuva Juha Malkki, 48, on ajanut rekkaa 26 vuotta.

Hän on vienyt Suomesta lasteja eri puolille Eurooppaa. Pari vuotta hän hoiti Venäjälle suuntautuvia kuljetuksia. Malkki on saanut varautua kaikenlaisiin vaaratilanteihin.

Uran varrelle on mahtunut niin ryösteleviä humalaisia sotilaita kuin tainnutuskaasua käyttäviä rosvoja. Kuljettajan arkipäivää on se, ettei kahvitauolle voi pysähtyä minne tahansa ryöstöjen pelossa.

Kuorma-autoja käyttävät terroristit ovat uusi tekijä. Malkki sanoo, että Berliinin kaltaiset tapahtumat järkyttävät kaikkia kuljettajia.

– On raukkamaisen ihmisen tekosia semmoinen, että viedään toiselta auto, sitten tapetaan kuljettaja ja sitten tapetaan vielä enemmän ihmisiä.

 Mafiahomma on erilaista. Se ei ole tuollaista raukkamaista, että viattomia ihmisiä ryhdytään surmaamaan.

Malkin ammattitovereilla on kokemusta Euroopan mafioista.

Malkki kertoo, että hänen työkaveriltaan on ryöstetty kokonainen rekka Italiasta. Rekan kyyditsi tavaralastia, joka kiinnosti mafiaa. Yleensä ryöstöt ovat sellaisia, että ryöstetty rekka löytyy aina hylättynä jostain.

Terroristit ovat toisesta maailmasta. Malkki sanoo, ettei terroristien mielessä ole muu kuin pahanteko. Terroristeille auto on tappoväline, jonka avulla he yrittävät surmata mahdollisimman monia.

– Mafiahomma on erilaista. Se ei ole tuollaista raukkamaista, että viattomia ihmisiä ryhdytään surmaamaan.

Tällä hetkellä tiedossa on, että maanantai-iltana Berliinissä tehdyssä rekkaiskussa sai surmansa 12 ihmistä ja loukkaantui 48.

Rosvot pyrkivät hyttiin

Juha Malkki miettii, miten autojen turvallisuutta voitaisiin parantaa ryöstäjien ja terroristien varalta.

Autoissa ovat jo nykyisin seurantalaitteet. Jos rekka pysähtyy johonkin pidemmäksi ajaksi, yritys voi soittaa kuljettajan kännykkään. Jos mies ei vasta puhelimeen, hän voi olla vaikka syömässä.

Berliinissä käytetyssä puolalaisessa rekassa oli laite, joka näytti auton liikkeet. Laite ei taannut turvallisuutta.

– Berliinin tapauksessa kuljetusliike oli vain ihmetellyt, kun kuljettaja ei ollut vastannut neljään tuntiin puhelimeen. Toisilla soivat hälytyskellot ja toisilla ei. Sitten telkkarista sai katsoa, että auto on berliiniläisellä joulutorilla.

Malkki ajaa nykyisin Suomen ja Keski-Euroopan väliä. Hän tuo elintarvikkeita Italiasta ja Ranskasta. Suomesta hän vie Eurooppaan paperia.

Malkki sanoo, että vaarapaikkoja ovat taukoalueet.

Kun kuljettaja pysäyttää auton ja menee kahville, rosvot yrittävät murtautua kuljettajan hyttiin. Varkaita kiinnostavat tietokoneet, kännykät, luottokortit, käteinen raha.

– Työkaverille on käynyt aika monta kertaa sellaista, että kun hän on mennyt käymään aamukahville, sillä aikaa on hytti putsattu luottokorteista. Aika paljon on itäpuolen kuljettajia, jotka sitä harrastavat.

Juha Malkki yrittää ajaa tuttuja reittejä ja pysähtyä paikoissa, joissa kuljettajille ei ole tapahtunut mitään vakavampaa.

Kaasulla kuski tainnoksiin

Pari vaaratilannetta on Malkille sattunut vuosien varrella.

Kaksi kertaa kuljettajan koppiin on pyritty yön aikana, kun Malkki on ollut nukkumassa. Tapaukset sattuivat Ranskassa. Rosvot yrittivät päästä koppiin tainnutuskaasun avulla.

 Joku vuosi sitten kuljettaja kuoli tainnutuskaasuun. Ovet oli lukittu sisältä eikä kuljettaja päässyt virkoamaan.

Malkki kertoo, että oven lukot oli käännetty molemmilla kerroilla. Auton ovia vorot eivät saaneet auki. Malkilla oli hytissä käytössä oma patenttinsa. Hän kiinnitti liinan toisesta ovesta toiseen niin, ettei ovia saanut ulkoa vedettyä auki.

– Tuokin on hengenvaarallista. Joku vuosi sitten kuljettaja kuoli tainnutuskaasuun. Ovet oli lukittu sisältä eikä kuljettaja päässyt virkoamaan.

Malkki kertoo, että hänelläkin oli hengen lähtö lähellä. Hän onneksi heräsi ajoissa.

– Heräsin sellaiseen uneen, että joku puristaa kurkusta. Laitoin autosta kattoluukun auki. Siinä oli pelastus sillä kertaa.

Polttoainevarkaat riesana

Malkin mukaan suurimpia vitsauksia ovat nykyisin polttoainevarkaudet. Voroja liikkuu Suomessakin.

Nykyisin saatavilla on tehokkaita pumppuja. Polttoainevarkaat pystyvät toimimaan nopeasti.

 Pakettiauto ajaa kuorma-auton viereen, hajottaa tankista korkin ja imaisee polttoaineet.

– Pakettiauto ajaa kuorma-auton viereen, hajottaa tankista korkin ja imaisee polttoaineet. Pakettiautoissa ovat yleensä itäeurooppalaiset tunnukset.

Kuorma-auton polttoainelasti on houkutteleva kohde rikollisen silmissä. Polttoaine on kallista. Isossa kuorma-autossa polttoainetta voi olla tuhannen euron edestä.

Malkin uran varteen on mahtunut kaikenlaista. Hän on selvinnyt pelkällä säikähdyksellä.

Nokian kännykkälastit houkuttelivat

Malkki muistelee, että isot riskit olivat 90-luvun alussa silloisessa Jugoslaviassa. Silloin sai pelätä humalaisia sotilaita.

Sotilaat putsasivat yhden Malkin työkaverin. He veivät rahat, luottokortin ja passin.

– Minulle ei ole sattunut muuta kuin pientä suunsoittoa. Silloin oli nuorempi ja pystyi näyttelemään, että oli rohkea suomalainen.

Vorojen suosiossa ovat olleet arvolastivarkaudet.

Malkki muistelee, että 90-luvulla varkaiden kestosuosikkeja olivat kuparikuormat. Vuosituhannen vaihteessa varkaat halusivat saada käsiinsä elektroniikka. Varkaita kiinnostivat muun muassa Nokian kännykät.

Malkki ajoi Suomesta kännykkälasteja Espanjaan ja Portugaliin. Turvallisuuden parantamiseksi kännykkäkuljetuksissa siirryttiin käyttämään kahta kuljettajaa.

– Ei tarvinnut niin paljon pysähdellä. Vaihdettiin miestä ja jatkettiin menoa.

Ranskan Nizzassa heinäkuussa tehdyssä kuorma-autoiskussa kuoli 85 ja loukkaantui yli 200 ihmistä.

SKAL vaatii vartioituja pysähdyspaikkoja

Kuljetusalan edunvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on huolissaan viimeaikaisesta kehityksestä.

– Onko tämä nyt terrorismin uusi aalto. Tämä on jo toinen tapaus Euroopassa, SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola kysyy Berliinin tapahtumista.

Niin Berliinissä kuin viime kesänä Nizzassa terroristit käyttivät kuorma-autoa tappovälineenä.

Mikkola lisää, että autot ovat joutuneet ennenkin ryöstöjen ja iskujen kohteiksi.

– Me Suomessa asumme eräänlaisessa lintukodossa, mutta ei tarvitse mennä kuin läntiseen Ruotsiin niin, siellä on tehty paljon arvokuljetusryöstöjä.

Mikkola sanoo, että Suomen päättäjien tulisi ottaa kuljettajien huolet vakavasti. Hänen mielestään suomalaisen liikennekaaren valmistelussa on menty liiaksi markkinatalouskärki edellä.

Kuljetusalan edunvalvontajärjestö on esittänyt turvallisten pysähdys- ja lepopaikkojen rakentamista väylien varteen.

– Nykyisen ajo- ja lepoaikalain mukaan kuljettaja saa ajaa enintään yhdeksän tuntia. Sitten on pidettävä lepotauko. On suuri merkitys, onko jossain selkosen selillä metsässä vai sellaisessa paikassa, jossa on muitakin liikkujia.

Paras vaihtoehto Mikkolan mielestä olisi, jos olisi vartioitu pysähdyspaikka, jonka ympärillä ovat aidat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?