Ilmavoimat: Näin Venäjä teki ilmatilaloukkauksensa – koneet tekivät u-käännöksen, eivät edes käyneet Kaliningradissa

Ilmavoimat kertoi uutta tietoa, miten Venäjä teki lokakuussa ilmatilaloukkauksensa.

Ilmavoimien ottamat kuvat venäläisistä SU-27 -hävittäjistä, jotka loukkasivat Suomen ilmatilaa lokakuussa.

17.12.2016 20:30

Ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri paljasti perjantain mediatapaamisessa, että Suomen ilmatilaa loukanneet venäläishävittäjät eivät lentäneet suoraan Venäjältä Suomeen.

Venäjä teki lokakuun 6. päivä kaksi ilmatilaloukkausta Porvoon edustalla. Lentoliikenne Itämerellä oli todella vilkasta, kun Venäjä siirsi kalustoaan ja ohjuksiaan Kaliningradiin.

Jäämeri kertoi IS:lle, että ilmatilaa loukanneet venäläishävittäjät tulivat lännestä ja olivat sitä ennen lennelleet eestaas Itämerellä.

– Ne olivat tulleet ensin idästä länteen ennen kuin ne tulivat lännestä itään, ja sitten tapahtuivat nämä ilmatilaloukkaukset. Nämä koneet eivät Kaliningradissa käyneetkään. Ne tulivat Venäjältä Suomenlahden ilmatilaan ja lensivät siinä edestakaisin pitkin Suomenlahtea Pohjois-Itämerelle ja takaisin, Jäämeri sanoi IS:lle.

Ilmavoimien Hornetit kävivät tunnistamassa ilmatilaa loukanneet venäläiskoneet ensin kello 16.42 ja toisen kerran kello 21.33. Kun venäläiskoneet oli tunnistettu ja valokuvattu, ne tekivät u-käännöksen.

– Tällaisten käännösten yhteydessä näin tapahtui, Jäämeri totesi.

Ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri.

Lentoliikenne Itämerellä on kiihtynyt Krimin valtauksen jälkeen, ja yhä useampi kone lentää niin sanotusti pimeänä.

Ilmavoimien mukaan tänä vuonna Suomenlahden lennoista peräti 42 prosenttia on ollut sellaisia, joista ei ole täydellisiä tietoja lennonjohtojärjestelmässä.

– Eli joko lentosuunnitelmaa ei ole toimitettu tai lennon aikana ei käytetä tutkavastaanotinta eli transponderia, tai sitten molemmat puuttuvat. Tällaisissa tapauksissa meidän täytyy joskus hankkia lisätietoja ja tunnistaa koneita, Jäämeri kertoi.

– No, onneksi meidän lähialueilla ei ole syntynyt vaaratilanteita. Itämerellä läheltä piti -tilanteita on ollut ja niistä on uutisoitukin, Jäämeri jatkoi.

Ilmavoimat on yhteydessä Finaviaan, jos se näkee ilman transpondereita lentäviä koneita.

Itämerellä samanlaisia tunnistuslentoja tekevät myös Ruotsi ja Nato.

– Se on hyvin samanlaista, teki sitä kuka tahansa. Meillä koneet kuitenkin ovat aina alueellisen koskemattomuuden turvaamistehtävällä, eli suomalaiset koneet ovat aina aseistettuna jo normaalioloissa.

– Tunnistettavat koneet ovat poistuneet hyvin nopeasti Suomen ilmatilasta, kun ovat havainneet koneemme. Jos he eivät tottelisi annettuja käskyjä, silloin toimenpiteitä tehostettaisiin ja tarvittaessa voidaan käyttää voimaa. Tällainen tilanne on toki kovin epätodennäköinen, eikä meillä sellaisia ole koskaan ollut, Jäämeri kertoi.

Venäjän ilmatilaloukkausten motiiveista ei ole tietoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?