Kotimaa

Kansainväliseltä sananvapausjärjestöltä vakava kannanotto Yle-kohuun: ”Ylen toimet eivät täytä lehdistönvapauden ihanteita”

Julkaistu:

Kansainvälinen sananvapausjärjestö Toimittajat ilman rajoja on ”syvästi huolissaan” Ylen sisäisistä toimista.
Kuohunta sai alkunsa marraskuun lopulla, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk) lähetti Ylelle parikymmentä sen journalistisia ratkaisuja kovasanaisesti arvostelevia sähköposteja kaivosyhtiö Terrafame-uutisoinnista. Osa sähköposteista oli kansalaisten pääministerille lähettämiä kriittisiä sähköposteja. Ylen jutut liittyivät Sipilän jääviysepäilyihin Terrafamen pääomittamispäätöksessä.

Kuohunta sai tuulta alleen, kun Suomen Kuvalehti uutisoi 30. marraskuuta, että pääministeri Juha Sipilä olisi vaientanut Ylen ja että uutisten johto olisi hyllyttänyt Sipilä-juttuja.

Joulukuun alussa useat Ylen toimittajat kritisoivat Ylen johtoa. Ylen politiikan toimituksen entinen päällikkö Pekka Ervasti sanoi esimerkiksi Maaseudun Tulevaisuudessa, että juttuja on hyllytetty ja sensuroitu ja toimittajille on annettu varoituksia erityisesti tämän hallituksen aikana.

Kuluvalla viikolla Yleisradion ajankohtaistoimituksen esimies Jussi Eronen ja toimittaja Salla Vuorikoski erosivat näkemyserojen takia, mikä sai myös kansainvälistä huomiota.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Minua ja tiimiäni on pyydetty vähentämään väärinkäytöksiin ja epäkohtiin puuttuvan paljastusjournalismin tekemistä. Tähän en voi suostua. Journalistin ohjeiden ykköskohdan mukaan yleisöllä on oikeus tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, Eronen kirjoitti Facebookissa.

– Vallanpitäjien kriittisen tarkastelun pitäisi olla keskeisimpiä Ylen tehtäviä, mutta päätoimittajan tiiviissä käsiohjauksessa toimitus kohtelee juuri poliitikkoja - etenkin pääministeriä - kaikkein varovaisimmin, Eronen jatkoi.

– Tämä pääministerin keissi on osoittanut sen, että pääministerin suuttumus on heijastunut sellaisella tavalla Yleen, että se on käytännössä aiheuttanut ei-journalistisia ratkaisuja eli juttujen hyllyttämisiä ja ylimitoitettuja toimenpiteitä, kuten varoituksen antamisen (Ruben) Stillerille, Vuorikoski puolestaan sanoi Ilta-Sanomille.

Stillerin saama varoitus kumottiin myöhemmin.

Kansainvälinen sananvapausjärjestö Toimittajat ilman rajoja ilmaisi torstaina syvän huolensa Ylen toimista. Kannanotto on vakava, sillä se on useana vuotena rankannut Suomen lehdistönvapauden kärkimaaksi, kuten myös tänä vuonna. Järjestö on nyt siinä uskossa, että Ylen toimet eivät tällä hetkellä täysin täytä lehdistönvapauden ihanteita.

Toimittajat ilman rajoja muistuttaa kannanotossaan, että Ylen asema suomalaisessa mediassa on ainutlaatuinen, sillä se on verorahoin pyöritettävä valtio-omisteinen yleisradioyhtiö, ”jonka toiminnan velvollisuutena olisi antaa Suomen kansalaisille totuudenmukaista tietoa sekä edistää avointa julkista keskustelua”.

Järjestö aikookin tiiviisti seurata Ylen sisällä tapahtuvia toimia.

Ylen vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen nauttii yhä Ylen hallituksen luottamusta. Jääskeläinen kokee toimineensa koko kohun aikana oikein.

– Tiedän toimineeni oikein. Kukaan muu ei tiedä minun motiivejani paremmin kuin minä itse. Tiedän toimineeni puhtaista, journalistisista motiiveista, Jääskeläinen sanoi IS:lle perjantaina.


Hän kiistääkin, että Yle olisi esimerkiksi suosinut tiettyjä poliitikkoja.

– On lisäksi väitetty, että on suosittu poliitikkoja. Ei ole. On väitetty, että emme haluaisi kriittistä, kovaa ja tutkivaa journalismia. Päin vastoin. Olemme lisänneet tutkivan journalismin resursseja, olemme palkanneet toimittajia, jotka keskittyvät tutkivaan journalismiin. Olemme nimenomaan halunneet laadukasta, eettistä tutkivaa journalismia, Jääskeläinen tähdensi perjantaina.

Tarkennettu 21.12. kello 19.50. Lisätty tieto, että osa Sipilän toimittajalle lähettämistä sähköposteista oli kansalaisten pääministerille lähettämiä kriittisiä sähköposteja.