Huoltomiehet yllättyivät suomalaisten nuorten aikuisten uusavuttomuudesta – eivät omista edes ruuvimeisseliä

Etenkin nuoret ja koulutetut aikuiset kokevat kodin perushuoltotyöt usein haastaviksi.

3.12.2016 8:05

Ihmiset soittavat aiempaa herkemmin isännöitsijälle tai huoltoyhtiöön saadakseen apua arjen ongelmatilanteisiin. Isännöintiliiton johtajan Marjut Joensuun mukaan ilmiö on vahvistunut viime vuosina.

– Semmoinen ilmiö on olemassa, että on ihmisiä, jotka eivät oikein osaa toimia. Ja siihen on varmaan monta syytä. Esimerkiksi talotekniikka on koko ajan lisääntynyt taloissa. Monesti esimerkiksi ilmanvaihtokoneet ja muut tekniset asiat ovat sen verran monimutkaisia, että niitä ei välttämättä osata itse käyttää, Joensuu sanoo.

 Jokasyksyinen ihmettelyn aihe on se, miksi patterit eivät lämpene tai miksi lämpö ei tule tasaisesti.

Joensuu kertoo kodin pienten huoltotoimenpiteiden jäävän yhä useammalla retuperälle.

– Tyypillistä on, että lattiakaivoa tai ilmanvaihtoventtiiliä ei puhdisteta, koska ei oikein edes tiedetä, missä ne ovat. Jokasyksyinen ihmettelyn aihe on se, miksi patterit eivät lämpene tai miksi lämpö ei tule tasaisesti, Joensuu kuvailee.

Eniten vaikeuksia pari-kolmekymppisillä koulutetuilla aikuisilla

Erityisen paljon arjen ongelmatilanteita asumisessa kohtaavat Joensuun mukaan etenkin ensimmäiseen omaan kotiin muuttavat nuoret aikuiset sekä omakotitalosta kerrostaloon muuttavat ikäihmiset, jotka eivät fyysisten rajoitteiden vuoksi kykene enää kaikkiin töihin.

26 vuotta yritystään Kiinteistöhuolto Kirvesniemeä Vantaalla pyörittänyt toimitusjohtaja Juha Kirvesniemi on Joensuun kanssa samoilla linjoilla. Kirvesniemen mukaan ihmiset tuntuisivat olevan nykyään aiempaa herkemmin avun tarpeessa.

– Kotitalouksista puuttuvat tänä päivänä usein ihan perusasiat kuten ruuvimeisseli. Ja usein käy niin, että kun meiltä menee huoltomies tekemään jotain tilattua huoltotyötä, niin samalla selviää monta muutakin hoidettavaa asiaa. Sitten se homma paisuu paljon isommaksi kuin mitä alun perin menimme asuntoon tekemään, Kirvesniemi kuvailee.

 Tuntuu siltä, että nuorten, hyvin toimeentulevien ihmisten asuttamilla asuinalueilla on enemmän sitä avuttomuutta.

Kirvesniemen mukaan huoltoyhtiötä työllistävät etenkin pari-kolmekymppiset koulutetut aikuiset.

– Tuntuu siltä, että nuorten, hyvin toimeentulevien ihmisten asuttamilla asuinalueilla on enemmän sitä avuttomuutta. Siellä on semmoisen käytännönläheisen tekemisen taidon puutetta. Nuorilla ihmisillä ja perheillä on ehkä oma kiire sellaista, että niihin asioihin ei ehditä syventyä. Kun pääasiassa työskennellään tietotekniikan kanssa ja vähemmän tehdään käytännön asioita, niin sellaista pientä vieraantumista siinä tapahtuu.

”Pääkaupunkiseudulla ihmiset ovat kaikissa asioissa vaativampia”

Yksinkertaisetkin huoltotoimenpiteet saattavat tuntua monelle hankalalta.

– Lattiakaivon puhdistukset ja vastaavat, jotka pitäisi itse osata ymmärtää, ovat niitä hommia, joita laiminlyödään. Sitten ihmetellään ja pyydetään lattiakaivon avausta, kun siellä on vain hiustuppo. Mutta iloisin mielin tässä avustetaan ja opastetaan, Kirvesniemi sanoo.

 Monilla on myös ajatus, että aina on joku joka auttaa. Jos vessanpönttö vuotaa, niin se on huoltoyhtiö, joka auttaa.

Isännöintiliiton Marjut Joensuun mukaan osalla ihmisistä on myös vaikeuksia hahmottaa sitä, minne ongelmatilanteessa tulisi soittaa.

– Ihmiset eivät aina tiedä, miten taloyhtiö toimii. Ei tiedetä, kuka pystyisi missäkin auttamaan. Sekin on yksi merkki uusavuttomuudesta. Monilla on myös ajatus, että aina on joku joka auttaa. Jos vessanpönttö vuotaa, niin se on huoltoyhtiö, joka auttaa. Mutta ei kaikissa asioissa ole välttämättä sellaista neuvontapuhelinta.

Asuinpaikka vaikuttaa Joensuun mukaan osaltaan siihen, kuinka herkästi apua lähdetään kinkkisissä tilanteissa huoltoyhtiöltä tai isännöitsijältä pyytämään.

– Kyllä se meidän tutkimuksissakin näkyy, että pääkaupunkiseudulla ihmiset ovat kaikissa asioissa vaativampia kuin muualla Suomessa. Niin se on asumisenkin suhteen, Joensuu selittää.

”Huvittavin soitto oli se, kun sanottiin, että suihkun lattiakaivo on tukossa...”

Pääkaupunkiseudun kiinteistöhuoltoyhtiöiden edustajat kertovat Ilta-Sanomille kokemuksistaan uusavuttomien asukkaiden kanssa.

”Paljon on esimerkiksi sellaista, että soitetaan päivystysajalla, koska asunnossa liikkuu hämähäkki, ja huoltomiehen pitäisi tulla se pyydystämään. Itsekin olen joskus ollut päivystyksessä pyydystämässä asunnossa olevaa hämähäkkiä.”

”Viikoittain tulee soittoja, joissa kysytään, voisiko huoltomies lainata vaikkapa ruuvimeisseliä, poraa tai vasaraa.”

 Kommuuneissa on tullut vastaan muutaman kerran semmoinen asia, että asukkaat koittavat meidän kautta käydä vuoropuhelua keskenään siivousvuoroista.

”Kun asuntoon muutetaan, niin siinä saatetaan jonkin ajan kuluttua ihmetellä, kun nimeä ei ole vaihdettu oveen. Ja sitten kun kysymme, onko henkilö tehnyt muuttoilmoituksen, hän tajuaa, että aha, semmoinen pitäisi tehdä.”

”Kommuuneissa on tullut vastaan muutaman kerran semmoinen asia, että asukkaat koittavat meidän kautta käydä vuoropuhelua keskenään siivousvuoroista. On tullut yhteydenottoja, että mitä voi tehdä, kun viereisen oven takana asuva tyyppi ei siivoa jälkiään. Olemme ensin kehottaneet heitä juttelemaan keskenään, mutta kun se ei ole toiminut, olemme auttaneet ja laatineet asuntoon ohjeet, että miten pitää paikat siistinä.”

”Sellaisia soittoja tulee usein, että lavuaarin viemäri vetää huonosti. Kun kysymme, että oletteko tyhjentäneet hajulukon, tulee syvä hiljaisuus ja sitten kysytään, että minkä?”

”Nuorempi sukupolvi tuntuu olevan usein hyvin itsetietoista ja itseriittoista. Kutsun sitä ”kaikki mulle nyt” -sukupolveksi. Perusvelvollisuuksiin, kuten lattiakaivon nielun puhdistukseen hiustupoista suhtaudutaan aika hällä väliä -asenteella, että ei tämä kuulu mulle.”

”Huvittavin soitto oli se, kun sanottiin, että suihkun lattiakaivo on tukossa. Menimme paikalle kaikkine varusteinemme, ja suihkun lattiaritilä oli vain täynnä hiuksia. Sitä ei olisi tarvinnut kuin vähän siivota. Suihkun kaivon putsaaminen on nykyihmisille tosi hankalaa.”

”Automaattisulakkeiden kanssa on paljon ongelmia. Ihmiset eivät ymmärrä miten ne toimivat, vaikka heitä puhelimessakin asiasta neuvoisi. Että se on vain nappi ylös tai nappi alas.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?