Kotimaa

Bussikuski jätti 9-vuotiaan pysäkille väärän lipun vuoksi – tyttö odotteli hakijaa tunnin kylmissään ja peloissaan

Julkaistu:

Julkinen liikenne
9-vuotiaan Laura-tytön innolla odottama ensimmäinen bussimatka yksin sai ikävän päätöksen. Ystävällinen autoilija pelasti pysäkillä värjötelleen tytön.
Helsinkiläisäiti Sanna Sinisalo kirjoitti perjantaina julkisessa Facebook-päivityksessään tapauksesta, jossa bussikuski oli jättänyt Sinisalon 9-vuotiaan Laura-tyttären pysäkille väärän matkalipun vuoksi. Sinisalo kiitti päivityksessä ystävällistä autoilijaa, joka oli heittänyt tytön kotiin tapahtuneen jälkeen.

Ilta-Sanomien tavoittama Sinisalo kertoo tyttärensä hypänneen torstaina kuudelta alkuillasta bussiin Leppävaarassa matkustaakseen Espoosta kotiin Helsinkiin. Ensimmäistä kertaa yksin bussilla ajanut tyttö maksoi matkakortiltaan vahingossa Espoon sisäisen matkan. Tämän jälkeen kuski huomautti tytölle, ettei lippu ollut oikeanlainen Helsingin puolelle matkustamiseen.

– Bussikuski pyysi hänet takaisin ja sanoi, että tässä on kunnan raja, ja että pitäisi maksaa seutulippu. Hän yritti maksaa lipun, mutta hänellä ei ollut enää rahaa, Sinisalo kuvailee tilannetta.

Koska tytön matkakortilla ei ollut riittävästi arvoa uuden lipun ostamiseen, bussikuski pysähtyi seuraavalle pysäkille ja jätti tytön kyydistä. Sinisalon mukaan bussin muut matkustajat eivät olleet myöskään tarjoutuneet auttamaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kuski oli yrittänyt soittaa minulle, koska tyttärellä ei ollut puhelinta. Kun hän ei saanut minua kiinni, hän soitti hätäkeskukseen ja sanoi, että jättää lapsen bussipysäkille, ja että hänet pitää hakea sieltä, Sinisalo kertoo.

Sinisalo oli tilanteen sattuessa omassa koripallo-ottelussaan, eikä pystynyt vastaamaan puhelimeen. Pelin jälkeen Sinisalo huomasi saamansa puhelun ja soitti numeroon takaisin. Bussikuski selitti tilanteen äidille ja kertoi poliisin hakeneen tytön pysäkiltä. Äiti soitti hätäkeskukseen, josta kerrottiin, ettei tyttöä oltu vielä noudettu. Ajaessaan kohti pysäkkiä Sinisalo sai soiton tyttäreltään, joka oli tällä välin saanut kyydin kotiin.


Luokanopettajana työskentelevä Sinisalo kertoo tyttärensä odottaneen kyytiä pysäkillä noin tunnin ajan. Kun poliisia ei ollut alkanut kuulua, tyttö oli viittonut kyytiä ohiajavilta autoilta.

– Hän alkoi viittilöidä autoja, että saisi joltain aikuiselta apua. Siinä meni 5–6 autoa ohi, ennen kuin yksi ystävällinen autoilija pysähtyi. Tytär selitti tilanteen hänelle, ja hän toi tytön kotiovelle, Sinisalo sanoo.

Sinisalo kertoo tyttärensä pelästyneen tapahtunutta, etenkin, koska kyseessä oli tytön ensimmäinen bussimatka yksin.

– Hän oli kovin kovin peloissaan ja kylmissään. Hän sanoi, että oli itkenyt bussipysäkillä. Kun tulin kotiin, hän oli ensin reippaan oloinen, mutta kun hän näki äidin, tuli totaaliromahdus. Nyt hän nukkuu äidin vieressä, koska häntä pelottaa olla yksin.

Itsekin tapauksesta järkyttynyt Sinisalo sanoo aikovansa tehdä tapahtuneesta rikosilmoituksen heitteillejättönä. Sinisalo kertoo keskittyvänsä nyt käsittelemään tapausta tyttärensä kanssa niin, että tyttö uskaltaisi tapahtuneesta huolimatta jatkossakin matkustaa bussilla.

– Tapahtuneen jälkeen hän totesi, ettei hän halua enää mennä bussilla. Nyt ruvetaan tekemään töitä, ettei tästä jää pidempää traumaa, Sinisalo sanoo.

Sinisalo on kuitenkin kiitollinen ystävälliselle autoilijalle, joka kyyditsi tytön tapahtuneen jälkeen kotiin Helsinkiin. Sinisalon mukaan bussikuski soitti äidille myöhemmin samana iltana tarkistaakseen, pääsikö tyttö turvallisesti kotiin.

Linjaa liikennöivän Nobinan toimitusjohtaja Tom Ward vahvistaa kuljettajan jättäneen tytön kyydistä arvoltaan riittämättömän matkalipun vuoksi.

– Kuski on soittanut ensin äidille ja kysynyt ohjeistusta. Kun äiti ei vastannut puhelimeen, kuljettaja on soittanut hälytyskeskukseen. Hälytyskeskus on sitten antanut ohjeet, että kannattaa jättää tyttö pysäkille, ja hälytyskeskus soittaa poliisin hakemaan tytön pysäkiltä kotiin, Ward kuvailee.

Ward on pahoillaan tapahtuneesta ja korostaa, että kuljettajan tapa toimia ei ole ollut Nobinan ohjeistuksen mukainen.

– Pahoittelen tapahtunutta. Ilman muuta kuljettajan olisi pitänyt kuljettaa tyttö määränpäähän, vaikka lipussa ei ollut katetta. Meillähän ohjeistus lähtee siitä, että tällaisissa tapauksissa kuljettajan on aina katsottava matkustajan etua, Ward sanoo.

Wardin mukaan kuljettaja ei ole osannut soveltaa yrityksen ohjeita tilanteen mukaan.

– Kuljettaja ei ole osannut soveltaa näitä asiakaspalveluohjeita oikealla tavalla, vaan on ylireagoinut. Tässä tapauksessa ohjeet on tulkittu liian kirjaimellisesti. Mutta kyseessä on kuljettaja, joka ei tule suomalaisesta kulttuurista, vaan kulttuurista, jossa ohjeita on totuttu noudattamaan kirjaimellisesti, Ward sanoo.

Päivitys 25.11. klo 15.22: Lisätty tietoja matkasta.