Taksiliitto varoittaa pikkujouluväkeä: ”En minä uskaltaisi sellaista kyytiä suositella”

Julkaistu:

Sesonki
Suomen taksiliiton tilaama selvitys paljastaa useilla laittomilla taksikuljettajilla olevan rikostaustaa.
Taksiliiton Gothia Protection Groupilta tilaama selvitys kertoo, että tilanne laittoman taksiliikenteen kanssa on Suomessa hyvin samanlainen kuin Ruotsissa. Selvityksessä tutkittiin laittoman taksiliikenteen tilaa Suomessa.

Pelkästään pääkaupunkiseudulla ajaa tällä hetkellä muutama sata laitonta taksia. Kesällä tehdyssä selvityksessä tutkittiin 111 Uber-kuljetusta ja 90 eri kuljettajaa. Selvityksen mukaan 23:lla kuljettajista oli oma yritys ja ainakin 19 oli taustalla juridisia tuomioita.

Rikosnimikkeinä kuskeilla oli esimerkiksi ryöstö, rahanpesu, liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ajo-oikeudetta ajo, huumausainerikoksia sekä pahoinpitely.

– Näyttää erittäin huolestuttavalta. Epäilyksemme rikollisuudesta tämän toiminnan taustalla saivat vahvistuksen selvityksen myötä. Kuljettajien joukosta löytyy paljon rikollisia ihmisiä, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo.

Koskinen kertoo, että liitossa yllätyttiin siitä, kuinka paljon rikollistaustaa omaavia henkilöitä kuljettajina toimii, kun esimerkiksi Uber-yhtiö on toistuvasti kertonut tarkistavansa ja tutkivansa kuljettajien tiedot tarkasti.

Selvityksen mukaan kaikkia rikosnimikkeitä tai tuomioita ei edes saatu selville, mutta niitä epäillään olevan vielä enemmän.

Kuljettajat tietävät rikkovansa lakia

Yhteenvedon mukaan vastaavilla tuomioilla olisi erittäin vaikeaa saada laillista taksinkuljettajan ajo-oikeutta tai taksiliikennelupaa. Myös käytetyissä ajoneuvoissa havaittiin useita erilaisia ongelmia. Jokainen selvityksen ajoneuvoista oli rekisteröity yksityiskäyttöön ja osa niistä oli jopa kokonaan ajokiellossa.

Selvityksen mukaan kuljettajat tietävät syyllistyvänsä laittomuuteen, mutta kertovat, että tarvittaessa Uber-yhtiö maksaa heidän sakkonsa. Useilla kuljettajista suomenkielen taito on myös puutteellinen, jolloin he joutuvat tukeutumaan muihin tahoihin lupiin liittyvissä asioissa. Kansainväliseen suuryhtiöön luotetaan helposti.

– Yllätyimme myös tästä, että lähes kaikki kertoivat tietävänsä rikkovansa lakia. Ongelmana tietysti useilla voi olla myös se, ettei ymmärrä kieltä ja kaikkia säädöksiä. Myös kulttuureissa saattaa olla eroa siinä mikä on sallittua ja mikä ei, Koskinen pohtii.

Miljoonien eurojen rikollinen bisnes

Kuljettajien keskiansiot ovat selvityksen mukaan jopa useita tuhansia euroja kuukaudessa. Havaintojen perusteella laitonta taksiliikennettä harjoittaa pääkaupunkiseudulla jopa satoja henkilöitä.

Alan kokonaisliikevaihto on miljoonien eurojen arvoista rikollista toimintaa, joka syö tuloja lailliselta toiminnalta ja tätä kautta myös yhteiskunnalta saamattomien verojen muodossa.

– Kaikki eivät suoraan tietenkään syö laillisten taksien liiketoimintaa, mutta kun kyseessä on pelkästään pääkaupunkiseudulla satoja autoja, niin kyllä sillä on merkitystä myös tavallisten kuskien tienesteihin, Koskinen toteaa.

 

Aiemmin pimeillä takseilla ajeltiin sesonkiaikana, kun tolpalla oli paljon jonoa. Nyt niillä ajetaan yötä päivää.

Taksiliiton toimitusjohtajan mukaan laittoman taksiliikenteen määrä ei Suomessa ole juurikaan kasvanut, mutta myöskään laskua ei ole tapahtunut. Suurin muutos on tapahtunut asenteissa laittomia tai niin sanotusti pimeitä takseja kohtaan.

– Aiemmin pimeillä takseilla ajeltiin sesonkiaikana, kun tolpalla oli paljon jonoa. Nyt niillä ajetaan yötä päivää. Se on jotenkin sosiaalisesti hyväksyttävämpää nykyään, toimitusjohtaja kummastelee.

Ratkaisua ei näy lähitulevaisuudessa

Myöskään suunniteltu taksiliikenne uudistus ei saa liitolta kehuja. Koskisen mukaan uudistuksen myötä laittomaan toimintaan jopa kannustetaan entistä enemmän. Myös poliisin mahdollisuudet puuttua toimintaan ovat erittäin rajalliset. Liikennekaari uudistuksessa kaavaillaan taksamittareista luopumista ja porsaanreiän kautta myös helpotettaisiin luvattomien kuskien toimintaa.

– Tulee vielä villit markkinat. Laiton toiminta vetää puoleensa rikollisia ja harmaan talouden toimijoista tulee tulevaisuudessa varmasti vielä suurempi ongelma, Koskinen maalailee kauhukuvaa tulevasta.

Taksiliitto ei toimitusjohtajan mukaan pelkää kilpailua markkinoilla vaan toivoo, että alalle luotaisiin yhteiset ja selkeät pelisäännöt, joita kaikki toimijat noudattaisivat. Poliisien mahdollisuuksiin puuttua laittoman taksiliikenteen harjoittajiin toivottaisiin myös parannuksia.

Pikkujouluista yön pikkutunneilla kotiin matkaaville Koskisella on selvät terveiset. Kotiin kannattaa aina matkustaa laillisella liikennevälineellä, oli se sitten taksi, bussi, juna tai raitiovaunu. Öiseen aikaan juhlinnan jälkeen voi taksijonossa seisominen tuntua puuduttavalta, mutta se on Koskisen mukaan aina parempi vaihtoehto kuin pimeä taksi.

– Laittomassa kyydissä altistaa itsensä vaaralle. En minä uskaltaisi sellaista kyytiä suositella kenellekään, jossa kuskilla on tuomio pahoinpitelystä tai ryöstöstä taustalla. Mieluummin aina turvallisesti kotiin kuin epävirallisella tavalla itsensä vaarantaen, Koskinen lopettaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt