Helsingin väkivaltakampanja nosti myrskyn – ”Vaikea kuvitella, että ”vahingossa” laitetaan pelkästään naisia”

rac

Julkaistu:

Helsingin kaupungin väkivaltaa vastustava kampanja on joutunut helsinkiläispoliitikkojen tikunnokkaan.
Helsingin kaupunki lanseerasi Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa -kampanjan viime viikon perjantaina. Kampanjan videolla, lehtimainoksissa ja julisteissa äiti keskittyy tablettiin tai älypuhelimeen, eikä huomaa lapsille tapahtuvaa pahaa.

Eikä mennyt kuin muutamia päiviä, kun kampanjasta nousi kohu. Asiasta on aiemmin uutisoinut esimerkiksi Helsingin Sanomat.

Esimerkiksi Helsingin kaupunginhallituksen jäsen Otso Kivekäs (vihr) ei ymmärrä kampanjaa.

– Minusta se mainos on aika erikoinen. En ole oikeastaan edelleenkään varma, mitä sillä yritettiin saada aikaiseksi. Viesti, joka siitä välittyy, on se, että naisten kuuluisi hoitaa kotia, siivota ja hoitaa lapsia, eikä olla internetissä ja osallistua sosiaalisiin suhteisiin netin kautta tai tehdä töitäkään.

– Ei laiminlyönti ole sitä, että lasten äidillä on älypuhelin. Lasten hoidon laiminlyönti ja heitteillejättö on ihan oikea ongelma, mutta se menee eri tavoin. Vakavat tapaukset liittyvät päihdeongelmiin tai mielenterveysongelmiin, Kivekäs linjaa.


KIVEKÄS ei ymmärrä myöskään sitä, että kampanjassa esiintyy pelkästään lasten ”äiti”. Miehiä kampanjassa ei näy.

– Jos tarkoitus ei ollut nimenomaan syyllistää naisia ja ohjata nimenomaan naisia kotiin, niin olisi johonkin kohtaan voinut laittaa myös miehen. On vaikea kuvitella, että ”vahingossa” laitetaan pelkästään naisia, Kivekäs hämmästelee.

Myös väkivallan rinnastamista älypuhelimien käyttöön on ihmetelty. Kirjailija, äidinkielenopettaja Tommi Kinnunen ihmetteli Twitterissä, miksi näin on tehty.

– Kotiväkivalta ja välinpitämättömyys ovat isompia juttuja kuin se, että äiti ei hetkessä vastaa joka huutoon ja nuhtele koiraa, Kinnunen totesi.



Jos et näe tviittiä, voit nähdä sen täältä.

Myös Akavan viestintäjohtaja Marjo Ollikainen tarttui aiheeseen blogissaan.

– Nainen on lapsiaan laiminlyövä #someäiti, jonka lapsen korppi vie. Nainen on myös kahviloissa istuva yhteiskunnan elätti eli #latteäiti tai jos pahin toteutuu – nainen on feministi! Mutta ei tässä vielä kaikki. Tässä kätevä muistilista siitä, kuinka nainen on vääränlainen kehdosta hautaan, Ollikainen kirjoitti ja esitti kattavan listan asioista, joissa tyttöjen ja naisten katsotaan tekevän väärin.


Myös Helsingin kaupunginhallitukseen kuuluva Veronika Honkasalo (vas) arvostelee kovin sanoin kampanjaa. Hänen mukaansa kampanja kertoo ylipäätään siitä, että Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto on huonosti perillä lähisuhdeväkivallasta ilmiönä ja sen yleisyydestä.

– Kampanja kertoo siitä, että ei tunnisteta, kuinka isosta ja vakavasta ilmiöstä lähisuhdeväkivallan osalta on kyse, kun tehtaillaan tämmöisiä söpöjä julisteita.

– Kritiikin kärkeni on se, että mieluummin nämä rahat olisi laitettu arjen tason palveluihin kuin tämmöiseen julistekampanjaan, jonka arvoa en ehkä ihan ymmärrä, Honkasalo alleviivaa.


HONKASALO kertoi olleensa asiasta myös suoraan yhteydessä kampanjan avanneeseen Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajaan Pia Panhelaiseen.

– Lähetin hänelle eilen (tiistaina) sähköpostia, ja pyysin tiedot siitä, paljon tähän on käytetty sote-viraston omia resursseja, mutta vielä en ole saanut vastausta, Honkasalo sanoi IS:lle aamupäivällä kello 11 jälkeen.

Honkasalo arvioi, että asia nousee kuitenkin esille Helsingin kaupunginvaltuuston tämänpäiväisessä kokouksessa sekä kaupunginhallituksen ensi viikon maanantain kokouksessa.

IS ei ole toistaiseksi tavoittanut Panhelaista kommentoimaan kohua.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt