Kimmo keksi pokeriautomaattien piinaavan tuplausmusiikin 30 vuotta sitten – ja näin hän toteutti sen - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Kimmo keksi pokeriautomaattien piinaavan tuplausmusiikin 30 vuotta sitten – ja näin hän toteutti sen

RAY toi videopokerin huoltoasemille ja kauppoihin 30 vuotta sitten. Tuolloin pelattiin 100 markan päävoitosta.

15.11.2016 10:42

Videopokerin yksi tunnetuimmista osioista on tuplaus, jossa pelaaja voi yrittää kaksinkertaistaa voittamansa rahasumman. Tuplauksessa pelaaja yrittää arvata, onko edessä oleva yksittäinen kortti pieni vai suuri. Pieni on numerot 1-6, suuri 8-13. Jos tulee 7, pelaaja häviää aina.

Tuplauksen tunnistettavin osa on taustalla soiva piinaavaa musiikki. Raha-automaattiyhdistyksen mukaan alkuperäinen pokerimelodia ehti soida yli kaksi miljardia kertaa vuosina 1986-1996.

Katso yllä olevalta videolta, kuinka pitkälle kaveri pääsee.

Musiikin peliin suunnitteli RAY:n innovaatiopäällikkö Kimmo Koskinen. Koskisella oli entuudestaan bänditaustaa, joten hän valikoitui tekemään musiikkia RAY:n eri peliautomaatteihin.

Koskinen kertoi Raymond-lehdessä vuonna 2012 piipityksen taustoista. Ensimmäiset videopokeriautomaatit olivat alkeellisia tietokoneita, joiden sisältä löytyi vanha ja kömpelö äänikortti. Niille säveltäminen vaati omat niksinsä.

– Se oli hirveän hankala ohjaustapa. Äänipiirin rekistereihin syötettiin tiettyjä heksadesimaalilukuja. Yksi nuotti vaati 15 heksalukua. Se oli ihan puhdasta assembler-ohjelmaa, millä se sinne loppujen lopuksi tehtiin, Koskinen kertoi Raymond-lehdelle.

Hän ei pitänyt tuplausmusiikkia välittömästi suomalaisen musiikin klassikkona.

– Äänien piti olla simppeleitä, koska piirin ohjaustapa oli niin monimutkainen. Ei sinne viitsinyt tehdä hirveän monimutkaisia juttuja.

Alla tuplausmusan sinfoniaversio. Jos video ei näy alla, voit katsoa sen tästä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?