Venäläiset SU-27-hävittäjät loukkasivat Suomen ilmatilaa – komentaja kertoo, miksi syytettä ei nosteta - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Venäläiset SU-27-hävittäjät loukkasivat Suomen ilmatilaa – komentaja kertoo, miksi syytettä ei nosteta

Kummassakaan tapauksessa ei ole yksilöityä epäiltyä, Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja Jani Järäinen sanoo IS:lle.

Ilmavoimien ottama kuva venäläisestä SU-27 -hävittäjästä, jonka epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa Suomenlahdella klo 16.43 torstaina 6. lokakuuta 2016. Lentäjien henkilöllisyyttä ei ole kyetty selvittämään.­

12.10.2016 17:11

Rajavartiolaitos kertoi aiemmin keskiviikkona, että esitutkinnat 6. lokakuuta 2016 Porvoon edustalla tapahtuneisiin alueloukkauksiin ovat valmistuneet. Rajavartiolaitoksen tekemän tutkinnan mukaan kaksi erillistä Venäjän ilmavoimien SU-27-hävittäjää ylitti Suomen aluevesirajan Porvoon edustalla kello 16:42 ja 21:33.

Koneet lensivät Suomen ilmatilassa noin minuutin ajan. Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan tutkinnassa on varmistunut, että molemmat koneet lensivät Suomen ilmatilassa noin 13 kilometrin matkan käyden syvimmillään 1,2 ja 1,9 kilometriä Suomen puolella.

Esitutkinnassa selvitetyt tiedot ovat yhtenevät puolustusministeriön 6. lokakuuta.2016 tiedottamien yksityiskohtien kanssa. Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja Jani Järäinen kertoi, ettei alueloukkauksista saatujen tietojen perusteella voida myöskään suoraan näyttää toteen, että loukkaukset olisivat olleet tahallisia.

Ilmavoimat oli yhteydessä radioteitse molempiin ilma-aluksiin alueloukkauksen tapahduttua. Ilmavoimat suoritti myös tunnistuslennot alueloukkausten johdosta.

Rajavartiolaitos kertoi, että valmistuneet esitutkinnat eivät etene syyteharkintaan. Tutkinnat tullaan päättämään tutkinnanjohtajan päätöksellä, sillä asiassa ei voida nostaa syytettä ketään vastaan. Ilta-Sanomat kysyi, mistä tämä johtui ja miten tutkinta sujui.

Miksi esitutkinta ei johda syyteharkintaan?

– Käytännössä tämä johtuu siitä, että ei ole yksilöityä epäiltyä eli luonnollista henkilöä kummassakaan tapauksessa, Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja, komentajakapteeni Jani Järäinen kertoo Ilta-Sanomille.

Miten esitutkinnassa toimittiin eli miten Su-27 -koneiden reitit selvitettiin?

– Koneiden liikkeet selvitettiin mahdollisimman yksityiskohtaisesti, luotettavasti ja aukottomasti, hän korostaa.

Olisiko pitänyt siis syytteen nostamista varten tietää, ketkä olivat kyseiset Su-27 -hävittäjien lentäjät?

– Käytännössä näin on, Järäinen kertoo.

Päättyykö Rajavartiolaitoksen osuus Su-27 -hävittäjien tutkinnassa siis tähän?

– Kyllä näin on, hän kertoo.

Ilmavoimien ottama kuva venäläisestä SU-27 -hävittäjästä, jonka epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa Suomenlahdella klo 16.43 torstaina 6. lokakuuta 2016.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?