Maahanmuuttovirasto: Vastaanottokeskuksia lakkautetaan ja vartijakuluja karsitaan

Julkaistu:

Maahanmuuttovirasto suunnittelee esimerkiksi vähentävänsä vastaanottokeskusten turvallisuusjärjestelyjä. Käännyttämispäätöksen saaneilta vastaanottopalvelut voivat loppua aiempaa helpommin.
Maahanmuuttovirasto suunnittelee muutoksia turvanpaikanhakijoiden vastaanottoon muun muassa kohonneiden kustannusten takia. Sisäministeriö kiinnitti huomiota kustannuksiin virastossa tekemässään sisäisessä tarkastuksessa.

Maahanmuuttovirasto suunnittelee supistavansa vastaanottotoimintaa ensisijaisesti lakkauttamalla kokonaisia vastaanottokeskuksia majoituspaikkojen vähentämisen sijaan. Säästöjä haetaan myös muun muassa vähentämällä keskusten turvallisuusjärjestelyjä, joiden virasto katsoo olevan mahdollisesti ylimitoitettuja. Turvallisuusjärjestelyillä tarkoitetaan mm. keskusten vartiointia.

Maahanmuuttovirasto tarkastelee myös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden vastaanottopalvelujen lakkaamista. Viraston vastaanottoyksikön vastaava johtaja Pekka Nuutinen kertoo, että toimenpiteet koskisivat vastaanottolaissa tarkoitettuja henkilöitä, jotka ovat saaneet kielteisen päätöksen, ja joilla on toimeenpanokelpoinen käännyttämispäätös. Mikäli poliisi toteaa, ettei henkilöä voida pakolla palauttaa, niin vastaanottopalvelut voivat kestää enintään 30 päivää.

– Jos henkilö ei vapaaehtoisesti lähde, niin sitten vastaanottopalvelut lakkaavat, Nuutinen selventää.


Lakkaamista koskeva muutos tuli voimaan jo viime vuoden heinäkuussa, mutta Nuutisen mukaan sitä ryhdytään mahdollisesti soveltamaan enemmän nyt, kun käännytettäviä henkilöitä on enemmän.

Myös ruokahuoltokeskusten vähentämistä suunnitellaan, ja vastaanottotoimintaa ja keskusten tarvitsemia palveluita aiotaan kilpailuttaa aiempaa laajemmin.

Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jaana Vuorio kertoo, että virasto pyrkii jatkuvasti kustannustehokkaampaan toimintaan. Virasto yrittää esimerkiksi saada vastaanottotoiminnan henkilö- ja päiväkohtaiset kustannukset lähemmäs tavoitehintaa.

Vastaanottotoiminnan keskimääräinen kustannus asiakasta kohden oli viraston tiedotteen mukaan viime vuonna 66 euroa vuorokaudessa, kun tavoite on 37 euroa.

– Tavoite on erittäin kunnianhimoinen, Vuorio toteaa.

Toimenpiteillä virasto pyrkii myös pitämään vastaanottokeskusten käyttöasteen 90 prosentissa, jonka se katsoo olevan inhimillinen ja kustannustehokas luku.

– 90 prosenttia on siitä hyvä, että siinä on pelivaraa, että keskukseen mahtuu. Jos taso on matala, se ei ole kustannustehokas, Vuorio sanoo.