Kotimaa

Iso jono Tokmannin edessä Helsingissä – tutkija: Tästä syystä ilmainen ämpäri on hitti Helsingissäkin

Julkaistu:

Nopeimmille oli jaossa 1 000 tuotelahjoilla täytettyä yllätysämpäriä, kun Tokmanni avasi kauppakeskuksen Helsingin Ruoholahdessa torstaina. Tutkija pohtii, onko ilmiö muuttumassa.
Kaupat kilpailevat esimerkiksi hinnoilla ja tuotevalikoimilla. Tokmanni avasi kauppakeskuksen Helsingin Ruoholahdessa torstaina. Nopeimmille oli jaossa Lähikauppakeskus Ruoholahdessa 1 000 tuotelahjoilla täytettyä yllätysämpäriä, joista kahdessa oli 100 euron lahjakortti. Jonoa alkoi kertyä vähitellen, mutta ei alkuvaiheessa mitenkään kiihkeästi.

– Taisin olla ensimmäinen muoviämpärin saaja. Hieman minua huolestuttaa pikkukauppojen kohtalo, Hannu Tytärniemi pohti ämpärin saatuaan.

Hieman tilanne jännitti aiemminkin vastaavissa kauppakeskusten avajaisissa ketterästi liikkunutta miestä.

– Nukuin huonosti edellisen yön, hän kertoi.


Jonottajien joukossa olleet Van ja Minna tulivat paikalle toistensa kannustamina ja uteliaina näkemään tilanteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Minua kiinnostavat kyllä hieman kahvakuulat, Van kertoi.


Tutkija: Raha usein ratkaisee

Kaupan tilanne on muuttunut. Se näkyy markkinoinnin keinoissa siinä, että eduskunnan hyväksymä lakimuutos viime vuonna kumosi vähittäiskaupan aukioloaikoja säätelevän lain. Kaupat saavat päättää itse omista aukioloistaan. Toisaalta pienet kaupat kilpailevat nyt entistä kovemmin kasvavia keskuksia vastaan.

– Tutkijat etsivät heikkoja signaaleja kuluttajien käyttäytymisen muutoksesta. Vaikka kuluttajat ovat periaatteessa kiinnostuneita ympäristöstä, raha usein ratkaisee, Turun kauppakorkeakoulu talousmaantieteen professori Heli Marjanen arvioi.

Hän on erikoistunut kauppaan. Esillä keskustelussa kaupasta ovat nyt kauniit ajatukset, kuten vastuullisuus, kestävä kehitys ja ympäristö.

– Henkilökohtainen pienikin rahan säästö menee käytännössä usein periaatteiden edelle, usein käytännön pakosta, hän pohtii.

Marjasen mukaan monesti muutokset kuluttajien käyttäytymisessä näkyvät vähitellen.

– Jos muoviämpärit eivät kiinnosta enää yhtä paljon kuin ennen, se ei vielä kerro välttämättä, että suuntaus on muuttunut, mutta se voi olla merkki siitä, hän arvioi.


Jonottamisen innokkuuteen vaikuttavat monet seikat, kuten kaupan sijainti ja se näkyi myös Ruoholahdessa.

Jonottamassa oli myös Reza.

– Kaverini kertoivat tapauksesta. Yllätykset ovat mukavia arkipäivässä, Reza kertoi.

Myös Matias kuuluu ensimmäisiin jonottajiin.

– Olen ihan innostuneena paikalla, hän kertoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt