Horneteille haetaan seuraajaa – Eurofighterin kauppamies: ”Pärjää Falklandin saarilla, pärjäisi Suomessakin”

Julkaistu:

Eurofighter-hävittäjän kauppamiesten mukaan Typhoon lentää vielä vuonna 2060.
Hornetien seuraajavalintaa valmisteltaessa on korostettu Suomen tarvetta kyetä ylläpitämään kalustoa omin voimin ja vaikeissakin oloissa. Yhteiseurooppalaista Eurofighter Typhoon -hävittäjää Suomeen markkinoimaan tullut Paul Smith vetää hihastaan kortin Etelä-Atlantilta.

Entinen kuninkaallisten ilmavoimien (RAF) pilotti kertoo Britannian sijoittaneen Falklandin saarille neljä Typhoonia, joiden kaikki ylläpito on hoidettu paikan päällä ”todella minimaalisella tuella”.

– Tämä osoittaa, että koneen voi viedä todella syrjäiseen paikkaan ja käyttää sitä siellä, BAE Systems -yhtiölle työskentelevä Smith kertoo.



Typhoonit eivät ole outoja lintuja Suomen lähialueella, sillä ne ovat osallistuneet neljän eri maan väreissä Naton ilmavalvontaoperaatioon Baltiassa. Brittikoneiden kanssa suomalaiset Hornetit ovat harjoitelleet tänäkin kesänä.

Smith kehuu vuolaasti Typhoonin käyttövarmuutta ja turvallisuutta. Yli 480:n valmistuneen koneen ja 350 000 lentotunnin jälkeen koneita on menetetty onnettomuuksissa vain kolme – taistelutoimissa ei yhtään.

Amerikkalaisen kaluston nimeen mahdollisesti vannoville suomalaisille Smith vakuuttaa Eurofighterin olevan yhteensopivampi Yhdysvaltain järjestelmiin ”kuin mikään muu eurooppalainen hävittäjä”.


”Käyttökulut laskussa”

Mutta onko kymmenen vuotta käytössä ollut Typhoon jo liian vanha, kun Suomi joskus 2020-luvun lopulla on saanut uudet hävittäjät käyttöön? Ei suinkaan, sanoo Smith ja vyöryttää tietoa käynnissä olevista ja tulevista päivityksistä niin asejärjestelmiin, lentäjälle kypärään syötettävään informaatioon kuin elektronisesti keilaavaan Captor E -tutkaan.

– Kone on itse asiassa melko nuori elinkaareensa nähden. Odotamme sen olevan relevantti vielä 2060-luvulla, Smith vakuuttaa.

Hänen mukaansa kaiken perustana on koneen rungon ja tehokkaiden moottoreiden yhdistelmä, joka varmistaa koneelle hyvän suorituskyvyn. Helsingissä Smith korosti Typhoonin valmiuksia erityisesti vastuksena Venäjän uusimmalle hävittäjäkalustolle.

Kalliiksikin moititun Eurofighterin hinnasta on Smithin mukaan liikkunut julkisuudessa liioiteltuja tietoja. Ottamatta kantaa koneen hintalappuun Smith korosti hävittäjän koko käyttöiän elinkaarikustannuksia, jotka tunnetusti muodostavat valtaosan kokonaispotista.

– Typhoonin osalta hieno juttu on se, että nämä luvut ovat olemassa. Voitte nähdä, mitä koneiden käyttö maksaa RAF:lle, Smith kertoo.

– Lisäksi ylläpitokustannuksissa on ollut merkittävä laskeva trendi.

Eurofighter-projekti sai alkunsa eurooppalaisten lentokonevalmistajien toimesta jo 1980-luvulla. Typhoon-hävittäjiä on käytössä Britannian, Saksan, Espanjan ja Italian lisäksi muun muassa Itävallassa. Koneita on myyty myös Saudi-Arabialle ja Kuwaitille.