S-ryhmä alkaa kerätä asiakkaiden tarkempia ostotietoja: ”Emme ole päättäneet, mihin tietoja käytämme”

Julkaistu:

S-ryhmä alkaa kerätä asiakkailtaan aiempaa tarkempia ostotietoja syyskuun alusta alkaen muun muassa kohdennetun mainonnan vuoksi.
SOK on jo aiemmin kerännyt tietoja S-etukortin kanssa tehdyistä ostoksista tuotetasoisina Sokoksista, Emotion-myymälöistä sekä Sokos-, Prisma- ja Kodin Terra -verkkokaupoista.

Syyskuun alusta alkaen kaupparyhmä alkaa kerätä tuotetason ostotietoja myös S-marketeista, Prismoista, Saleista, Alepoista, Kodin Terroista, S-Raudoista sekä ABC:ltä. Lisäksi tuotetason ostotietoja aletaan kerätä Mark&Spencerillä tehdyistä ostoksista.

Aiemmin näistä myymälöistä kerättiin ostotietoja vain tuoteryhmätasolla.


SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae sanoo, että kaupparyhmän tarkoitus on tarkempien tietojen avulla kehittää paitsi myymälöiden valikoimia myös muun muassa asiakkaiden digitaalisia palveluja.

– Vielä emme ole päättäneet, mihin kaikkeen tietoja tulevaisuudessa käytämme. Nyt alamme vasta kerätä dataa ja varmasti tässä alkuvaiheessa vain näytämme asiakkaalle, mitä hän on ostanut. Asiakas alkaa nähdä omaa kulutuskäyttäytymistään, Malmirae kertoo.

Tarkempien ostotietojen kerääminen näkyy asiakkaalle aiempaa tarkemmin kohdennettuna mainontana. Digitaalisissa palveluissa se näkyy muun muassa S-mobiilipalvelussa ja verkkokaupoissa sekä sähköpostiviestinnässä.

Jos asiakas ei halua, että ostotietoja käytetään kohdennettuun markkinointiin, asiasta voi ilmoittaa asiakaspalvelupisteissä, soittamalla asiakasomistajapalveluun tai kirjautumalla netissä kaupparyhmän Oma S-kanava -verkkopalveluun.

Mikäli ilmoitusta ei tee, ostotiedot alkavat tallentua tuotetasoisina syyskuun alusta alkaen niistä ostoksista, joita maksaessa asiakas käyttää kaupparyhmän etukorttia.

Lue koko S-ryhmän tiedote

Tarkemmilla ostotiedoilla hyötyä ja parempia palveluita asiakasomistajille

Lue tästä mikä muuttuu 1.9.2016 ja mitä hyötyä se tuo sinulle

S-ryhmän asiakasomistaja-ja asiakasrekisteri sisältää mm. S-Etukortin käyttäjien perustiedot, kuten nimi- ja yhteystiedot. Rekisteriin kerätään myös ostotietoja, joiden perusteella esimerkiksi Bonus maksetaan. Ostotietoja käytetään myös viestinnän kohdentamiseen ja asiakasomistajien palveluiden parantamiseen.

Mikä muuttuu?

S-ryhmän asiakasomistaja-ja asiakasrekisteriin on kerätty tietoja S-Etukortilla tehdyistä ostoista tuotetasaisina 1.5.2014 lähtien Sokoksista, Emotioneista sekä Sokos-, Prisma- ja Kodin Terra-verkkokaupoista. S-marketeista, Prismoista, Saleista, Alepoista, Kodin Terroista, S-Raudoista sekä ABC:Itä ostotiedot on rekisteriin kerätty tuoteryhmätasolla ja muista bonustoimipaikoista kuitin loppusummina. Syyskuun alusta, 1.9.2016 alkaen ryhdymme keräämään ostotietoja myös edellä mainituista ketjuista sekä Marks&Spenceriltä tuotetasoisina. Ostotiedot hotelleista, ravintoloista ja yhteistyökumppaneiltamme kertyvät rekisteriimme edelleen vain kuitin loppusummina.

Mihin tarkempaa ostotietoa tarvitaan?

S-ryhmän tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Tarkempi ostotieto mahdollistaa palvelujemme parantamisen. Mitä tarkempaa tietoa meillä on asiakasomistajien ostokäyttäytymisestä, sitä paremmin pystymme kehittämään esimerkiksi eri kauppojen valikoimia kaupan asiakaskunnan tarpeita vastaavaksi.

Muutos mahdollistaa myös mm. entistä osuvamman ja yksilöllisemmän viestinnän ostostensuunnittelun helpottamiseksi. Jos et halua, että käytämme kuitin loppusummaa tarkempia ostotietojasi viestinnän kohdentamiseen, voit ilmoittaa asiasta milloin tahansa Omalla S-kanavalla, asiakaspalvelupisteessä (Prismat, suuremmat Sokokset) tai soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (0,088 €/min).

Tuotamme jatkossa asiakasomistajille erilaisia ostotietoihin perustuvia, arkea helpottavia palveluja. Digitaalisuus avaa uudenlaisia mahdollisuuksia helpottaa arjen asiointia. Hyvänä esimerkkinä tästä S-mobiilissa toimiva ABC Mobiilitankkaus, joka on palkittu kansainvälisestikin ainutlaatuisenaja asiakasystävällisenä mobiilipalveluna. Tarkempi ostotieto antaa meille mahdollisuuden kehittää asiakasomistajien digitaalisia palveluja entistäkin paremmiksi ja kunkin asiakkaan tarpeisiin sopiviksi.

Palveluja kehitetään ja tuotetaan asiakastietojen luottamuksellisuus säilyttäen

Asiakasomistajien tarkkoja ostotietoja käsittelee vain rajattu joukko S-ryhmän palveluksessa olevia henkilöitä. Ostotietoja käsitellään anonyymeinä aina, kun se on mahdollista. Rekisterin tietoja ei myöskään myydä tai luovuteta eteenpäin, ei edes yhteistyökumppaneillemme.

Lisätietoa muutoksesta ja ostotietojen käyttämisestä löydät osoitteesta www.s-kanava.fi/parempiarki. S-ryhmän asiakasomistaja-ja asiakasrekisterin rekisteriselosteen löydät osoitteesta www.s-kanava.fi/rekisteriseloste.

Haluatko tarkastaa tietosi?

Omalta S-kanavalta voit tarkastaa S-ryhmän asiakasomistaja-ja asiakasrekisterissä olevat tietosi. Voit myös tilata rekisteriotteen toimittamalla kirjallisen, allekirjoitetun pyynnön asiakaspalvelupisteeseen tai postiltamaila sen rekisterinpitäjälle.

Omalta S-kanavalta tilattavalla ostotietoraportilta näet kaikki kuitin loppusummaa tarkemmalla tasolla rekisteröityneet ostoksesi. Raportilta näet ainoastaan omalla S-Etukortillasi tekemäsi ostokset, et muiden perheenjäsenten ostoksia. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta asioida Omalla S-kanavalla, voit tilata nämäkin tiedot asiakaspalvelupisteestä tai postiltamaila rekisteriotepyynnön rekisterinpitäjälle.

Rekisteritietojen tarkastelu Omalta S-kanavalta on veloituksetonta ja voit tehdä sen aina halutessasi. Kirjallisen pyynnön perusteella voit saada rekisteriotteen tiedoistasi veloituksetta kerran vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt