Kotimaa

Anttila paljasti tiukan linjansa: Ei mitään vastuuta virheistä, lahjakortit jäihin, ei Plussa-pisteitä...

Julkaistu:

Anttilan konkurssi
Suuren määrän yhteydenottoja asiakkailtaan saanut Anttila pyrkii vastaamaan kysymysvyöryyn Facebook-tilillään julkaisemiensa vastausten kautta.
Konkurssiin ajautunut Anttila on julkaissut Facebook-sivuillaan vastauksia yleisimpiin asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin konkurssiin liittyen.

Ilta-Sanomat uutisoi torstaina, että konkurssin jälkeen useat Anttilan työntekijät ovat joutuneet kohtamaan raivostuneiden asiakkaiden taholta huutamista ja solvaamista. Asiakkaat ovat tuohtuneet, koska eivät ole konkurssin myötä saaneet verkkokaupasta ostamiaan tavaroita.

Anttilan konkurssipesän hoitajaksi määrätty asianajaja Mikko Tiilikka asianajotoimisto Krogeruksesta kertoi aiemmin Taloussanomille, että Anttilan verkkokaupoissa juuri ennen konkurssia asioineet menettävät rahansa, eivätkä saa tilaamiaan tuotteita.

Anttilan Facebook-sivuilla kerrotaan nyt, ettei Anttila pysty suuren yhteydenottomäärän johdosta vastaamaan Facebookissa tällä hetkellä kaikkiin yhteydenottoihin. Anttila kertoo pyrkivänsä tarjoamaan asiakkailleen vastauksia sivuilla julkaisemiensa yleisimpien kysymysten ja vastausten kautta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ilta-Sanomat julkaisee ohessa Anttilan vastaukset yleisimpiin asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin:

1. Q: Miten konkurssi vaikuttaa Anttila- ja Kodin1-tavarataloissa sekä Anttila.com ja Kodin1.com -verkkokaupoissa asiointiin?

A: Konkurssipesä jatkaa toistaiseksi tavaratalojen pitämistä auki normaalien aukioloaikojen mukaisesti. Myös verkkokaupat pyritään avaamaan uudelleen mahdollisimman pikaisesti. Konkurssipesä vastaa konkurssin alkamisen jälkeen tehtyjen tilausten toimittamisesta asiakkaalle.

2. Q: Olen ostanut tuotteen verkkokaupasta ja maksanut sen ennakkoon ennen konkurssiin asettamista, mutta tavaraa ei ole toimitettu. Miten toimin?

A: Kuluttajan maksu kuuluu konkurssipesään, mutta konkurssipesä ei voi konkurssilain nojalla lähtökohtaisesti toimittaa tuotetta kuluttajalle.

Jos kuluttaja on maksanut tuotteen luottokortilla, maksun palauttamista voi hakea luottokorttiyhtiöltä kuluttajansuojalain nojalla. Sama oikeus on myös muuta tuotteen hankinnan rahoittanutta luotonantajaa kohtaan. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksetuista ostoksista voi mahdollisesti vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

Jos kuluttaja on maksanut verkkokauppatilauksensa verkkopankissa tai muulla tavalla ennakkoon, kuluttajat voivat valvoa saataviaan konkurssissa. Kuluttajan on hyvä seurata konkurssipesän tiedotusta ja ottaa tarvittaessa yhteyttä konkurssipesän pesänhoitajaan.

Konkurssilain 5 luvun 6 §:ssä on säädetty sivullisen omaisuudesta seuraavasti:

"Velallisen hallinnassa oleva sivullisen omaisuus, joka voidaan erottaa velallisen omaisuudesta, ei kuulu konkurssipesään. Sivullisen omaisuus on luovutettava omistajalle tai tämän määräämälle sellaisin ehdoin, joiden täyttämistä konkurssipesällä on oikeus vaatia."

Edellä mainitulla tarkoitetaan konkurssipesän hallussa olevaa omaisuutta, joka ei ole ollut konkurssin alkamishetkellä konkurssiyhtiön omaisuutta. Koska verkkokaupasta hankittujen tuotteiden omistusoikeus siirtyy kuluttajalle vasta luovutuksen yhteydessä, konkurssipesä ei voi luovuttaa ennen konkurssin alkamista maksettuja tuotteita kuluttajalle.

3. Q: Ennen konkurssia ostamassani tuotteessa on virhe, josta haluan valittaa. Miten toimin?

A: Konkurssipesä ei ole vastuussa ennen konkurssia myydyn tavaran virheestä. Tavaran virheestä voi kuitenkin mahdollisesti valittaa valmistajalle, maa­han­­tuojalle tai muulle aikaisempaa myyntiporrasta edustavalle yritykselle. Jos tuote on maksettu luottokortilla tai muulla tuotteen hankinnan rahoittamiseksi myönnetyllä luotolla, kuluttaja voi reklamoida luotonantajalle.

4. Q: Voinko käyttää lahjakorttia ostoksiini konkurssin alkamisen jälkeen?

A: Konkurssipesä ei voi hyväksyä lahjakortteja maksuvälineiksi. Lahjakortin omistaja voi ilmoittaa kirjallisesti saatavansa pesänhoitajalle myöhemmin erikseen ilmoitettavaan valvontapäivään mennessä.

5. Q: Olen ostanut tavaran konkurssiin asettamisen jälkeen, mutta haluan vaihtaa tai palauttaa tavaran. Miten toimin?

A: Konkurssipesä ei anna myymälästä hankituille tuotteille vaihto- tai palautusoikeutta tai lisätakuita. Konkurssipesä noudattaa luonnollisesti kuluttajansuojalain asettamia säännöksiä tuotteiden virheiden osalta. Verkkokaupan osalta konkurssipesä noudattaa kuluttajansuojalain etämyyntiä koskevia säännöksiä liittyen esimerkiksi tilausten peruuttamiseen 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta.

6. Q: Kertyykö konkurssin alkamisen jälkeen tekemistäni ostoksista K-Plussa -pisteitä ja voinko käyttää K-Plussa -seteleitä maksuvälineinä?

A: Konkurssin alkamisen jälkeen kertyneistä ostoksista ei kerry K-Plussa -pisteitä. Konkurssipesä ei voi hyväksyä K-Plussa -seteleitä maksuvälineiksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt