Kotimaa

Moni asiakas menetti rahansa Anttilan konkurssissa – tämän takia nettiostoksiin kannattaa käyttää luottokorttia

Julkaistu:

Konkurssi
Käytitkö luottokorttia Anttilan verkkokaupassa? Silloin et todennäköisesti menetä rahojasi.
Moni saattoi menettää rahansa tavarataloketju Anttilan konkurssissa, kun tilattu tuote on maksettu, mutta sitä ei ole toimitettu. Luottokortilla maksaneet saavat todennäköisesti rahansa takaisin.

Nettikaupassa luottokortilla maksaminen turvaa kortinhaltijan esimerkiksi konkurssitapauksissa. Tällöin velka-asia siirtyy luottoyhtiön ja konkurssipesän väliseksi.

– Konkurssi ei eroa muista tapauksista, joissa asiakas ei saa tilaamaansa tuotetta. Tämä perustuu korttimaksamisen yleisiin sääntöihin, sanoo Merja Lankinen luottokorttiyhtiö Netsin viestinnästä.

Jos esimerkiksi Anttilan verkkokaupassa asioineen ja luottokortilla tilauksensa maksaneen henkilön tilaama tuote jäi saamatta, on hänen tehtävä kirjallinen ilmoitus oman korttinsa myöntäjälle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kortinhaltijan tulee toimia ihan normaalin reklamaatiokäytännön mukaisesti. Eli kun hän saa tiedon, ettei saa kortilla maksamaansa tuotetta, hän tekee siitä kirjallisen oikaisupyynnön kortin myöntäjälle ja liittää mukaan tilausvahvistuksen ja mahdollisen viestin siitä, että tilausta ei toimiteta.

Saako kortinhaltija siis rahansa takaisin, jos hän tekee asianmukaisen oikaisupyynnön?

– Kaikki käsitellään tapauskohtaisesti. Mutta kyllä se yleensä näissä tapauksissa tarkoittaa sitä, että kortinhaltija saa. Eli se on turvattu, Lankinen sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan luottokortilla maksaneet voivat vaatia hyvitystä luotonantajalta myös esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, ostoksesta on laskutettu väärin tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään.


HELSINGIN KÄRÄJÄOIKEUS asetti tavarataloketju Anttilan konkurssiin tiistaina. Moni Anttilan verkkokaupasta ennen konkurssia tilannut pelkää menettäneensä rahansa.

Näin myös tulee käymään. Anttilan konkurssipesän hoitajaksi määrätty asianajaja Mikko Tiilikka asianajotoimisto Krogeruksesta kertoi Taloussanomille, että Anttilan verkkokaupoissa juuri ennen konkurssia asioineet menettävät rahansa, eivätkä saa tilaamiaan tuotteita.

Tiilikan mukaan konkurssilaki on asiassa yksiselitteinen.

– Laki estää sellaisten tuotteiden toimittamisen, jotka on tilattu ja ostettu ennen konkurssia muttei vielä toimitettu.

Tällaisessa tilanteessa kuluttajat ovat samalla viivalla muiden yhtiön velkojien kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt