Kotimaa

Jotkut ei vaan pelkää

Julkaistu:

”On mahdollista, jopa todennäköistä, tehdä surkea taideteos, jolla otetaan vahvasti kantaa yhteiskunnalliseen tilanteeseen”, kirjoittaa kolumnisti Jyrki Lehtola.

VOI JUKU, voi juku, voi juku.

Paleface. Miten voi olla nalle noin syötävä? Se ei pelkää. Se ei todellakaan pelkää.

Se on tehnyt kappaleen Me emme suostu pelkäämään. Siinä se laulaa, että tosi tyhmiä noi Soldiers of Odinit, ja että me elämme, todellakin elämme, totalitaarisessa valtiossa, todellakin elämme, jossa yhteiskunta suojelee fasisteja, natseja ja äärinationalisteja. Ja niitä Paleface ei siis pelkää. Epätodellista.

Se ei vain suostu pelkäämään. Kun se pujottelee sotatilan alla fasistinatseja pakoon Lauttasaaressa, se ei hitsi vie pelkää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sen videolla on lauma ihania ihmisiä, sellaisia, jollainen itsekin haluaisi olla. Nekään eivät pelkää, ja niiden kaikkien johtotähtenä on Loldiers of Odin, viisas tamperelainen pelleryhmä, mä kuolen nauruun ja älyyn, ne on niin taitavia, enää en pelkää niin paljon.


KOSKA ELÄMME riitelevässä ajassa, jossa vihollisen etsintä yhdistää, on todettava vähän väliä itsestäänselvyyksiä: tietyistä ekonomis-sosiaalis-älyllis-seksuaalisista ongelmista kummunneet ääriliikkeet ja ajatukset ovat hyvin huolestuttavia ilmenemismuotoja tietyille ekonomis-sosiaalis-älyllis-seksuaalisille ongelmille.

Yhteiskunnallinen kanta on kuitenkin aivan eri asia kuin taiteellinen tuote.

On mahdollista, jopa todennäköistä, tehdä surkea taideteos, jolla otetaan vahvasti kantaa yhteiskunnalliseen tilanteeseen. Ja juuri siksi, että siinä otetaan vahvasti kantaa yhteiskunnalliseen tilanteeseen, tuo taide on laiskaa, vastaanottajaa aliarvioivaa, omaan itsehyväilyynsä rakastunutta ja herättää usein päinvastaisia ajatuksia kuin taiteilija on yrittänyt herättää.

Maahanmuuttajista on tehty runoja, jotka ovat olleet sentimentaalisia, alentuvia ja teknisesti niin kömpelöitä, että ne ovat saman tien toimineet itsensä parodioina.

Jokainen maahanmuuttajaa esittävä valokuva ei välttämättä ole merkittävää taidetta, vaan kasa väsyneitä valokuvia, joiden sisällä on vain toivo siitä, että kuvien kohde ylentää ne.

Globaalia pakolaiskriisiä kuvaavat installaatiot ovat epäonnistuneita, jos empatia kuolleita lapsia kohtaan katoaa taitelijaa koskevan myötähäpeän alle.

Ja Paleface, Paleface, Paleface.


PALEFACEN Emme suostu pelkäämään -videolla esiintyy joukko helsinkiläisiä pseudohipstereitä sekä mm. Paavo Arhinmäki, Riku Rantala ja joitain joillekin tuttuja radiotoimittajia. Kun helsinkiläiseliitti ilmoittaa videolla, että se ei suostu pelkäämään, sanoma on niin olemattoman universaali, että vain eliittiä itseään hämmentää, kun kainuulaisesta R-kioskista ei pelko hävinnytkään.

Kun yhteiskunnallisena sanomana on oma hyvähyväisyys, se ei ole enää yhteiskunnallinen, vaan narsistinen sanoma.

Ja se falski irlantilainen kansansävelmä on hirveää kuunneltavaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt