Kotimaa

Tässä on Rajavartiolaitoksen uusi Super Puma -helikopteri – edeltäjä näytti kyntensä jo Estonian upotessa

Julkaistu:

Rajavartiolaitos
Uudet helikopterit päivittävät Rajavartiolaitoksen pelastus- ja etsintäkyvyt tälle vuosikymmenelle.
Rajavartiolaitos esitteli tiistaina uusia, kesäkuun alussa käyttöön tulevia huippumoderneja H215 Super Puma -helikoptereitaan.

Kaksi uutta, Airbusin valmistamaa helikopteria tulevat Vartiolentolaivueen Helsingin tukikohdan käyttöön ja siellä ne korvaavat nyt käytössä olevat Augusta Bell AB412 -helikopterit.

Kopteripäivityksen myötä Rajavartiolaitoksen suorituskyky kohoaa huomattavasti.

Rajavartiolaitoksen koelentäjä, kapteeni Mikko Kallio kertoo Ilta-Sanomille, että hankalin mahdollinen pelastustehtävä kopterille voisi olla öisen Itämeren syysmyrskyssä, jossa aallot ovat korkeat ja kiivas räntäsade haittaa näkyvyyttä. Hänen mukaansa Super Puma selviää tällaisistakin olosuhteista kunnialla.

Katso yllä olevalta videolta, miten Super Puman lentäjä, kapteeni Kallio kuvailee ”toimistoaan” ja laskeutuu vartiolaiva Turvan kannelle.


– Olin helikopterin perämiehenä (autolautta) Estonian pelastustehtävissä. Silloin mukana oli yksi Super Puma, joka kyllä näytti kyntensä. Se helikopteri poimi merestä noin neljäkymmentä henkeä, Kallio muistelee.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pelastustehtävissä yhdellä Super Pumalla pystytään pelastamaan kerrallaan 10–15 henkilöä, joka on jopa triplamäärä edelliseen kopteriin verrattuna.


Samalla loukkaantuneille pystytään antamaan tehokasta ensihoitoa jo helikopterissa, sillä Super Pumien sisältä löytyy ambulanssia vastaava varustus, muun muassa defibrillaattori, happilaitteisto ja paarit.

Koska koneessa on aiempiin helikoptereihin verrattuna paljon tilaa, mahtuu mukaan pintapelastajan lisäksi myös ensihoitaja.


Kulloisenkin tehtävän kohteen löytäminenkin helpottuu huomattavasti, sillä Super Pumista löytyy tutkia, erilaisia kameroita, valonheittimiä sekä vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesarin mukaan ”markkinoiden paras lämpökamera”.

Esimerkiksi merelle kadonnutta Super Puma pystyy etsimään yhdellä tankkauksella neljä tuntia, ja kun kadonnut on löytynyt, kiidättää helikopteri tämän sairaalaan 140 solmun, eli noin 260 kilometrin tuntivauhdilla.

Myös itse lentäminen ja paikallaan leijunta on entistä helpompaa kehittyneen avioniikkajärjestelmän ja automatiikan vuoksi. Esimerkiksi karttajärjestelmästä voi valita pisteen ja kopteri liikkuu sinne vaivatta autopilotin ohjaamana.


Super Pumat pääsevät oikeuksiinsa erityisesti toimiessaan yhteistyössä Rajavartiolaitoksen vuonna 2014 valmistuneen vartiolaiva Turvan kanssa.

Kopteri pystyy laskeutumaan Turvan helikopterikannelle, tai loukkaantunut voidaan siirtää kopterin kahden vinssin avulla laivalta kopteriin.


Jatkuvasti Itämerellä päivystävän vartiolaivan vuoksi kopteria ei tarvitse myöskään lennättää kesken tehtävän maihin tankattavaksi. Laivalla kopterin tankki saadaan täytettyä 5–7 minuutissa, kun aiemman kopterin tankkaukseen kului jopa 20 minuuttia.

Esimerkiksi kovassa myrkyssä tankkauslaite voidaan nostaa vinssillä ylös ja kopteri tankata ilman laskeutumista.


Noin 60 miljoonaa euroa maksaneet helikopterit eivät Euroopan Unionilta saadun 12 miljoonan ulkorajarahoituksen myötäkään pieni hankinta, mutta kapteeni Mikko Kallio vakuuttaa, että niistä on hyötyä vuosikymmeniksi.

– Tyypillisesti tällaiset koneet pysyvät käytössä ainakin kolmekymmentä vuotta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt