Uusi kouludokumentti Suomesta – rehtorin ja lasten kohtaaminen yllätti ohjaajan: ”Ranskassa sellaista ei voi nähdä missään” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Uusi kouludokumentti Suomesta – rehtorin ja lasten kohtaaminen yllätti ohjaajan: ”Ranskassa sellaista ei voi nähdä missään”

Ranskalaisessa uutuusdokumentissa etsitään polkuja parempaan huomiseen Espoon Kirkkojärven koulusta.

Cyril Dion on toinen palkitun ranskalaisdokumentin ohjaajista.­

4.5.2016 5:22

Suomalainen koulujärjestelmä on tänä keväänä saanut paljon huomiota maailmalla, kun lyhyen ajan sisällä elokuvateattereihin on tullut kaksi kansainvälistä dokumenttielokuvaa, joissa etsitään selityksiä suomalaisten koulujen hyville oppimistuloksille.

Muutama viikko sitten Suomen ensi-iltaan tuli Michael Mooren Where to Invade Next ja puolentoista viikon päästä valkokankaalla nähdään palkittu ranskalaisdokumentti Tomorrow – kohti parempaa huomista.

Jälkimmäisessä elokuvassa vieraillaan espoolaisessa Kirkkojärven koulussa. Dokumentissa kiinnitetään huomiota siihen, että ”työläiskaupunginosaan” on rakennettu uusi, hieno koulurakennus lapsille. Kirkkojärven koulun rehtori Kari Louhivuori selittää sen kielivän siitä, kuinka paljon Suomessa arvostetaan koulutusta.

Kirkkojärven koulun rehtori Kari Louhivuori kertoo elokuvassa, että koulun tarkoitus on valmentaa elämää varten.­

Ranskalaisdokumentissa suomalainen koulujärjestelmä esitellään syvällisemmin ja perusteellisemmin kuin Mooren viihteellisemmässä paketissa. Nyt esille nousevat muun muassa vähäinen byrokratia, suomalaisten opettajien perusteellinen koulutus ja pienet luokkakoot.

”Lapset pakotetaan hiljaisiksi”

Toinen dokumentin ohjaajista Cyril Dion vieraili tiistaina Suomessa esittelemässä elokuvaa. Dion kertoi ­IS:lle yllättyneensä siitä, miten hiljaista ja rauhallista espoolaiskoulussa oli.

– Jos ranskalaisessa koulussa on hiljaista, se johtuu siitä, että lapset pakotetaan hiljaisiksi. Suomessa lasten ei tarvitse alistua, vaan heillä on lupa olla omia itsejään.

Ohjaajat Cyril Dion ja Mélanie Laurent selvittävät, miten tehdä maailmasta parempi paikka tuleville sukupolville.­

 Jos ranskalaisessa koulussa on hiljaista, se johtuu siitä, että lapset pakotetaan hiljaisiksi.

– Ranskassa kuka tahansa opettaja saattaisi sanoa, ettei voi antaa tunteidensa näkyä opetuksessa. Kun kysyin asiasta opettajilta täällä, he kertoivat täysin päinvastaista ja sanoivat, että tunteita pitää näyttää, koska olemme ihmisiä.

Suomessa lyhyempi kouluviikko

Elokuvassa näytetään, kuinka suomalaiskoulussa rehtori ja opettajat syövät samoissa pöydissä lasten kanssa. Sellaista välittömyyttä ja mutkattomuutta opettajien ja oppilaiden välillä ei tapaa ranskalaiskoulussa.

– Ehkä parhaiten suomalaisten ja ranskalaisten koulujen eron osoittaa kohtaus, jossa lapset juoksevat Karin (Louhivuori) syliin ja hän nostaa heidät ilmaan. Ranskassa sellaista ei voi nähdä missään. Siellä lapsilla ei vain voi olla sellaista suhdetta rehtoriin, Dion sanoo.

– Uskon, että se, että lapset tuntevat olonsa turvalliseksi ja heillä on hyvät suhteet opettajiin, on menestyksenne salaisuus. Olen nähnyt omien lasteni kanssa, että he oppivat paremmin, kun heillä on opettaja, jolla on hyvä suhde heihin.

Dion on lukenut suomalaisesta koulujärjestelmästä paljon ja kuullut myös aiempaa huonommista PISA-tuloksista. –Emme odottaneetkaan suomalaiskoulun olevan täydellinen.­

Suomalaisen ja ranskalaisen koulujärjestelmän erona on myös oppimiseen käytetty aika: täällä kouluviikko on huomattavasti lyhyempi kuin Ranskassa. Silti oppimistulokset ovat maailman kärkikastia.

Dion on lukenut suomalaisesta koulujärjestelmästä paljon ja kuullut myös aiempaa huonommista PISA-tuloksista.

– Emme odottaneetkaan suomalaiskoulun olevan täydellinen. Missään paikassa, missä kuvasimme, ei ollut täydellistä. Mutta elokuvan idea oli nostaa esille parhaita ideoita ja kertoa tarina siitä, millainen parempi maailma voisi olla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?