Alajärveläinen yritys myy MiG-21-hävittäjää – ”Osa haluaa keskustella vaimon kanssa” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Alajärveläinen yritys myy MiG-21-hävittäjää – ”Osa haluaa keskustella vaimon kanssa”

Oletko haaveillut omasta hävittäjälentokoneesta? Nyt sellainen olisi tarjolla.

Myynnissä oleva kone teki viimeisen lentonsa 17 vuotta sitten.­

26.4.2016 7:03

Alajärveläisen nosturi- ja asennuspalveluyrityksen pihalla on muutamia viikkoja nököttänyt keskimääräistä erikoisempi myyntiartikkeli – neuvostoliittolainen MiG-21-yliäänilentokone.

Täsmällisesti kysymyksessä on 1950-luvulta lähtien valmistetun konetyypin myöhempi kehitysversio MiG-21 MF. Hävittäjän myynti-ilmoitus on julkaistu muun muassa nettikone.com-sivuston työkoneosastolla saatesanoilla ”Olis kaupan”.

Vuonna 1973 valmistunut koneyksilö on ollut aikaisemmin Puolan ilmavoimien käytössä, mikä näkyy myös hävittäjän kylkiä, siipiä ja sivuperäsintä koristavista punavalkoisista tunnuksista.

Hävittäjän myyntiä hoitavien Artur Wilczyńskin ja Eeti Kantokosken mukaan kone lensi viimeisen lentonsa vuonna 1999.

Sen jälkeen kone on ollut koristeena ainakin kahdessa paikassa Puolassa ja pääsiäisen tienoilta siis Alajärvellä. Kone on hankittu alan harrastajalta Puolasta.

– Haluaisimme tällä tuoda Suomeen vähän uutta harrastusta, uutta materiaalia vanhojen koneiden entisöijille. Se on harrastus siinä missä vanhojen autojen laittaminenkin, Kantokoski sanoo.

Lähes käyttökuntoinen

Wilczyński kuvailee koneen olevan käyttökuntoinen yhtä oleellista yksityiskohtaa lukuun ottamatta.

– Moottori puuttuu, sillä ei voi lentää.

Puutteesta huolimatta Wilczyński kertoo saaneen MIG-21 MF:n myynti-ilmoituksen tiimoilta tähän mennessä noin 80 yhteydenottoa, joista vakavasti otettaviksi hän on tulkinnut noin tusinan.

Wilczyński ja Kantokoski eivät halua ottaa kantaa koneen hintaan, vaan se myydään tarjousten perusteella.

– Järkevät tarjoukset huomioidaan. Osa haluaa keskustella vaimon kanssa. Kone on hyvässä kunnossa ja kaikki mittarit löytyy. Vaikka koneessa olisi moottori, niin sen saisi laittaa vain käyntiin, Wilczyński muistuttaa.

 Moottori puuttuu, sillä ei voi lentää.

Myyjä näkisi MiGin sopivan hyvin esimerkiksi firmojen maskotiksi tai simulaattorikäyttöön.

Myös Suomen ilmavoimilla on ollut MiGejä

Konservaattori Harri Huopainen Suomen Ilmavoimamuseosta Tikkakoskelta kertoo MIG-21-hävittäjän olevan yksi kylmän sodan aikakauden eniten valmistetuista sotilaskoneista.

– Kone oli Varsovan liiton vakiokalustoa ja niitä myytiin myös ympäri maailmaa Kaukoitää ja Afrikkaa myöten. 1960-luvulta 1980–90-luvuille niitä käytettiin lähes jokaisessa konfliktissa, jossa oli neuvostoliittolaisten valmistamia suihkukoneita mukana.

– Tällä hetkellä niitä lentää vielä Syyriassa.

Suomen ilmavoimilla on ollut vuosien saatossa käytössä kymmeniä MiG-hävittäjiä. Määrällisesti eniten ilmavoimien käytössä on ollut MiG-21 F-13 sekä MiG-21bis-konetyyppejä. Enää niitä ei ilmavoimien käytössä ole.

– Niitä ei ole myyty yksityisille. Ilmavoimat teki 1980-lopulla päätöksen, ettei myy käytöstä poistuvaa kalustoaan yksityisille. Poistettavasta kalustosta muutama menee museoille ja loput romutukseen.

Huopaisen mukaan MiG-hävittäjiä löytyy Suomesta paljon. Ennen kaikkea ilmailumuseoista.

– Meillä on museon pihalla yksi, jonka suomalainen kaveri oli aikoinaan hankkinut katseenvangitsijaksi. Taisi olla Puolasta sekin. Neukkulan hajoamisen jälkeistä kamaa, Huopainen kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?