Wahlroos ei uskalla ajaa autoa Suomessa – Poliisi laski: Tällaiset jättisakot voisi tulla ylinopeudesta

Björn Wahlroos kertoi viime perjantaina Hjallis-keskusteluohjelmassa, että hän ei itse aja autoa Suomessa sakotusjärjestelmän vuoksi. Jos hän ajaisi, mahdolliset sakot voisivat nousta huimaaviin summiin.

Björn Wahlroos kertoi MTV3:lla, ettei aja Suomessa autoa.

25.4.2016 13:57

Wahlroos kertoi Hjallikselle pitävänsä nykyäänkin nopeista autoista ja ajavansa joskus vähän liian lujaa. Mutta Suomessa hän ei aja. Hän sanoi kuitenkin ajavansa paljon autoa Ranskassa ja Ruotsissa.

– Suomessahan mä en voi ajaa autoa tällä sakotushommalla, että täällä jotkut muut ajaa mua. Sakot ovat aivan absurdeja, eikö totta? Wahlroos kysyi Hjallis-ohjelmassa.

Suomessa päiväsakot määräytyvät tulojen mukaan. Vuoden 2014 verotietojen mukaan Sampo-konsernin, UPM:n ja Nordean hallitusten puheenjohtaja sai ansio- ja pääomatuloja 18 693 081 euroa.

Veroja hän maksoi yhteensä 5 971 297 euroa. Verojen jälkeen hänen nettotulonsa kuukautta kohti ovat noin 1 060 000. Päiväsakkoa laskettaessa kuukausituloista vähennetään myös pakolliset vakuutusmaksut ja työttömyysvakuutusmaksu. Niitä ei ole huomioitu tässä laskelmassa.

 212 000 euroa.

Ilta-Sanomat pyysi poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajaa ylikomisario Dennis Pastersteinia laskemaan, paljonko rapsahtaisi sakkoja 1 060 000 euroa kuukaudessa nettona tienaavalle esimerkkihenkilölle, jos hän ajaisi 50 km/h nopeusrajoitusalueella 71 kilometrin tuntinopeudella – eli 21 km/h ylinopeutta. Tuo on se raja, jossa rikesakosta siirrytään päiväsakkojen puolelle.

– Jos nopeusrajoitus on enintään 60 kilometriä tunnissa, niin siitä tulisi 12 päiväsakkoa, Pasterstein sanoo.

Päiväsakon laskukaava on kuukausitulot nettona miinus 255. Sen jälkeen erotus jaetaan 60:llä.

– Se on 17667 euroa per päivä. Se kertaa 12 on…

– 212 000 euroa.

Maksettavaa tulisi siis 212000 euroa. Yllä olevassa esimerkkitapauksessa kohtalokasta oli siis se, että nopeus oli 21 km/h yli nopeusrajoituksen. Jos se olisi ollut vähemmän, olisi selvitty rikesakolla.

– Rikesakon maksimi on edelleen 200 euroa, Pasterstein sanoo.

Eli, jos esimerkkihenkilö olisi ajanut 70 km/h, hän olisi maksanut 200 euroa. Kun hän ajoi 71 km/h, hän maksaa 212000 euroa.

– Kyllä sen ymmärtää, että tällaiset oikein hyvätuloiset eivät aja itse autoa. Päiväsakkojärjestelmähän on hyvä, mutta sitten kun mennään näihin ääripäihin, niin se euromääräinen summa tulee niin suureksi, että sitä on vaikea käsittää normaali ihmisen, Pasterstein sanoo.

Suomessa annetut jättimäiset ylinopeussakot nousivat kansainväliseksi uutiseksi viime vuonna, kun seinäjokelainen yrittäjän Reima Kuisla sai 54 000 euron sakot ajettuaan 103 km/h, kun nopeusrajoitus oli 80 km/h. Sittemmin käräjäoikeus pudotti ylinopeussakon 4000 euroon.

Jussi Salonoja päätyi vuonna 2006 Guinnesin ennätysten kirjaan ylinopeussakkojensa vuoksi. Salonoja ajoi helmikuussa 2004 Helsingissä neljänkympin alueella 80 kilometrin tuntinopeudella. Sakkoja rapsahti 170 000 euroa. Valituksen jälkeen Salonoja joutui maksamaan kaahailustaan hieman yli 100 000 euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?