Karu tulos paljastui peruskoulusta – suurella osalla matematiikan taidot eivät riitä arjen ongelmien ratkaisuun - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Karu tulos paljastui peruskoulusta – suurella osalla matematiikan taidot eivät riitä arjen ongelmien ratkaisuun

Matematiikan osaamisen taso peruskoulussa on pysynyt ennallaan, mutta poikien oppimistuloksissa tulokset ovat jakaantuneet ääripäihin.

Peruskoululaisten matematiikan osaamisesta on saatu uusia tuloksia.­

25.4.2016 12:15

ASIASTA tiedottaa Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi), joka arvioi keväällä 2015 matematiikan oppimistuloksia peruskoulunsa päättävien osalta. Arvioinnissa oli mukana 140 koulua ja 4779 oppilasta.

Tiedotteen mukaan ongelmanratkaisutehtävissä suurella osalla osaamisen taso ei yllä arjen tarpeisiin. Erityisen paljon vaikeuksia on prosenttilaskussa.

– Osa oppilaista hallitsee perusprosenttilaskut huonosti. Ei osata laskea, jos 50 euron paita on 30 prosentin alennuksessa, että mikä uusi hinta on, kannattaako se ostaa. Tai kun ottaa opintolainaa ja pitäisi tietää, paljonko maksaa korkoa, arviointiasiantuntija Sami Julin kertoo tiedotteessa.

MONIVALINTATEHTÄVÄT ja päässälaskutehtävät sujuvat vähän paremmin. Päässälasku onnistuu pojilta hieman tyttöjä paremmin.

Parhaiten oppilaat osaavat algebraa. Karvi suosittelee, että geometrian sekä todennäköisyyden ja tilastojen harjoittelua pitäisi lisätä koulussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?