Sisäänheittotuotteet: Näitä kauppa voi myydä jopa tappiolla – ja silti kannattaa, kun ihmiset ryysivät hamstraamaan - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Näitä kauppa voi myydä jopa tappiolla – ja silti kannattaa, kun ihmiset ryysivät hamstraamaan

Sisäänheittotuotteita ei ole hylätty. Vihannekset, lohi, broileri ja vaipat nousevat tarjoustuotteiden aateliin. Kahvi houkuttaa silti yhä kauppaan.

Sisäänheittotuotteet näyttävät pitkälti samoilta markka-Suomessa ja euro-Suomessa: broileria, leipää ja hedelmää. Joskus tarjoustuotteen hankintahinta voi olla kaupalle jopa korkeampi kuin myyntihinta. Voitolle kauppa jää, kun se myy muutamat tuotteet tappiolla, kun asiakkaat todennäköisesti ostavat samalla muitakin tavaroita, joissa katteet ovat kunnossa.

17.2.2016 14:30

Halvat kahvipaketit olivat suomalaisen elintarvikekaupan takuuvarmoja houkutustuotteita 1990-luvulla. Päivittäistavarakaupat houkuttelevat asiakkaita myös nykyään kauppaan edullisesti pienellä katteella tai jopa tappiolla myytävillä sisäänheittotuotteilla ja tarjoustuotteilla. Suomalaisten kaupparyhmien välillä on eroja ja erilaisia sanoja käytetään keinoista saada ostava asiakas kauppaan.

Räätälöityjä tarjouksia ja kahvia

–En puhuisi sisäänheittotuotteista, vaan osa tarjouksistamme on tuotteita, jotka kiinnostavat hyvin monia asiakkaitamme ja osalla tuotteista käyttäjäkunta on suppeampi. Tällaisia hyvin monia asiakkaita kiinnostavia tuotteita ovat esimerkiksi kahvi, lohi, broileri ja jauheliha sekä sesongeittain vaihtelevat hedelmät ja vihannekset. Usein näiden esimerkkituotteiden hinta on tarjouksissamme erittäin edullinen, koska suuret osto- ja tuotantomäärät mahdollistavat sen, Keskon päivittäistavarakaupan tavararyhmähallintajohtaja Harri Hellman arvioi.

Hellmanin mukaan joskus kauppa tekee myös todellisia sisäänheittotuotteita, joissa tuotteen hankintahinta on korkeampi kuin myyntihinta.

–Tämä erotus kuitenkin niin sanotusti maksaa itsensä takaisin suurempina asiakasvirtoina kauppaan, jolloin enemmän asiakkaita ostaa myös muita tuotteita. Tarjoukset tuovat kauppoihin enemmän asiakkaita. Ne kiinnostavat asiakkaita ja ovat syy valita ruokakauppa, hän painottaa.

Tarjouskahvia ihmiset ovat hamstranneet yhtä lailla 90-luvulla ja nykypäivänä. Ja mikäs on hamstratessa, kun paketteja voi säilyttää huoneenlämmössä pitkään ennen käyttöönottoa.

–Kahvi vetoaa tarjoustuotteena vuodesta toiseen suomalaisiin. Olemme siirtyneet K-ruokakaupoissa myös entistä enemmän tarjoamaan asiakkaillemme heidän aiempiin ostoksiin perustuvia räätälöityjä tarjouksia. Tästä esimerkkinä on K-ruoka-mobiilisovellus, johon päivittyy säännöllisesti asiakkaan ostoshistoriaan perustuen vaihtuvat tarjoukset, Hellman korostaa.

Vihannekset, tuoretuotteet

– Kampanjoimme luonnollisesti suomalaisille tutuilla tuotteilla kuten esimerkiksi vihannekset, tuoretuotteet ja meijerituotteet. Lisäksi haluamme tarjota suomalaisille kuluttajille myös uusia makuelämyksiä, joista esimerkkinä ovat Italia- tai Ranska-viikot, Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio painottaa

Hansion mukaan kampanjapäivät ovatkin suosittuja kauppapäiviä, ja kampanjointi luonnollisesti edistää myyntiä.

–Viikoittain vaihtuvat tarjouskampanjamme tuovat iloa ja vaihtelua asiakkaillemme. Tavoitteemme on tarjota asiakkaille koko Suomessa ympäri vuoden kokonaisedullisin ostoskori. Tähän pääsemme jatkuvalla markkina- ja hintaseurannalla. Esimerkiksi viime vuonna teimme yli 2 000 pysyvää hinnanmuutosta.

Kahvi, olut ja vaipat

–S-ryhmän ruokakaupat pyrkivät olemaan tasaisen edullisia kaikissa tuotteissa, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä arvioi.

Edelleen kuitenkin on hänen mukaansa tuotteita, joiden hintataso vaikuttaa kaupan valintaan enemmän kuin joidenkin toisten tuotteiden.

Vaippojen hinta voi vaikuttaa siihen, missä kaupassa ihmiset päätyvät tekemään kaikki muutkin ostokset.

–Nämä tuotteet vaihtelevat yksilöllisesti eli asiakkaan mukaan aiempaa enemmän. Tästä syystä yleisesti voi todeta, että yksittäisten ”sisäänvetotuotteiden” vetovoima on vähenemään päin. Tyypillisiä tuotteita, joissa hintatietoisuus on perinteisesti ollut vahva, ovat kahvi, olut ja vaipat, Alarotu arvioi.

Minkä tarjoustuotteiden perässä sinä menet ruokakauppaan? Kommentoi alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?