Kotimaa

VR:n haastaja ajoi Helsinkiin – näin jytisee Suomen väkevin dieselveturi

Julkaistu:

Rautatiet
Dr 18-vetureilla operoiva yksityinen Fenniarail haastaa VR:n 150 vuotta kestäneen kuljetusmonopolin rataverkolla.
Suomen rataverkon uusin tulokas, raskas Dr 18-dieselveturi, esittäytyi Helsingin rautatieasemalla perjantaina aamulla.

Tsekkiläistä valmistetta oleva raskas dieselveturi jyrisi kirpeässä pakkasaamussa raiteelle numero 11 kansalaisten ihmeteltäväksi, suorastaan kilpailijansa VR:n syliin.

Uuden yksityisen rautatieoperaattorin Fenniarailin nimi syvänsinisen veturin kyljessä herätti ihmetystä. Tähän saakka päärataverkolla ei ole nähty kuin VR:n vetureita, jos Venäjän rautateiden kalusto jätetään luvusta.


Uuden dieselveturin ilmestyminen on uutinen jo sinänsä. Edellisen kerran Suomen rautateillä esiteltiin uusi dieselveturi 30 vuotta sitten, kun VR otti vastaan Valmetin valmistamat ensimmäiset Dr 16-veturit eli ”Isot vaaleat” 1985.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uuden Dr 18:n ajoi Helsingin ratapihalle veturinkuljettaja Aki Kivistö.

– Tämä on hieno veturi, voimaa on, Kivistö totesi.


Vetovoimaa

Erityisesti uudessa veturissa on vetovoimaa. Toisin kuin Suomessa aiemmin käytetyt dieselveturit, Dr 18 on puhtaasti tavarajunakäyttöön suunniteltu. Sen ei tarvitse kehittää vauhtivoimaa matkustajajunakäyttöön, vaan voima on valjastettu vetämiseen. Siksi huippunopeus on alhainen, vain 90 km/h. Vetovoima 380 kN sen sijaan on suomalaisten dieselvetureiden sarjassa kova luku.

– Tällä pystyy vetämään 1 500– 2 000 tonnin junaa. Liikkeelle tällä saa kyllä suuremmankin, jos on tarvis, liikennepäällikkö Hannu Lehikoinen Fenniaraililta sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Raskaimmat Suomessa vedettävät junat ovat noin 5 000 tonnin malmijunia, joiden eteen on kytketty kaksi tai kolme Dr 16-veturia.

Tarvittaessa Dr 18-vetureita voidaan myös kytkeä peräkkäin useampia.

Raskaan junan liikkeellenykäisyssä tarvitaan painoa ja sitä Dr 18:ssa on. Yleisimpään rautateillämme näkyviin dieselvetureihin, puna-valkoisiin Dv 12- vetureihin nähden uusi tulokas painaa liki kaksi kertaa enemmän eli 120 tonnia. Vertailun vuoksi: raskas tavarajunahöyryveturi Risto painoi 157 tonnia.

Moottoriteholtaan 2 100 hevosvoimaisen Caterpillar 3512C- V-12 moottorin kyydittämä Dr 18 ei ole vahvin Suomessa palvellut dieselveturi. Valmetin valmistaman Dr 16:n Pielstick-moottori kehittää satakunta hevosvoimaa enemmän.


Jo käytöstä poistetut kaksimoottoriset ranskalaiset dieselsähköiset Dr 13-veturit kehittivät kahden MGO- V-16 -moottorin avulla noin 3 000 hevosvoimaa eli kolmasosan enemmän tehoa.

Tsekkiveturit palvelivat Puolassa

Rahtiliikenteestä VR:n kanssa kilpailun aloittava yksityinen Fenniarail on ostanut kolme Dr 18-veturia. Alunperin veturit on rakennettu 1980-luvun puolivälissä Tsekkoslovakissa. Ne palvelivat aikanaan Puolan rautatiellä. Kyseessä on melko koeteltu veturiratkaisu. Kyseistä tyyppiä on valmistettu noin 8 000 kappaletta

Fenniarailin ostamat veturit on modernisoitu CZ LOKO:n tehtailla Tsekissä. Moottoriksi vaihdettiin Caterpillarin V-12-diesel. Voimalinja pistettiin uusiksi, vain ratamoottorit jäivät. Ne ovat tasavirtamoottoreita. 1980-luvun puolivälissä vaihtovirtakäyttö taajuusmuuttajilla ei ollut itä Euroopassa vielä vallitsevaa tekniikkaa. Suomessa samaan aikaan valmistettuun dieselsähköiseen Dr-16-veturiin valittiin tuolloin huippumoderni taajuusmuuttajakäyttö, mutta ongelmitta sekään ei käynyt.

Fenniarail aikoo tänä keväänä aloittaa liikennöinnin uusilla vetureilla. Ensimmäinen asiakas on Kemijärvellä liimapuupalkkeja valmistava Lappi Timber Oy.

– Rahdin ajaminen alkaa, kun lastauslaituri valmistuu, toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo Fenniaraililta sanoo.


Rahkamo uskoo, että kevyen kustannusrakenteen vuoksi Fenniarail pystyy kilpailemaan ja voittamaan rahteja erityisesti pienten ja keskisuurten asiakkaiden keskuudesta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt