Kotimaa

Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset pistettiin pihalle junasta vieraassa kaupungissa – VR: ”Harkintakyky petti täysin”

Julkaistu:

Konduktööri passitti Jyväskylästä Jokelaan matkalla olleet 7- ja 13-vuotiaat lapset ulos lähijunasta Hyvinkäällä perjantai-iltana.
13-vuotias poika ja 7-vuotias tyttö olivat viime perjantaina matkalla isänsä luota Jyväskylästä äitinsä luo Tuusulan Jokelaan. Lapset vaihtoivat junaa Tampereella ja uudestaan Riihimäellä, mistä he hyppäsivät seitsemän jälkeen illalla lähijunaan.

VR jätti lapset kuitenkin Hyvinkään asemalle, koska pojan puhelimesta oli Riihimäellä loppunut akku, eikä hän saanut näin ollen avattua mobiililippua enää lähijunassa, isä kertoo asiasta ensimmäisenä uutisoineen Aamupostin mukaan julkisessa Facebook-päivityksessään.

– Olin ostanut lapsille junaliput VR:n verkkokaupasta ja tilannut liput omaan sähköpostiini sekä pojan puhelimeen. Konduktööri oli Riihimäeltä lähdön jälkeen tullut tarkastamaan matkalippuja, mutta poikani ei em. syystä ollut kyennyt lippua esittämään, jolloin konduktööri oli määrännyt lapset poistumaan junasta Hyvinkäällä kylmään, pimeään ja sateeseen, tapauksesta järkyttynyt isä kuvailee tilannetta.

Lapset pääsivät isän onneksi kohtuullisen nopeasti perille, kun heidän äitinsä haki heidät Hyvinkäältä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ohjeistus: alaikäisiä ei saa poistaa junasta

Isä toteaa myös VR:n toimitusjohtajalle Mikael Arolle lähettämässään kirjoituksessa, että konduktööri on epäilemättä toiminut sääntöjen mukaisesti, sillä lapset eivät olleet kyenneet osoittamaan oikeuttaan matkustaa kyseisellä junalla, mutta ihmettelee silti hänen ratkaisuaan, kun yhtiön arvoihin lukeutuvat turvallisuus ja vastuullisuus.

Myös VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola pitää tapausta järkyttävänä. Hän lisää, että VR:n ohjeistuksen mukaan alaikäisiä ei poisteta junasta.

– Minä ja Mikael Aro olemme olleet sähköpostitse yhteydessä isään. Aion vielä soittaa hänelle ja sopia korvauksista, sanoo Simola, joka lupaa, että myös lapset tulevat saamaan henkilökohtaisen anteeksipyynnön, jota isä Aamupostin mukaan toivoi.

”Harkinta pettänyt täysin”

Simola kertoo käyneensä tilanteen läpi lapset junasta passittaneen konduktöörin kanssa, mutta ei lähde erittelemään syitä, joiden perusteella konduktööri päätyi ohjeistuksen vastaiseen päätökseen.

– En lähde kommentoimaan sisäisiä kuulemisia. Harkinta on pettänyt tässä tapauksessa täysin, vaikka konduktöörille jääkin harkintavaltaa ja jokainen tapaus katsotaan tilannekohtaisesti.

Perjantaina junasta poistettujen lasten isä totesi kirjoituksessaan, että konduktööri olisi voinut soittaa tilanteessa hänelle, koska poika osaa numeron ulkoa.

– Se olisi tietysti ollut parempi tapa hoitaa tilanne, Simola toteaa.

Lipunmyyntipisteet vähenevät – lisääntyvätkö ongelmat?

Kaukoliikenteen junissa puhelimen voi ladata, mutta lähijunissa ei. Lähiliikennejohtaja sanoo, että lähijunissa puhelimen lataaminen olisi ruuhka-aikaan mahdotonta, ja huomauttaa, että on matkustajien vastuulla, että puhelimessa riittää virtaa.

Hän pitää perjantain tapausta harmillisena, mutta harvinaisena, eikä usko, että vastaavat tapaukset tulevat lisääntymään, kun mobiililippujen käyttö yleistyy lipunmyyntipisteiden vähentyessä.

– En muista, että tällaista olisi aiemmin tapahtunut, mutta en usko, että tapaukset lisääntyvät. Itsepalvelupisteiden käyttö lipunmyynnissä on yleistynyt jo pitkään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt